رضا اردکانیان در جلسه کارگروه سازگاری با کم آبی استان یزد با اشاره به این مطلب که  موضوع تامین درازمدت آب استان یزد در برنامه این دوره وزارت نیرو است، گفت: در کوتاه‌ترین زمان ممکن این برنامه ها، بررسی‌ها و جمع‌بندی‌هایی که صورت می‌گیرد نهایی مي شود.

وی با اشاره به اینکه این امر از جمله سیاست‌های کلی دولت است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل هیچ ابهامی در این زمینه وجود ندارد و همین امسال و به همین زودی‌ها جمع‌بندی وزارت نیرو در بخش آب به نتیجه می‌رسد و به مدیران استانی انتقال می‌دهیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: هر اقدامی که لازم باشد در حوزه جذب بخش خصوصی و اعتبار انجام می‌دهیم که این کار به بهترین نحو ممکن انجام بگیرد.

اردکانیان با تأکید بر اینکه بحث آب‌های فسیلی هنوز به نتیجه نرسیده است، گفت: در حال حاضر باید چاه ژرف حفر شده در سیستان به نتیجه برسد و بعد از آن به لحاظ کمی و کیفی براساس اقدامات ممکن تصمیم‌گیری صورت پذیرد.

اردکانیان ادامه داد: با توجه به مسئولیتی که وزارت نیرو دارد، هر نوع اعلام نظر رسمی راجع به عدد و رقم موضوع چه در جنبه مثبت و چه در جنبه منفی باید پس از مشخص شدن کامل تمام ابعاد آن رخ دهد و امیدواریم این منبع هم مانند سایر منابع آبهای غیرمتعارف بتواند در مجموع برنامه های دولت و وزارت نیرو قرار گیرد.

وزیر نیرو  افزود: هم اکنون این وزارتخانه در استان یزد 804 پروژه در بخش آب، برق، فاضلاب و انرژی‌های تجدیدپذیر در دست اجرا دارد که حدود یک هزار و 840 میلیارد تومان برای پروژه‌های یاد شده در نظر گرفته شده است.

وی افزود: تاکنون حدود 750 میلیارد تومان از اعتبارات پرداخت شده و هزار و 100 میلیارد تومان آن نیز می‌بایست برای به سرانجام رسیدن طرح‌های صنعت آب و برق در استان تأمین شود.

وزیر نیرو خطاب به کسانی که دلسوز مسئله حیات پایدار استان یزد هستند گفت: کارهای انجام نشده زیادی وجود دارد و
نمی توانم تجربیات بدست آمده را به دیگران منتقل ننمایم تا دوباره ده ها سال  بعد در زمینه آب عمری را سپری کنند و در نهایت با شرایطی مواجه شوند که دوباره احساس کنند حیات استان، مردمش، تمدنش، تاریخش، آرزوهایش، تجربیاتش بسته به این است که دوباره از جائی آب منتقل بشود یا نشود.

وی ادامه داد: کار بسیار  پیچیده ای است و کارهایی که در گذشته انجام نشده اکنون باید انجام شود و تجربیات باید منتقل شود و زیربناهای آن هم در استان یزد فراهم است.

رضا اردکانیان عنوان کرد: حل پایدار مسئله آب به پیش نیازهای جدی نیاز دارد که راه تأمین منابع جدید آبی تنها یک بخش از این پیش نیازها است و پایبندی‌های اخلاقی لازمه اصلی این موضوع است.

وزیر نیرو تصریح کرد: جامعه ای که از این پایبندی برخوردار نباشد نمی‌تواند مشکلی در این زمینه را رفع کند. وی با بیان اینکه به حمدالله در کشور ما و استان یزد پایبندی اخلاقی در زمینه مصرف صحیح از سطح بسیار زیادی برخوردار است، گفت: این شرایط وجود دارد همانطور که شهر یزد یک شهر جهانی شده، استان یزد در بحث مدیریت مصرف آب به یک مرجع تبدیل شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تهیه طرح آمایش آب محور برای استان یزد یک از اقداماتی است که باید انجام شود، این موضوع را ما در 40 سال نتوانستیم در عرصه ملی انجام دهیم ولی در عرصه استانی این کار امکان‌پذیر است.

وزیر نیرو گفت: پیش نیازهایی برای اینکه موضوع آب را به حرکت در آوریم وجود دارد ما باید ساختارها و کارهایمان را اصلاح کنیم. در زمینه آب سه دوره وجود دارد، مدیریت تأمین و عرضه، مدیریت توأمان تأمین و مصرف و دوران مدیریت تقاضا که ما دوران مدیریت تأمين و عرضه را طی نموده و باید به مسئله مصرف و تقاضا بپردازیم.

وی افزود: در عرصه مدیریت مصرف و تقاضا كه مربوط به شاخه علوم اجتماعی است وزارت نیرو باید ساختارهایش را اصلاح و در بخش آب برای کارشناسان علوم اجتماعی جا خالی شود.

وزیر نیرو تأکید کرد: در برنامه ها باید اصلاح قیمت آب هم مورد توجه قرار گیرد و دشوار است که  آب از لحاظ قیمت بی ارزش باشد و از مردم بخواهیم برای درست مصرف کردنش هزینه نمایند، قیمت باید اصلاح شود نه به عنوان منبع تأمین درآمد برای بخش آب کشور، بلکه باید مصرفشان را آنقدر کم نمایند که به آن حد نرسد که لازم باشد با خارج از الگوی مصرف آن را پرداخت کنند.

وی در پایان سخنانش خاطر نشان ساخت: استان یزد باید یک پایلوت مدیریت مصرف آب در کشور شود. 

 محمد مهدی جوادیان زاده با تشریح سیمای آب استان یزد اظهارداشت: تعداد سه هزار و 895 حلقه چاه موجود که عمدتاً کشاورزی هستند و 833 میلیون مترمکعب آب از این طریق تخلیه می­شود و تعداد 2630 رشته قنات با 163 میلیون مترمکعب آب تخلیه  می­شود و 387 دهنه چشمه با 32 میلیون مترمکعب خروجی که عمده این سه منبع در بخش کشاورزی مصرف
می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه­ای یزد افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه باید 11 میلیارد مترمکعب در مصرف منابع آب زیرزمینی در کشور صرفه جويی شود که سهم استان یزد از این میزان 342 میلیون مترمکعب می باشد یعنی حدود 31 درصد.

جوادیان زاده تعداد چاه های غیرمجاز شناسائی شده در استان را 262 حلقه چاه اعلام کرد و اظهارداشت: تعداد چاه غیرمجاز در استان نسبت به کشور زیاد نیست ولی مسئله ای که وجود دارد اضافه برداشت آب از چاه هاي مجاز بیش از میزان پروانه 
بهره برداری می باشد چرا که اهرم کنترل کننده ای برای این امر نداشته ایم و نصب کنتورهای حجمی می تواند در کنترل این اضافه برداشت ها کمک زیادی نماید.

وی بهترین منبع تأمین آب استان را آب انتقالی به استان دانست و اظهارداشت: 1835 لیتر بر ثانیه میزان آب انتقالی به استان است، 1644 لیتر بر ثانیه ظرفیت تولید آب زیرزمینی و 928 لیتر بر ثانیه آب زیرزمینی با کیفیت پایین و 298 لیتر بر ثانیه ظرفیت آب استیجاری می باشد.

 جوادیان زاده گفت: حدود 4705 لیتر بر ثانیه آب موجود می باشد در حالیکه در سال گذشته 4595 لیتر بر ثانیه نیاز آبی استان بوده و  پیش بینی می شود در تابستان سال جاری 4687 لیتر بر ثانیه آب نیاز باشد و کاهش سهم آب انتقالی باعث شده تأمین آب استان با مشکل روبرو شود که با صرفه جوئی مردم و تدابیر اندیشیده شده تلاش گردید آب جیره بندی نگردد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد اظهارداشت: سهم آب انتقالی در تأمین آب شرب استان در فصل زمستان 71 درصد و در  فصل تابستان که مصرف افزایش می یابد این سهم به 58 درصد می رسد البته این بر اساس 66 میلیون مترمکعبی بوده که هر سال انتقال داده می شود ولی  در سال جاری 53 میلیون مترمکعب آب انتقال داده شده و سهم آب انتقالی کاهش یافته است.

وی افزود: کیفیت منابع آب و شوري چاههای آب شرب هر سال بدتر از سال قبل می شود و برای  اینکه بتوانیم کاهش کیفیت را تحت کنترل درآوریم پهنه بندی های کیفی توسط كارگروه اجرايي نظام مديريت كيفيت منابع آب انجام شده است.

جوادیان زاده اظهارداشت: 45 درصد از کنتور چاه های آب کشاورزی نصب گردیده و امیدواریم با کمک و تأمین منابع مالی بتوان این طرح را به طور کامل اجرا نمود.

وی اعلام کرد: بیش از 70 درصد از چاه های غیرمجاز در سال های 95 و 96 مسدود شده و اجرای طرح خاموشی زمستانه در تمام دشت های استان اجرا گرديده و 30 درصد پروانه های استان اصلاح و تعدیل شده و امیدواریم تا پایان سال تمامی پروانه های کشاورزی استان اصلاح و تعدیل شود و در مورد واحدهای آلاینده هم با آنها برخورد قانونی شده است.

جوادیان زاده در مورد اجرای طرح برون سپاری و مدیریت مشارکتی گفت: در هر دشت تشکل آب بران توسط سرمایه گذار راه اندازی شود و این تشکل ها برای آب قابل برنامه ریزی کمک نموده و از محل آب صرفه جوئی شده درصدی به سرمایه گذار داده شود که با اجرای این طرح می توان برنامه طرح احیاء و تعادل بخشی را در 5 سال کامل اجرا نمود.

گفتنی است سومین کارگروه سازگاری با کم آبی با حضور وزیر نیرو، استاندار یزد، معاون امور عمرانی استانداری یزد، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای و سایر اعضاء در استانداری یزد برگزار شد.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا