رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان از اجرای طرح سمپاد مهارتی در سال تحصیلی 98 - 97 خبر داد و گفت: استان البرز به عنوان پایلوت ( نمونه آزمایشی) محل اجرای طرح انتخاب شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل اموزش و پرورش استان یزد، "فاطمه مهاجرانی" روز دوشنبه در دراین نشست با بیان اینکه این طرح برای نخستین بار است که در مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان به اجرا در می آید، افزود: طرح های بزرگ را نمی توان در مرحله نخست به صورت گسترده اجرا کرد، تصمیم بر این است، امسال در رشته گرافیک برای دختران و شبکه و رایانه برای پسران انجام شود.

وی اظهار داشت: در صورت نتایج خوب طرح یادشده سال آینده در استان های دیگر هم اجرا خواهد شد .

مهاجرانی اضافه کرد: اهمیت حوزه های مهارتی می طلبد، افرادی با ویژگی های مدارس سمپاد که علاقه مند به این حوزه هستند، ورود پیدا کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه در آزمون ورودی پایه دهم مدارس استعدادهای درخشان سال تحصیلی 98 - 97 برای نخستین بار به صورت مشترک با مدارس نمونه برگزار شد، افزود: هشت هزار نفر از مجموع شرکت کنندگان برای این پایه در استعدادهای درخشان پذیرفته شدند.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان در ادامه گفت: 150 هزار نفر برای ورود به پایه هفتم مدارس سمپاد (سازمان مدارس پرورش استعدادهای درخشان) در سال تحصیلی 98-97 ثبت نام کرده بودند.

وی تعداد دانش آموزان مشغول به تحصیل در مدارس سمپاد کشور را 128 هزار نفر بیان کرد و افزود: یزد از جمله استانهای خوشنام در المپیاد و جشنواره های خوارزمی ، قرآنی و ورزشی است.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان در ادامه به طرح ملی شهاب هم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یکهزار و 500 دانش آموز تحت پوشش این طرح قرار دارند.

وی با بیان اینکه این طرح با هدف کمک به دانش آموزان در مسیر استعداد یابی و توانایی هایشان انجام می شود، خاطر نشان کرد: طرح یادشده از سال 93 در کشور آغاز شده است.

مهاجرانی با بیان اینکه هدف گذاری صرفا برای جذب 2 تا سه درصد دانش آموزان در این مدارس است، ادامه داد: با حذف آزمون مدارس سمپاد برای ورود به پایه هفتم تلاش می شود تا فرآیند استعدادیابی دانش آموزان از پایه اول ابتدایی، توسط معلمان اتفاق افتد.

وی در ادامه ایجاد دلبستگی مذهبی و ملی در بین دانش آموزان را ضروری دانست و گفت: در فرآیند تعلیم و تربیت باید تلاش کنیم، مفهوم حب وطن و احساس دلبستگی به میهن برای دانش آموزان تبیین و تشریح شود تا آنها به وطن دوستی افتخار کنند.

مهاجرانی با بیان اینکه نباید به دانش ‌آموزان استعدادهای درخشان دائما یادآوری کرد که شما خاص و متفاوت هستید، افزود: باید در کنار یادآوری خاص بودن، به آنها چیزهای یادآوری کنیم که ریشه در این آب و خاک دارند و اگر استعداد ویژه دارند حتما خدمت ویژه هم به کشور داشته باشند و حس وطن دوستی را در آنها تقویت نماییم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد نیز در این نشست افزود: استان یزد با افتخار 24 سال صدر نشینی دانش آموزان در کنکورسراسری در زمینه مدارس سمپاد و المپیادها نیز سرآمد است و این موفقیت مدیون توجه و نگاه ویژه والدین و معلمان به آینده دانش آموزان استان می باشد.

"عباسعلی دانافر" با اشاره به اینکه  استعدادهای برتر متعلق به یک استان یا یک کشور نیست بلکه متعلق به جامعه بشری اند گفت : باید زمینه پرورش و شکوفایی این استعدادها را تا حد ممکن فراهم کنیم و کوتاهی در این زمینه توجیه پذیر نیست.

وی از اجرای طرح شهاب برای 36 هزار و 441 دانش آموز در پایه های چهارم، پنجم و ششم در استان خبر داد و افزود : امسال نیزبرای اولین بار  5 هزار و 734 نفر در پایه هفتم عضو طرح شهاب می شوند.

دانافر گفت : 81 هزار و 720 ساعت آموزش توسط هزار و 265 آموزگار مجری طرح شهاب و 2 هزار و 420 نفر عوامل و کارشناسان در مدارس استان اجراشده است .

گفتنی است در این نشست نماینده مدیران مدارس سمپاد استان ، روسای سابق مرکز استعدادهای درخشان استان و سایر اعضاء نیز نقطه نظرات و پیشنهادات خود را ارائه نمودند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا