رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

گرامی باد یاد و خاطره شهیدان محمدعلی رجایی و دکتر محمد جواد باهنر که در دوران مبارزه و چه در دوره زمامداری، ایثارگری، فداکاری و ساده‌زیستی آنها برای همیشه به یادماندنی است و از خاطره‌ها محو نخواهد شد. در 8سال حاکمیت دولت نهم و دهم مکرر در این ستون از سیاست‌های خسارت‌بار و زیان‌آور دولت احمدی‌نژاد انتقاد و اعتراض گردیده و برای این‌که از تحریم‌های زیان‌بار جلوگیری و فضای سیاسی موجود آن دوره بازتر و تغییری در وضع موجود آن زمان داده شود همگام با اکثریت مردم ایران از دولت روحانی حمایت به عمل آمد در حال حاضر نیز با انتقاد از تیم اقتصادی و اعتراض به نحوه عملکرد مشاوران و وزرای اقتصادی و بویژه اعلام ناتوانی معاونت رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه موقعیت کشور را برای استیضاح و یا طرح عدم کفایت سیاسی رئیس‌جمهور مناسب نمی‌داند.
سید احمد خاتمی امام‌جمعه موقت تهران روز چهارشنبه 31 مرداد در خطبه‌های نماز عید سعید قربان ‌گفت:... «مولا علی(ع) مبارزه با فساد را تقویت حکومت می‌داند نه تضعیف آن پس با فساد هرجا که هست باید مبارزه شود... در قوای سه‌گانه مدیران پاک و حلال‌خور فراوانند و نباید تعبیر فساد سیستماتیک را به کار برد، چرا که نفس همین تعبیر خودش فساد در عرصه جنگ روانی است... با فساد باید مبارزه کرد اما بزرگ‌نمایی درباره فساد در کشوری که پشتوانه خون شهدا را دارد خود فساد است و فساد سیستماتیک در جمهوری اسلامی ایران یک دروغ است...»(1)
سید احمد علم‌الهدی امام‌جمعه مشهد نیز با اشاره به فروش هفت میلیون سکه و افزایش ناگهانی طلا، سکه و ارز اظهار داشت: «...این خیانت نیست ولی سوءتدبیر است. این‌که برنامه برای خدمات بانکی و ارزی ارائه کنند و در حدود 30 میلیون دلار از این ارز را بردارند و عده‌ای کالایشان وارد مملکت نشود، یک عده وارد شود ولی در انبار احتکار شود و عده‌ای هم چند برابر قیمت بفروشند، این سوءتدبیر است...»(2)
نگاه و مرور بر محاکمه عاملان اختلاس ده‌ها و صدها میلیارد تومانی در چند دهه اخیر و تشکیل محاکم قضایی برای عده‌ای از قضات، دادستان‌ها، روسای بانک‌ها، ادارات، مدیران سازمان‌ها و نهادها و شرکت‌های گوناگون، اعضای شوراهای شهر و روستا و شهرداران، واردکنندگان گوشت‌های آلوده، کارکنان گمرک، فروشندگان سؤالات آزمون، محاکمه مدیران موسساتی نظیر موسسه ثامن‌الحجج، صندوق ذخیره فرهنگیان، دریافت‌کنندگان حقوق‌های نجومی و عده‌ای از دولتمردان، برخلاف نظر سید احمد خاتمی و علم‌الهدی نشان از ارتشاء و اختلاس و فساد نسبتاً فراگیر اقتصادی و اجتماعی و ظلم و ستم به مردم و حکایت از خیانت به بیت‌المال و نظام و بی‌عدالتی دارد. ایران در سال 1396 از نظر رتبه فساد در جایگاه 130 قرار گرفته است و طی دو دهه اخیر مکرر در رسانه‌ها سخن از دزدی،‌ ارتشاء، اخذ وام‌های کلان، فرار عده‌ای از کلاهبرداران و دزدان بیت‌المال از جمله فراریان به خارج از کشور و یا دستگیری افراد و مقاماتی است که با حرف اول اسم از «الف» تا «ی» به مردم معرفی شده و از موقعیت اداری و اجتماعی خود سوء‌استفاده کرده و به کشور خیانت نموده‌اند و همه حکایتی از گستردگی فساد دارد. گرچه مردم خبر از نتایج محاکمات افرادی در لباس روحانیت در دادگاه‌های روحانیت یا دادگاه انتظامی قضات ندارند اما گاه در اثر به اصطلاح افشاگری‌ها یا به مناسبت‌هایی با اعلام اسامی محکومانی اعم از افراد معمم یا کارمندان دادگستری و قضات و سر دفتران اسناد رسمی یا حتی پخش و نشر سخنانی در مناظره‌های انتخاباتی جسته و گریخته مواردی مطرح می‌گردد که ذهن مردم را به خود مشغول می‌دارد. سید محمدرضا مرتضوی دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ایران در بحث برخورداری از نعمت نفت و گاز دومین کشور جهان است، می‌گوید:‌ «برخورداری از بازار 80 میلیونی یکی دیگر از ظرفیت‌های اقتصادی ایران در راستای توسعه بیش از پیش است. اگر از من سئوال کنید که وضعیت اقتصاد ایران از نظر رتبه کسب و کار چگونه است و آیا ایران محل مناسبی برای رشد سرمایه‌گذاری است، پاسخ می‌دهم، رتبه ایران با توجه به این ظرفیت‌های خدادادی،‌ به هیچ عنوان در شأن این کشور نیست.»(3)
حسین راغفر با بیان اینکه برنج در این مدت 46 درصد افزایش قیمت پیداکرده است، اظهار داشت: عده‌ای به اسم بخش خصوصی ارز گرفتند ولی وارداتی هم انجام نگرفت. پتروشیمی‌ها ارز 3800 تومان دریافت کردند و حالا کالا را با قیمت دلار 11 هزارتومانی عرضه می‌کنند؛ اینکه شخص مسئول دولتی خود در بخش اقتصادی فعالیت دارد یعنی فساد. راغفر عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا(س) به کارکرد نظام بانکی اشاره کرد و گفت: این نظام بانکی ظرف 5 سال اخیر بیش از یک تریلیون تومان بهره پرداخت کرده‌اند و معلوم هست که این مسئله تورم‌زا و ضد تولید است. شرایط به‌گونه‌ای شده که 85 درصد سپرده‌های بانکی کشور متعلق به 2.5 درصد از جمعیت کشور است. راغفر به اهمیت مدیریت عرضه و تقاضا ارز اشاره کرد و گفت: اگر قیمت روزافزون ارز اتفاق بیفتد، قطعاً تولید به‌طور کامل از بین خواهد رفت و این خواست غرب است؛ گفته می‌شود دولت ظرف یک هفته 20 میلیارد دلار تخصیص داده ‌است...»(4)
احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مدیرعامل موسسه دیده‌بان می‌گوید: اگر در این شرایط به تنش اجتماعی برسیم، فرصت اصلاح را از ما سلب می‌کند و این بحران خطرناکی است. در حال حاضر 110 هزار میلیارد تومان بدهی معوقات بانکی متعلق به 108 نفر در کشور است، و در نتیجه با این شرایط اقتصادی جدید و بحران ارزی و تورم به وجود آمده میزان ارزش بدهی این بدهکاران بزرگ بانکی در حقیقت نصف قبل شده است و در مقابل ارزش وثیقه این بدهکاران که عمدتا ملک است نسبت به قبل چند برابر شده و در نتیجه میزان ارزش وام آنها چند برابر می‌شود. حدود 20 میلیارد دلار ظرف چند روز توسط سیاست‌های غلط دولت از دست رفت و در پیش‌فروش سکه 62 تن طلا را از بین بردیم...»(5)
8سال پیش رئیس‌جمهور سابق آلمان با استفاده از دریافت وام مسکن 500 هزار یورویی کم‌بهره مجبور به استعفا شد و اخیراً دادگاه تجدیدنظر کره‌جنوبی حکم رئیس‌جمهور پیشین آن کشور را به 25 سال زندان افزایش داد و قاضی دادگاه هنگام قرائت حکم اعلام کرد: «چنین توافق‌های غیراخلاقی میان قدرت سیاسی و قدرت اقتصادی ماهیت دموکراسی را خدشه‌دار می‌کند، نظم بازارهای اقتصادی را به هم می‌زند و باعث ایجاد بی‌اعتمادی عمیق در جامعه می‌شود، به همین دلیل نمی‌توان از مجازات سخت‌گیرانه جلوگیری کرد...»(6)
اظهارنظر نماینده شورای حل اختلاف مالیاتی سازمان امور مالیاتی تهران از پرداخت 20درصدی مالیات واقعی و 80درصدی فرار مالیاتی پزشکان حکایت دارد. مراجعه به کتاب «سرطان اجتماعی فساد» پژوهشی با حمایت فرهنگستان علوم ایران تالیف فرامرز رفیع‌پور استاد جامعه‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی و بسیاری از مقالات اقتصاددانان و بررسی آسیب‌های اجتماعی نشان دهنده این است که کم و بیش فساد در بدنه اجتماع وجود دارد و صرفاً مربوط به قوه مجریه نیست و دست‌های پیدا و پنهان در احتکارها، ‌ارز دادن‌ها، گاه با توصیه و سفارش این یا آن، اختصاص میلیاردها دلار ارز به واردات موبایل و اتومبیل و غیره که در واقع خیانت به ملک و ملت است نشان‌دهنده این می‌باشد که دلسوزان جامعه از هر صنف و طبقه باید برای از بین بردن این اژدهای هفت‌سر چاره‌ای بیاندیشند و به قول وزیر ارتباطات فرآیندهای مافیا پرور را افشاء کنند.
مسئولان قوا، نمایندگان مجلس، سازمان‌های نظارتی به این نکته توجه خواهند داشت محاکمه اختلاس‌گران، مفسدان اقتصادی، رانت‌خواران، سوء‌استفاده‌کنندگان در هر مقام و منصب و وابسته به هر دسته و صنف و گروهی باشند یک بخش از وظیفه اداری و نظارتی آنها است عموم مردم بویژه حاشیه‌نشین‌ها، افرادی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند و حتی طبقه متوسط در مضیقه هستند، با گرانی‌های کمرشکن دست و پنجه نرم می‌کنند مشکلات زندگی اطراف آنها را احاطه کرده است اختلافات خیره‌کننده طبقاتی و تبعیضات نگران کننده اجتماعی را نمی‌توانند تحمل کنند، زندگی اشرافی و تجمل‌گرایی عده‌ای از مسئولان برایشان قابل تحمل نیست باید چاره‌ای اندیشید و در جهت رفاه شهروندان گام‌های موثرتر و مفیدتر برداشت تا آسیب‌های موجود اجتماعی و ناهنجاری‌های جامعه کاهش یابد. آیت‌ا... جوادی آملی می‌گوید آنان که کالا ذخیره می‌کنند تا با افزایش قیمت درآمد بیشتری کسب کنند از حیوان هم پست‌تر هستند و مومن باید اشرافی‌گری نکند. حسن ختام مقاله به درج 2 فراز از نامه‌های حضرت مولی‌الموحدین علی‌بن ابیطالب(ع) به کارگزارانش اختصاص می‌یابد که با اشاره به خیانت آنها می‌فرماید: «...کسی که امانت الهی را خوار شمارد، و دست به خیانت آلوده کند، خود و دین خود را پاک نساخته، و درهای خواری را در دنیا به روی خود گشوده، و در قیامت خوارتر و رسواتر خواهد بود، و همانا بزرگ‌ترین خیانت، خیانت به ملّت، و رسواترین دغلکاری، دغلبازی با امامان است، با درود.
...به من خبر دادند، که در هواپرستی چیزی فروگذار نکرده، و توشه‌ای برای آخرت خود باقی نگذاشته‌ای، دنیای خود را با تباه کردن آخرت آبادان می‌کنی، و برای پیوستن با خویشاوندانت از دین خدا بریده‌ای، اگر آنچه به من گزارش رسیده، درست باشد، شتر خانه‌ات، و بند کفش تو، از تو با ارزش‌تر است، و کسی که همانند تو باشد، نه لیاقت پاسداری از مرزهای کشور را دارد، و نه می‌تواند کاری را به انجام رساند، یا ارزش او بالا رود، یا شریک در امانت باشد یا از خیانتی دور ماند پس چون این نامه به دست تو رسد، نزد من بیا. ان‌شاء‌اللّه.»(7)

مدیرمسئول

پی نوشتها:
1- انتخاب
2- ایلنا، 02/06/97
3- اقتصاد آنلاین،‌ 31/04/97
4- پایگاه خبری الف، 25/05/97
5- همان، 26/05/97
6- تسنیم، 02/06/97
7- «نهج‌البلاغه»، ترجمه محمد دشتی(ره)، بخش‌هایی از نامه 26 و 71، صفحه 363 و 437

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا