معاون سياسي و اجتماعي فرماندار يزد با اشاره به اينكه يكي از مهم‌ترین کانون‌های توليد پشه خاكي كه منجر به بيماري سالك می‌شود گفت: آب‌انبارها و سایر فضاهایی که می‌تواند به محل تجمیع زباله تبدیل شود باید پاکسازی و مراقبت شود تا زمینه انتقال بیماری سالک کنترل گردد.

به گزارش روابط عمومي فرمانداري يزد، جلسه شهرستاني كميته پيشگيري و كنترل بيماري سالك شهرستان و ساماندهي آب‌انبارهای بافت تاريخي به رياست معاون سياسي و اجتماعي فرمانداري و با حضور جمعي از مديران و كارشناسان دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شد.

«محمد علي جعفري» در اين جلسه بابیان اينكه بيماري سالك از آن گروه از بیماری‌های واگيرداري است كه علاوه بر اثرات نامطلوب بر روي جسم به لحاظ روحي و رواني افراد را تحت تأثير قرار می‌دهند اظهار داشت: يكي از مهم‌ترین دلايل انتقال آن در شهرها پشه خاكي است كه در محل آب‌انبارهای متروكه و مملو از زباله و مناطقي از اين قبيل رشد و تكثير شده‌اند.

معاون سياسي و اجتماعي فرماندار يزد بر ضرورت مرمت، بهسازي و پاكسازي اين محل‌ها تأكيد كرد و افزود: با توجه به ثبت جهاني شهر تاريخي يزد در سال گذشته، می‌توان با برنامه‌ریزی و بازسازي آب‌انبارها از ظرفيت بالقوه اين امكان تاريخي در جذب تورسيم و گردشگر استفاده نمود.

جعفري بيان كرد: فلسفه کارگروه کنترل و کاهش بیماری سالک نشان‌دهنده این است که کنترل این بیماری نیازمند هم‌افزایی و همکاری می‌باشد که اراده خوبی برای پیشگیری این بیماری در شهرستان شاهد هستيم.

اين مقام مسئول همچنين خواستار توجه به موضوع توسعه آموزش‌های عمومي در زمينه مقابله با اين بيماري شد و خاطرنشان كرد: اطلاع‌رسانی به‌موقع به شهروندان می‌تواند زمينه كاهش افراد مبتلا به بيماري سالك را كاهش دهد.

معاون سياسي و اجتماعي فرماندار يزد در پايان اهميت موضوع پيشگيري در امر بهداشت و سلامت مردم را يادآور شد و تصريح كرد: پيشگيري يكي از اولویت‌های مهم است كه با توجه به آن می‌توان ضمن كاهش هزینه‌های درمان، سلامت جامعه را بیش‌ازپیش تضمين نمود.

برگزاري نشست هماهنگي ادارات ميراث فرهنگي، صنایع‌دستی و گردشگري، اوقاف و امور خيريه شهرستان و شهرداری‌های مناطق بافت تاريخي و يك باهدف استفاده از آب‌انبارها در اجراي برنامه‌های فرهنگي، هنري و اجتماعي و برقراري تفاهم‌نامه همكاري، اطلاع‌رسانی مناسب به مردم در محلات مورد هدف، نظافت مستمر آب‌انبارها و تأمين مصالح مورد نياز براي مرمت و بهسازي آن‌ها به‌مانند گذشته توسط دستگاه‌های ذی‌ربط از مهم‌ترین مصوبات اين جلسه بود.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا