برای دومین سال متوالی برداشت گل از باغستان گل محمدی شهرک صنعتی جهان‌آباد با حضور فلاح فرماندار، عظیمی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی یزد، احمدی معاون فرماندار و برخی از مسئولین شهرستان شروع شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری میبد، فلاح فرماندارمیبد در افتتاح این جشنواره گفت: سال گذشته برای نخستین بار 2 هزار و 500 اصله نهال ریشه‌دار گل محمدی در نیم هکتار از اراضی شهرستان کشت‌شده است. که امسال دومین سال برداشت گل از باغستان شهرک صنعتی جهان‌آباد است.

وی افزود: ازآنجاکه ایران خواستگاه گل محمدی در دنیاست و این محصول پایه اصلی صنعت تولید عطر در دنیا محسوب می‌شود، تولید و فراوری آن علاوه بر اشتغال می‌تواند ارزش‌افزوده بالایی را نصیب میبد کند.

حسین فلاح کم آب خواه بودن را از ویژگی‌های گل محمدی برشمرد و گفت: برای کشت و تولید این گیاه استراتژیک که عطرمایه آن طلای مایع شناخته می‌شود باید از تجربیات و تخصص کارشناسان این حوزه بهره برد.

فلاح با اشاره به عملکرد و بازار این گیاه گفت: عملکرد گل محمدی در هر هکتار بین 2 تا 5 تن و قیمت هر کیلو گل محمدی 20 تا 25 هزار تومان است.

پور کوثری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیز در این رابطه گفت: با توجه به سازگاری گل محمدی با اقلیم میبد و کم آبخواه بودن و مقاومت نسبت به شرایط آب‌وخاک شهرستان این گیاه می‌تواند به‌عنوان یکی از گزینه‌های مناسب جهت الگوی کشت و جایگزینی با کشت‌های پر آب خواه منطقه باشد.

گفتنی است این باغستان از سال 1395 به مساحت 4000 مترمربع و با کاشت 800 اصله نهال گل محمدی با همکاری مدیریت شهرک صنعتی جهان‌آباد در این شهرک احداث‌شده است. آبیاری فضای سبز شهرک صنعتی جهان‌آباد و باغستان گل محمدی از طریق آب تصفیه‌شده فاضلاب شهرک انجام می‌شود.

جشنواره گل محمدی هفته آینده با گلاب‌گیری ازگل‌های برداشته‌شده پایان خواهد یافت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا