سرمایه گذاری در استان یزد در دولت تدبیر و امید و به خصوص دولت دوازدهم مورد توجه جدی قرار گرفته است و نگرش مسئولان استان را به سوی خود جلب کرده است.

 

استان یزد به دلیل قرار گرفتن در مرکز ایران، برخورداری از ظرفیت های خوب گردشگری، صنعتی، معدنی و انرژی خورشیدی و داشتن نیروی انسانی توانمند، متخصص و جوان دارای ظرفیت ها و پتانسیل های خوب سرمایه گذاری است و همین عوامل باعث شده تا فعالان اقتصادی داخلی و خارجی رویکرد خوبی نسبت به سرمایه گذاری در استان یزد داشته باشند.

یکی از ظرفیت های سرمایه گذاری در استان،  انرژی های خورشیدی است که طی سالهای اخیر نگرش سرمایه گذاران داخلی و خارجی را به سوی خود معطوف کرده و استقبال خوبی از آن شده است.

با توجه به کویری بودن و مسطح بودن یزد، این استان قابلیت و مزیت بالایی برای سرمایه گذاری در این زمینه دارد و به دلیل اینکه یزد به لحاظ زاویه تابش نور خورشید، بهترین نقطه و مهد تولید انرژی خورشیدی در ایران است و در طول سال دارای 330 روز آفتابی و حداقل 9 ماه از سال از  بهترین تابش های خورشید برخوردار است؛ این  استان را بهشت انرژی خورشیدی ایران نامیده اند.

در کنار ظرفیت های موجود، زیرساخت­های مورد نیاز برای سرمایه­گذاری در استان یزد فراهم است و وجود بیش از 30 شهرک و نواحی صنعتی، منطقه ویژه اقتصادی، حمل و نقل جاده­ای، ریلی و هوایی، تامین انرژی پایدار (به ویژه برق و گاز)، تلفن، اینترنت، مخابرات و زمین شرایط خوبی را برای فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری فراهم کرده است.

طی این سالها در هر منطقه و شهرستان استان یزد بنا به موقعیت مکانی و شرایط اقلیمی، سرمایه گذاری هایی انجام شده  است و زمینه برای رشد و توسعه این سرمایه گذاری ها فراهم است.

استان یزد همواره جزء استان­های شاخص در زمینه سرمایه­گذاری و توسعه و اشتغال در کشور به حساب آمده و در رابطه با زیرساخت­های مربوط نیز همواره وضعیت مناسب و جایگاه خوبی داشته است.

به اعتقاد صاحب نظران، سرمایه گذاری در هر منطقه ای زمینه ساز تولید و رشد اقتصادی پایدار می شود و بدون سرمایه گذاری ظرفیت تولید افزایش نمی یابد، رشد اقتصادی پایدار اتفاق نمی افتد و راه توسعه نیز هموار نمی شود.

در ادبیات سرمایه گذاری،FDI یا سرمایه گذاری مستقیم خارجی جایگاه ویژه‌ای دارد. سرمایه گذاری مستقیم خارجی علاوه بر بالابردن ظرفیت تولید کشور، ایجاد اشتغال، تولید کالاهای متنوع و برند، باعث انتقال دانش فنی می شود.

اگر سرمایه خارجی به قدری باشد که توانایی تغییر اقتصاد یک منطقه را داشته باشد می تواند مزایایی چون بهبود کیفیت صنایع وابسته، تغییر و بهبود خدمات حسابداری، بیمه ای و مدیریتی و ... را سبب شود و به عبارتی استانداردهای تولیدی یک منطقه را جابجا نماید.

علاوه بر این سرمایه خارجی نوید دهنده امنیت بیشتر است. حضور شرکت های بزرگ از ملیت های مختلف و وجود منافع اقتصادی کشورهای مختلف باعث می شود تهدیدات امنیتی یک کشور کمتر شود؛ لذا هر چه پیوندهای اقتصادی کشورها بیشتر باشد تهدیدات امنیتی کمتر می شود.

راه اندازی مرکز خدمات سرمایه‏گذاری استان

راه اندازی مرکز خدمات سرمایه گذاری استان در سال 95 به عنوان محور فعالیت های این بخش، مورد توجه متولیان امور سرمایه گذاری در بخش های دولتی و خصوصی قرار گرفت؛ به طوریکه از ابتدای فعالیت تاکنون بیش از 100 نشست با حضور نمایندگان دستگاههای عضو برگزار شده است.

در این نشست ها  فرصت ها، مشوق ها و ظرفیت های سرمایه گذاری استان به فعالان اقتصادی بخش خصوصی معرفی و با حضور فرمانداران استان فرصت های سرمایه گذاری راکد و سرمایه گذاری شهرستان های استان نیز بررسی شد.

مرکز خدمات سرمایه گذاری استان در یکسال فعالیت خود، شاهد حضور مقامات و مسئولان داخلی و خارجی و سفیران کشورهای مختلف از جمله کشورهای مجارستان، کرواسی، ترکیه، اتریش در ایران بوده است و این مرکز با استفاده از فرصت های پیش رو، مسیری را برای ورود سرمایه گذاران آن کشورها هموار نمود.

یکی از فعالیت های مرکز خدمات سرمایه گذاری، تسهیل در امور و کوتاه شدن فرایند سرمایه گذاری در استان می باشد که این کار با تجمیع خدمات در مرکز و برگزاری نشست های رفع موانع انجام می شود.

پیشتر یکی از چالش های فراروی سرمایه گذاری، طولانی بودن فرایند واگذاری زمین بود که مرکز خدمات سرمایه گذاری با آسیب شناسی و پیگیری آن این مشکل را به حداقل زمان ممکن رسانده است.

مرکز خدمات سرمایه گذاری استان یزد از بدو تاسیس با همکاری 20 دستگاه اجرایی استان، تمام تلاش خود را برای ایجاد ادبیات یکسان سرمایه گذاری در استان به کار برده است.

شناسایی فرصت های سرمایه گذاری استان، دعوت از شرکت های بزرگ ملی برای سرمایه گذاری، برگزاری دوره های آموزشی  برای نمایندگان دستگاه های اجرایی، ایجاد پنجره واحد فیزیکی، برگزاری جلسات رفع موانع با متقاضیان خارجی، برگزاری نشست­های سرمایه­گذاری با مقامات ارشد اجرایی، مدیران اقتصادی و سرمایه­گذاری استان، شناسایی موانع کسب و کار و پیگیری بهبود فضای کسب و کار در استان، شناسایی و تدوین فرصت­های سرمایه­گذاری، پذیرش هیئت­های سرمایه­گذاری خارجی، اعتبارسنجی و سنجش اهلیت متقاضیان سرمایه­گذاری خارجی در استان، بازاریابی جهت فرصت­های سرمایه­گذاری استان و معرفی پتانسیل­ها و توانمندی­های استان از طریق حضور در همایش­ها و نمایشگاهای معرفی فرصتهای سرمایه گذاری از جمله اقدامات  مرکز بوده است.

جذب سرمایه خارجی در استان یزد در سال 96

سال 1396 درخشان ترین سال از نظر جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور بوده است. به گونه ای که بر مبنای گزارش آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) بیش از پنج میلیارد دلار سرمایه خارجی به کشور وارد شده است که پیش از آن بی سابقه بوده است و از این حیث کشورمان یکی از بالاترین نرخ های رشد جذب سرمایه‌خارجی در جهان را داشته است.

استان یزد در این سال جزء 10 استان برتر کشور در زمینه جذب سرمایه مستقیم خارجی بوده است. بر طبق مجوز سرمایه گذاری خارجی ( فیپا) سال گذشته بالغ 420 میلیون دلار سرمایه در قالب شش طرح سرمایه گذاری برای استان مصوب شده است که بخش زیادی از آن در قالب سرمایه ثابت و در گردش به پروژه ها وارد شده است. این طرح ها زمینه اشتغال بیش از 500 نفر را در زمان ساخت و حدود 100 نفر را در زمان اجرا ایجاد خواهد کرد.

با توجه به فعالیت های انجام شده در سال 1397 در استان و پیگیری‏های مرکز خدمات سرمایه‏گذاری مجوز 4 طرح سرمایه‏گذاری خارجی صادر شده است که 3 عنوان از مجوزهای اخذ شده در حوزه نیروگاه خورشیدی به ارزش18 میلیون یورو و یک مورد به ارزش 4 میلیون دلار در زمینه شمش بیلت فولاد ساده کربنی می‏باشد.

هم اکنون 27 طرح سرمایه گذاری خارجی با مجوز معتبر سرمایه گذاری خارجی در استان وجود دارد که از این تعداد 6 طرح در سال 1396 در استان به تصویب رسیده است. از این شش مجوز یکی در زمینه بیمارستان و کمپ توریسم درمانی در شهرستان یزد، و پنج طرح در زمینه احداث نیروگاه خورشیدی و در شهرستانهای مهریز (دو طرح)، اردکان، خاتم و تفت بوده است.

با توجه به فعالیت های انجام شده در سال 1397 در استان و پیگیری‏های مرکز خدمات سرمایه‏گذاری مجوز 4 طرح سرمایه‏گذاری خارجی صادر شده است که 3 عنوان از مجوزهای اخذ شده در حوزه نیروگاه خورشیدی (ابرکوه،تفت و مهریز) و یک مورد در زمینه شمش بیلت فولاد ساده کربنی(خاتم) می‏باشد.

 شرکت های متقاضی سرمایه گذاری در استان یزد

به دلیل شرایط نسبتا خوب استان و حضور شرکای یزدی معتبر برای سرمایه گذاران خارجی، سبدکشورهای سرمایه گذار خارجی در استان متنوع است. سرمایه گذارانی از کشورهای ایتالیا، اتریش، هلند، فرانسه، بریتانیا، استرالیا، آلمان، ایرلند، لهستان،ترکیه، هند، چین، پاکستان و افغانستان در طرح های سرمایه گذاری استان حضور دارند.

البته باید خاطر نشان کرد این اطلاعات فقط مرتبط با شرکت هایی است که طرح مصوب سرمایه گذاری خارجی خود را به تصویب وزارت اقتصاد و دارایی رسانده اند و تنوع شرکت های دارای مراودات تجاری و اقتصادی از این عدد بیشتر است.

تلاش برای جذب بیشتر سرمایه خارجی در استان یزد

همانطور که گفته شد استان یزد در سال گذشته جزء 10 استان برتر در زمینه جذب سرمایه خارجی در کشور بوده است که با توجه به اشباع بودن بسیاری از ظرفیت های اقتصادی استان و نسبت دو درصدی تولید استان به تولید ملی جایگاه بسیار خوبی است.

طبیعی است که کسب این جایگاه مرهون برنامه ریزی و ایجاد زمینه در استان است. مرکز خدمات سرمایه گذاری استان یزد از بدو تاسیس با همکاری 20 دستگاه اجرایی استان تمام تلاش خود را برای ایجاد ادبیات یکسان سرمایه گذاری در استان به کار برده است.

امروز شاهدیم که بخشی از این تلاش ها نتیجه داده و تعداد طرح های مصوب رشد چشم گیری داشته است بطوری که از سال 82 تا پایان 94 جمعا 21 طرح سرمایه گذاری مصوب شده است که از این تعداد 8 مجوز ابطال شده است. در حالی که از ابتدای سال 95 تاکنون ( ابتدای تابستان 97) تعداد 14 طرح جدید برای استان مصوب شده است.

 تاثیر شرایط سیاسی و اقتصادی جدید بر ادامه روند سرمایه گذاری خارجی در استان یزد

در ادبیات اقتصادی گفته می شود سرمایه ترسو است. به طور قطع شرایط جدید اقتصادی می تواند روی عزم سرمایه گذار خارجی برای ورود به کشور تاثیر منفی بگذارد. کما اینکه نشانه های آن هم اکنون مشهود است. اما علی رغم همه این مشکلات نباید از خاطر برد که سه ماهه اول سال 1397 از نظر تعداد طرح های مصوب سرمایه گذاری خارجی یکی از بهترین دوره های استان رقم خورده است.

در این مدت چهار طرح سرمایه گذاری خارجی برای استان در زمینه های انرژی خورشیدی و فولاد محقق شده است که نسبت به آمارهای فصلی بی سابقه بوده است.

عملکرد اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد

تشکیل شورای هماهنگی مدیران دستگاههای تابعه وزارت اقتصاد در استان و تلاش برای هماهنگی سیاست ها در بخش های سرمایه گذاری،  بیمه ای، بانکی، گمرکی، مالیاتی، بورس و اموال تملیکی دولت از جمله  فعالیت های اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد می باشد.

در راستای هماهنگی و انتظام‏بخشی هرچه بیشتر در اجرای برنامه‏ها و سیاست‏های وزارت متبوع، ایجاد هم‏افزایی، تشریک مساعی و تقویت نقش واحدهای تابعه وزارت در تصمیم‏سازی‏ها و تصمیم‏گیری‏های استان، تبادل افکار و تجربیات با هدف اتخاذ راهکارهای مناسب برای تسریع و تسهیل در خدمات‏رسانی به آحاد جامعه و ایجاد وحدت رویه در اجرای قوانین، مقررات و بخشنامه‏های ابلاغی از سوی مراجع ذیصلاح قانونی، این شورای  94 با ترکیب مدیران بخش های یاد شده فعالیت خود را آغاز کرد.

از ابتدای تشکیل این شورا تا پایان سال 1396، بالغ بر 13 جلسه و از ابتدای سال جاری تاکنون 5 نشست شورای هماهنگی مدیران استانی به صورت دوره‏ای و به میزبانی اعضای شورا برگزار شده است.

همچنین بر اساس سیاست های ابلاغی وزارت اقتصاد، اقداماتی برای بهبود و ساماندهی بخش های یاد شده انجام شده است و براساس مفاد منشور حقوق شهروندی، ابلاغی رییس جمهوری و دستور موکد وزیر اقتصاد مبنی بر ایجاد فضای تعامل با مردم و نهادهای مردمی، ایجاد تعامل با تشکل‌های بخش خصوصی، فعالان اقتصادی و نهادهای مردمی و صنفی از طریق برگزاری «نشست‏های مشترک» با هدف شفاف‏سازی و تبیین مشکلات و موانع و همچنین ارائه پیشنهادات و سازوکارهای حل مسائل مرتبط در دستور کار ادارات کل امور اقتصادی و دارایی استان‌ قرار گرفت.

در این خصوص از بهمن ماه 1396 تاکنون، 38 نشست با تشکل های بخش خصوصی از جمله اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، اتاق تعاون، انجمن صنفی صنعت نساجی، پارچه و تکمیل، اتحادیه زرگران استان، انجمن لاستیک ایران (نمایندگی استان-یزد تایر)، انجمن صنایع شیمیایی و سلولزی، انجمن سنگ، انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک، انجمن صنفی صنایع غذایی برگزار و بیش از 170 مشکل احصا و بالغ بر 110 راهکار پیشنهاد شد.

پایش، تدبیر و راهبرد سرمایه‏گذاری در استان به کمک فعالان و نخبگان اقتصادی استان از دیگر اقدامات اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد بوده است.

با توجه به اهمیت مباحث سرمایه‏گذاری و نقش آن در رشد و توسعه اقتصادی و ضرورت بهره‏گیری از تجارب و نظرات نخبگان و فعالان اقتصادی در حوزه سرمایه‏گذاری با هدف تبیین چالش‏ها و آسیب‏های سرمایه‏گذاری، شناسایی فرصت های جدید سرمایه گذاری، ایجاد رابطه ساختاری مناسب با سرمایه گذاران بالقوه استان و بررسی راهکارهای تامین مالی خارجی و ... جلساتی تحت عنوان پایش، تدبیر و راهبرد در حوزه سرمایه گذاری با حضور فعالان اقتصادی از جمله شرکتهای مهم و فعال استان مانند پیشگامان، یزد تایر، صنایع لاستیک و انجمن ها و خوشه های مختلف مانند خوشه نساجی و خوشه کاشی و سرامیک، اتحادیه طلا و جواهر، انجمن سنگ استان، انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک، انجمن صنایع غذایی برگزار شده است.

از مهمترین اقداماتی که در این حوزه می توان به آن اشاره کرد تولید اطلاعات در قالب نمایار ماهانه و نماگرهای فصلی می باشد.

با علم به اینکه تولید اطلاعات به‏هنگام، صحیح و بدون تورش به عنوان پیش‏نیاز تصمیم‏گیری‏ها، سیاست‏گذاری‏ها و برنامه‏ریزی‏ها بالاخص در حوزه اقتصادی برای تصمیم‏سازان، سیاست‏گذاران و برنامه‏ریزان، از اهمیت بسزایی برخوردار است، تولید و عرضه اطلاعات در قالب نماگرهای مالی اقتصادی فصلی و نمایار ماهانه به صورت متحدالشکل و هماهنگ با سایر استانهای کشور صورت گرفته است.

در این راستا، از ابتدای سال جاری تاکنون، اطلاعات 4 نمایار ماهانه و یک نماگر مالی اقتصادی استان یزد در قالب فرمت مورد نظر تجمیع شده است.

اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد در  راستای انجام وظایف ذاتی با تدوین کتب، مقالات و شرکت در همایش‏های علمی و تخصصی توانسته است نقش خود را ایفاء کند و موفقیت هایی را کسب کند.

                                                                                         روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا