استاندار یزد که در اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی در سالجاری سخن می گفت تأکیدنمود: مسئله مهم مدیریت آب و اصلاح الگوی مصرف نباید به آینده واگذار شود و همه باید احساس مسئولیت نمایند.

 زمانی قمی افزود:  درهمه بخش ها باید الگوی مصرف اصلاح شود و اگر الگوی مصرف تغییر نکند آثار بسیاربد و نگران کننده ای رابرای استان بدنبال دارد و این جفا به استان و مردم استان است.

 استانداریزد ادامه داد : صنایع هم باید مانند سایر بخش ها ،الگوی مصرف را اصلاح نمایند و ما در  هیچ بخشی   کوتاه نیامده  و حتی مصرف آب و برق در دستگاه های دولتی راهم بررسی و پیگیری می نماییم.

 زمانی قمی از مسئولین و دستگاه های اجرائی استان خواست تا آمار و اقدامات خود را به صورت کمی ارائه و برنامه هایی که روی کاغذ می آورند را اجرائی و عملی نمایند.

همچنین در این جلسه معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری یزد گزارشی در مورد  کارگروه سازگاری با کم آبی  و مصوبات آن ارائه نمود.

در ادامه  محمد مهدی جوادیان زاده  میزان بارندگی در استان یزد را تشریح و بیان نمود : میزان بارندگی استان یزد در سالجاری آبی 97-96 تاکنون 67  میلیمتر بوده که  نسبت به  مدت مشابه در سال گذشته با 11.2 درصد کاهش و نسبت به متوسط  دوره آماری  26.3 درصد کاهش روبرو  بوده است.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در مورد تشکیل کارگروه ملی کم آبی  اظهارداشت:   کارگروه ملی"سازگاری با کم آبی" با مسئولیت وزیر نیرو و عضویت وزیران جهاد کشاورزی، کشور و صنعت، معدن و تجارت و رؤسای سازمان‌های حفاظت محیط زیست و برنامه و بودجه کشور تشکیل می‌شود.

 وی ادامه داد : هر یک از دستگاه‌های اجرایی نیز بر اساس قوانین و مقررات مربوط تکالیف قانونی خود را در این زمینه انجام می‌دهند و تشکیل کارگروه مذکور برای هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی بوده و نافی مسئولیت آنها در انجام وظایف ذاتی و قانونی نیست.

جوادیان زاده  تعیین چگونگی توزیع کمبود آب بین مصارف مختلف،برنامه ریزی و هماهنگی‌های لازم برای انطباق الگوی کشت مناسب هر منطقه متناسب با شرایط کم آبی با توجه به سهم کاهش منابع آب در اختیار بخش کشاورزی را جزئی  از وظایف اصلی این کارگروه  برشمرد.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد  با اشاره به  مدیریت مصرف در فضای سبز شهری تأکید کرد :  برای  آزادسازی منابع آب در اختیار فضای سبز و خدمات شهری، همه دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های عمومی مربوط ،باید  به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که تا پایان سال جاری  حداقل سی درصد از  آب مصرفی فضای سبز و خدمات شهری در شهرها  را نسبت به سال گذشته  با روش‌های مختلف از جمله انتخاب گونه‌های گیاهی متناسب با شرایط اقلیمی و کم آب بر برای فضای سبز کاهش دهند.

 وی در مورد اضافه برداشت ها  در بخش کشاورزی یادآورشد: تحویل حجمی آب برای کلیه مصارف از جمله کشاورزی با رعایت کارکرد مجاز انجام می‌شود و  در صورت عدم رعایت سقف ساعت کارکرد درخصوص منابع آب زیرزمینی و مصرف برق بیش از میزان مندرج در پروانه بهره برداری، بهای برق اضافی براساس مصارف تجاری محاسبه و دریافت می‌گردد.

  جوادیان زاده افزود: برگزاری جلسات منظم شوراي حفاظت از منابع آب، ا طلاع رساني عمومي و برنامه هاي صرفه جويي از طريق رسانه ها ، برنامه اصلاح الگوي مصرف در بخشهاي مختلف ،اقدامات در خصوص جلوگیری از برداشت هاي غيرمجاز ، اقدامات جداسازي آب شرب از فضاي سبز شهرها  از جمله برنامه ريزي اقدام استان در مقابله و سازگاري با كم آبي ، برنامه هاي اقدام ( كوتاه مدت ، ميان مدت ، بلند مدت ) استان در تامين منابع آب و كنترل مصرف آب  می باشد.

 وی در مورد  برنامه های اجرایی و عملیاتی شرکت آب منطقه ای در راستای سازگاری با کم آبی  گفت:  طرح 100 درصد مدیریت مصرف  با کاهش 20 درصدی مصرف آب  شرب و بهداشت با ترویج استفاده از لوازم کاهنده مصرف،50 درصد کاهش مصرف کشاورزی در چارچوب آب قابل برنامه ریزی کشاورزی و 30 درصد  کاهش مصرف صنعت و معدن با بازچرخانی آب امکان پذیر می باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با تشریح عملكرد طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در استان یزد اظهارداشت: کنترل و حفاظت از منابع آب و جلوگیری از حفر چاه غیر مجاز از گذشته مورد توجه شرکت بوده است و به همین دلیل آمار چاه های غیر مجاز در استان یزد محدود  است  بطوریکه تعداد  كل چاه هاي غير مجاز استان  تا پایان سال  گذشته  304 حلقه چاه  می باشد . 

وی  در پایان سخنانش تأکید نمود:  در فرهنگ سازی مصرف درست  باید به مخاطب اعلام شود که  رفتار غلطی را در مصرف آب دارد و در صورت ادامه این رفتار غلط باید منتتظر عواقب بد آن که همان کمبود یا جیره بندی آب در آینده نزدیک است، باشد اکنون باید برای مخاطب، رفتار درست مصرف تشریح گردد.

گفتنی است اولین جلسه  شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی  در سالجاری  با حضور اعضاء  در  استانداری یزد برگزارشد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا