با وجود نرخ بالای بیکاری و هجوم لشکر فارغ‌التحصیلان به بازار کار، هستند مشاغلی که توانسته‌اند درآمدهایی بالایی را به خود اختصاص دهند.

به گزارش پایگاه خبری یزد فردا؛ اخیرا دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که در گزارش سال ۲۰۱۸ انجام کسب‌و‌کار بانک جهانی، ایران با چهار رتبه تنزل نسبت به گزارش سال ۲۰۱۷ ، در رتبه ۱۲۴ از میان ۱۹۰ کشور و در مقایسه با کشورهای سند چشم انداز، با دو رتبه تنزل نسبت به سال قبل در جایگاه هجدهم از ۲۵ کشور قرار گرفته است، افزود: پیشرفت سریع سایر کشورها و کندی اصلاحات در ایران، موجب کسب رتبه نامطلوب‌تر کشور نسبت به سال گذشته شده است. به گزارش ایلنا، بهبود رتبه جمهوری اسلامی ایران در گزارش انجام کسب وکار از سال ۲۰۱۵ آغاز شد؛ به‌نحوی که جمهوری اسلامی ایران از رتبه ۱۵۲ در سال ۲۰۱۴ به ۱۱۸ در سال ۲۰۱۶ رسید که دلیل عمده آن، بازنگری در داده‌ها و اطلاعات بوده است. در بازنگری‌های انجام شده در مورد ایران تنها بخشی از خطاهای فاحش سال‌های گذشته در ارسال اطلاعات توسط افراد غیرمسئول تعدیل شده‌اند. در گزارش سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ ، مجددا روند رو به تنزل در رتبه ایران آغاز شده است.

 

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارش نظارتی از عملکرد دولت در کاهش رتبه ایران در گزارش انجام کسب وکار بانک جهانی در سال ۱۳۹۵، عملکرد دولت در این زمینه را ضعیف ارزیابی کرد، اما در آخرین گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی در این مورد که در تیرماه ۱۳۹۶ منتشر شد مجددا ادعایی مبنی بر تاثیر ۶۳‌درصدی عملکرد دولت در بهبود ۳۲ رتبه‌ای ایران طی سال‌های 2017-2013 مطرح شد که صحت این ادعا به‌دقت در این گزارش ارزیابی و راستی‌آزمایی شده است.

 

مشاغل پردرآمد در گزارش مجله فوربس

سال گذشته مجله فوربس در گزارشی بر اساس شرایط کار،‌ درآمد، آینده شغلی، استرس شغلی و رده‌بندی مشاغل در میان جدول‌های گرایش،‌ فهرست 10 شغل پردرآمد را منتشر کرد. براساس این گزارش، رتبه دهم در این جدول، داروسازی است با درآمد سالانه بیش از 120‌هزار دلار. رتبه نهم به کنترل‌کننده‌های ترافیک هوایی در فرودگاه‌ها رسیده است که در سال 122‌هزار دلار درآمد دارند. همچین با شغل تحلیل داده، درآمد فرد می‌تواند 124‌هزار دلار در سال باشد. ششمین شغل این جدول، ارتودنسی است  با درآمد نزدیک به 129‌هزار دلار. رشته مهندسی پالایش، ‌درآمد 130‌هزار دلاری به‌دنبال دارد. شغل دندانپزشکی هم 146‌هزار دلار درآمد دارد. مدیران اجرایی ارشد شرکت‌ها نیز می‌توانند تا 173‌هزار دلار پول در بیاورند.

 

سومین شغل در میان پردرآمدترین‌ها پزشکی عمومی است با درآمد سالانه 180‌هزار دلار،‌ روانشناس‌ها تا 181‌هزار و 200 دلار در سال در می‌آورند، اما پردرآمدترین شغلی که در آمریکا می‌توان داشت، جراحی است،‌ که با فاصله بسیار زیاد از مشاغل دیگر،‌ سالانه تا 352‌هزار دلار درآمد دارد. در بریتانیا، دهمین شغل پردرآمد سال 2015 متعلق به مدیران فناوری و آی‌تی است که بیش از 103‌هزار دلار درآمد داشته‌اند، کنترل ترافیک هوایی 112‌هزار دلار درآمد دارد و متخصصان حقوقی می‌توانند تا 117‌هزار دلار درآمد داشته باشند. خانواده پزشکی که در آمریکا پردرآمدترین حوزه شغلی محسوب می‌شود، در بریتانیا در رده  هفتم درآمد قرار دارد و تا 117‌هزار دلار درآمد دارد،‌ مدیران موسسه‌های مالی می‌توانند تا کمی بیش از 117‌هزار دلار در سال دربیاورند. در حالی که مدیران مالی تا 119‌هزار دلار در آمد دارند. خلبان‌ها می‌توانند تا 127‌هزار دلار در سال در آمد داشته باشند. هر سه شغل بالای این جدول،‌ در کشوری که قلب بازار‌های مالی دنیاست،‌ به حوزه معاملات مالی متعلق است. مدیران بازاریابی در بریتانیا تا 130‌هزار دلار درمی‌آورند،‌ مدیران و مقامات ارشد شرکت‌های مالی درآمدی بالغ بر 178‌هزار دلار در سال دارند و کارگزاران مالی،‌ که پردرآمدین‌ترین شغل این کشور را دارند می‌توانند تا 186‌هزار دلار سالانه در آمد داشته باشند.


شغل‌های پررونق 2017

طبق بررسی‌هایی که انجام شده سال 2017 بخشی از مشاغل توانسته‌اند در لیست مشاغل پرورنق و پردرآمد دنیا قرار بگیرند که در این میان، آموزش مجازی، نویسنده کتاب‌های آنلاین، متخصص تغذیه، همکاری در بازاریابی، طراحی وب، متخصص تبلیغات در دنیای مجازی، تولید محتوا، تولید اپلیکشن برای کودکان، خدمات حمل‌و‌نقل، غرفه مواد غذایی، آموزش نرم‌افزار، تامین و نظارت بر منابع انسانی، ترجمه، آزادکار و تعمیر گوشی‌های هوشمند در این لیست جای گرفته‌اند.

 

کدام مشاغل در ایران پردرآمدند؟

نرخ بالای بیکاری یکی از معضلات حال حاضر اقتصاد کشور است که دولت‌ها همواره برای حل آن نسخه‌های متعددی پیچیده‌اند. طبق آماری که توسط رئیس مرکز آمار ایران در آبان سال جاری اعلام شد در تابستان امسال ۶۲‌میلیون و ٩٨0نفر به‌دنبال اشتغال بودند که جمعیت فعال اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهند و از این تعداد سه‌میلیون و ۵۶۱‌هزار نفر یعنی 8/11 درصد مطلقا هیچ‌کاری پیدا نکرده که نرخ بیکاری را تشکیل می‌دهند. تعداد جوانان بیکار ۴۲ تا ۵۱‌ساله حدود  ۳۵۸‌هزار نفر است که 2/27‌درصد را تشکیل می‌دهد که این آمار درباره جوانان ۲۹ تا ۵۱  سال 4/24‌درصد است. تعداد شاغلان در کشور ٢٣میلیون و ٨00‌هزار نفر است که از این تعداد چهار‌میلیون و ۵۰۰‌هزار نفر در بخش کشاورزی، هفت‌میلیون و ۸۰۴‌هزار نفر در بخش صنعت و ١١‌میلیون و ٧٩٨‌هزار در بخش خدمات فعال بوده‌اند.

امیدعلی پارسا بیان کرد: : البته 2/9‌درصد از شاغلان اشتغال ناقص دارند، یعنی میزان ساعت کاری‌شان کمتر از ۴۴ ساعت در هفته بوده است. همچنین در بهار ۱۳۹۶ نرخ بیکاری در کشور 6/12‌درصد بوده است. همچنین حداقل دستمزد کارگران برای سال96 با افزایش 5/14درصدی به رقم 930هزار تومان رسید. با این حال هستند کسانی که در این بحران بیکاری، مشاغل پردرآمدی دارند و توانسته‌اند پول خوبی به جیب بزنند. براساس گزارش‌های منتشر شده،  جراحان پلاستیک، فوتبالیست‌ها و دندانپزشک‌ها در صدر مشاغل پر درآمد قرار دارند و توانسته‌اند به ترتیب جایگاه اول تا سوم را به خود اختصاص دهند. همچنین براساس این  گزارش، طراحان لباس عروس، مدرسان کنکور، بازیگران فیلم و تعمیرکارها در جایگاه‌های بعدی این لیست قرار دارند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا