امروزه در جمع ها مختلف خانوادگی، سمینارها، کارگارهها آموزشی و کوچه و بازار افراد سوال می کنند که تا چه زمانی رکود ادامه دارد؟ چرا دولتمردان فکری به حال اقتصاد نمی کنند؟ چطور با وضعیت کنونی ، می‌توان کسب و کار راه اندازی کرد؟ چرا اصناف به فکر صنفمان نیستند؟ چرا برنامه مدونی و جامع برای رونق کسب و کار در کشور وجود ندارد؟ هزاران سوال که همگی در یک سوال خلاصه می شود: "راهکارهای عملی برای ایجاد و رونق کسب و کارمان چیست؟"

مرتضی محمدی نژاد - کارآفرین

امروزه در جمع ها مختلف خانوادگی، سمینارها، کارگارهها آموزشی و کوچه و بازار افراد سوال می کنند که تا چه زمانی رکود ادامه دارد؟ چرا دولتمردان فکری به حال اقتصاد نمی کنند؟ چطور با وضعیت کنونی ،  می‌توان کسب و کار راه اندازی کرد؟ چرا اصناف به فکر صنفمان نیستند؟ چرا برنامه مدونی و جامع برای رونق کسب و کار در کشور وجود ندارد؟ هزاران سوال که همگی در یک سوال خلاصه می شود: "راهکارهای عملی برای ایجاد و رونق کسب و کارمان چیست؟"

این سوال تنها یک پاسخ دارد:" اگر می‌خواهیم کشوری؛ شهر و خانواده آبادتری داشته باشیم می بایست از خودمان شروع کنیم! منتظر دیگران نباشیم. دیگران قرار نیست برایمان کاری انجام دهند، در واقع اگر هم بخواهند هم نمی‌توانند  کاری انجام دهند."

شاید این تنها نکته کلیدی و طلایی موضوع است، آینده کسب و کار ایران به سمت اقتصاد دانش محور  است و راهی جز خداحافظی با  اقتصاد سنتی و کلنگی نداریم.

اگر کسب و کارمان مبتنی بر اقتصاد ستنی است؛ اگر سود مان مبتنی بر نیروی کار ازران، سرمایه در گردش بالا و انبارهای گسترده و در یک کلام براساس اقتصاد سنتی است و محکوم به فنا هستیم.

اینکه با تلاش و کوشش؛  با نیروی انسانی؛ با سرمایه و نقدینگی بیشتر، به سود بیشتر برسیم و درآمد بیشتر کسب کنیم در  اقتصاد سنتی مانده ایم  اما در عصرحاضر  تنها با تکیه بر دانش می توانیم در هر کسب و کاری به درآمد بیشتر برسیم.

بدون شک در آینده ای نزدیک، رکود از کشور رخت بر می بندد،  اگر از اقتصاد سنتی و کلنگی به سمت اقتصاد بی وزن و دانش محور حرکت نکنیم در بهترین شرایط اقتصادی،  بازهم در وضعیت کنونی قرار خواهیم گرفت و این نمیتواند گزینه مناسبی برای ما باشد و نمی توانیم موفق  باشیم و شکست خواهیم خورد

دریک کلام اگر بخواهیم در کسب و کارتان رونق ایجاد کنیم می بایست به اقتصاد بی‌وزن رو بیاوریم نه تنها پس از رکود می‌توانیم رشد یابیم حتی رکود هم می‌تواند سکوی پرش کسب و کارمان باشد، شرکتهای زیادی را می‌توان مثال زد که در زمان رکود به اوج رونق کسب و کارشان دست یافته اند.

اگر ایران و ایرانی را دوست داریم؛ اگر نگران حال و آینده کسب و کارمان هستیم اگر می خواهیم در کسب و کارمان شماره یک بمانیم، مجبوریم به سمت اقتصاد دانش محور پیش برویم و گرنه با اقتصاد کلنگی و سنتی محکوم به نابودی و خارج شدن از دایره بازار هستیم.

حال سوال پیش می آید چگونه در کسب و کار شخصی می‌توانیم از اقتصاد بی وزن استفاده کنیم؟ در مقالات آینده ضمن تعریف اقتصاد دانش محور،  به مصادیق واقعی و مثالهای عینی در کسب و کار ایرانی و چگونگی حرکت از اقتصاد سنتی به اقتصاد بی‌وزن خواهیم پرداخت.

 
 ٱینده اقتصاد ایران: از خودمان شروع کنیم!(1)
تاریخ: 19 اردیبهشت 1397 - 09:50

 

 فرصتهای طلایی رونق کسب و کار در دوران رکود اقتصادی ایران
تاریخ: 28 فروردین 1397 - 09:04



 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا