جلسه هم اندیشی پیرامون انتقال آرامگاه وحشی بافقی با حضور مسئولین و مشاور طرح برگزار شد و ورودی شهر بافق به عنوان آرامگاه این شاعر دلسوخته برای تبدیل به قطب فرهنگی و هنری در کشور انتخاب شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان بافق؛ جلسه هم اندیشی پیرامون انتقال آرامگاه وحشی بافقی با حضور فرماندار، شهردار، اعضای شورای شهر و مشاور طرح جامع شهر در شهرداری بافق برگزار شد.

در ابتدا سید علی نوروززاده شهردار بافق در خصوص انتقال آرامگاه وحشی بافقی به شهر بافق با پیشنهاد سه نقطه مد نظر قرار گرفته باغ ایرانی،مجموعه پیرمراد و گزینه سومی که نیازمند بررسی و تایید آن است،گفت: طی مشورتی که با فرماندار در خصوص گزینه پیشنهادی جدید برای آرامگاه وحشی بافقی مطرح شد، این موضوع باید توسط مشاور طرح جامع و اعضای شورای شهر مورد بررسی قرار می گرفت تا در این جلسه تصمیم گیری شود.

وی افزود: این طرح سرآغازی است برای تلاش همه دستگاه ها تا وحشی بافقی به عنوان یک شاعر ایرانی بیشتر شناخته شود و بتواند در کنار سایر مولفه های بحث گردشگری باعث رونق حوزه فرهنگی و ادبی شهر شود.

نوروززاده در خصوص گزینه سوم طرح که در ورودی شهر بافق و در نخلستانی حدود ۶۰ هکتار مد نظر است،بیان داشت: این محل فضای بسیار خوبی است و با توجه به اینکه زیر ساخت های فراهم شده می تواند محرک خوبی برای توسعه ،نگهداری بهتر و شرایط ایده آل تر برای ایجاد یک نقطه جدید در بحث گردشگری و تکیه گاه هنری و فرهنگی باشد.

سپس فرماندار بافق پیرامون سرگذشت وحشی بافقی مطالبی را بیان کرد و گفت: وحشی بافقی شهره در ادبیات فارسی دارد که اواخر قرن دهم و حدود ۴۰۰ سال پیش به دیار باقی شتافت و مدفن وی در قبرستان جوی هرهر یزد است که بعد ها این نقطه به آبادانی رسید. محدوده آرامگاه ایشان حیاط اداره مالی قدیم است که اکنون تبدیل به موزه شده است و ساختمان آن سال گذشته افتتاح شد.

زاده رحمانی پیرامون علاقمندان به وحشی بافقی و آثار وی اظهار داشت: سنگ با ارزشی در محل دفن این شاعر قرار داشت که توسط علاقمندان به سبک شعر وحشی بافقی به امامزاده فاضل برده می شود که به دور آن به پایکوپی و شعرخوانی می پرداختند،بعدها آن محل به بازار تبدیل و این سنگ به موزه آب و آیینه مقابل پاک ۷ تیر یزد منتقل می شود.

وی انتقال مقبره وحشی به بافق را سبب تبدیل این شهر به قطب شعر و ادب فارسی در کشور دانست و خاطر نشان کرد: این امر جابه جایی در مورد دیگر شعرا چون خیام نیز اتفاق افتاده است و پیش از این در ۲ شهرستان یزد، بهاباد و خاتم که مرتبط با شهید دهقان و امامزاده ای بود جا به جایی صورت گرفت که سبب آبادانی آن منطقه شده است.

فرماندار بافق ادامه داد: با توجه به استقبال بسیار خوب استان یزد به ویژه معاون سیاسی امنیتی استاندار،مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و شهرستان بافق، فراخوان برگزاری یادمان وحشی بافقی آماده شده است تا طرحی با معماری ایرانی اسلامی برای ساخت انتخاب شود. در خصوص مجوز شرعی آن نیز نامه نگاری به امام جمعه بافق شد و ایشان اقدامات لازم را انجام و منتظر جوابیه آن هستیم.

زاده رحمانی با بیان اینکه مکان جدید پیشنهادی توسعه کمی و کیفی شهر را بدنبال دارد و با توجه به شاخصه هایی که برای آن تعریف می شود با تایید مشاور طرح میتوان مجوز انجمن مفاخر و مشاعیر یزد را دریافت کرد تا با پشتوانه خوبی این امر صورت گیرد.

در ادامه نائب رئیس شورای شهر یکی از دغدغه های اهل ادب و هنر بافق را در چند سال گذشته انتقال مقبره وحشی بافقی به بافق دانست که با پشتکار و پیگیری های فرماندار بافق مقدمات اولیه کار انجام شده و اکنون فضا برای انجام این کار آماده است.

وی با بیان اینکه وحشی بافقی شاعری نامدار در کشور است و در شهرستان آنگونه که شایسته است مورد معرفی وشناخت قرار نگرفت،افزود: پیش از این مکان محل دفن این شاعر نامداردر یزد نامعلوم بود که در نهایت با پیگیری های فرماندار بافق و تحقیقاتی که انجام گرفت محل خاکسپاری وی شناسایی شد.

وی افزود: طی جلسه ای که در فرمانداری بافق برگزار شد، پیشنهاد شورای شهر برآن بود که آرامگاه به باغ ایرانی منتقل شود اما با توضیحات جامعی که انجام گرفت به این نتیجه رسیدیم که می توانیم مکانی مجزا در بحث گردشگری چون حافظیه و سعدیه در شهر ایجاد کنیم و طی نامه فرماندار بافق به شورای شهر مبنی بر تعیین مکان جدید با مشورت یکدیگر ورودی شهر برای انجام این امر انتخاب شد تا مسافرین و گردشگران از این مکان به عنوان اولین مرکز فرهنگی و هنری دیدن کنند.

سپس رئیس شورای شهرستان بافق با اشاره به نبود شرایط در سال های گذشته برای معرفی این شاعر و آثار فرهیخته آن که تنها در کتب ادبیات مدارس دیده و خوانده می شود،گفت: ما این موضوع را در شورای دوم بیان کردیم که اگر بخواهیم زندگینامه یا سمیناری تحت عنوان معرفی شخصیت وحشی بافقی در بافق یا استان برگزار شود،نیازمند تلاش بسیار است،زیرا وحشی بافقی آثار بسیاری دارد و هرگز در این زمینه کاری صورت نگرفت.

رنجبر افزود: اکنون با انتقال مقبره این شاعر به کمک های فرماندار بافق،بحث شناخت و معرفی آثار وی فراتر می شود و این کار قدم بسیار بزرگی است و مجموعه ای که شهرداری پیشنهاد داده است در آینده به قطب فرهنگی تبدیل می شود و سبب رونق گردشگری نیز خواهد شد.

در جمع بندی مطالب بیان شده از سوی مسئولین حاضر مشهدی زاده مشاور طرح با بیان اینکه ورودی شهر مکان مناسبی برای انتقال مقبره وحشی بافقی است و از فضای سبز و زیبایی برخوردار است،خاطر نشان کرد: بدون شک این نقطه فضاهای مقابل و اطراف را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

وی با اشاره به بحث پارکینگ با توجه به نوروزگاه هایی که هر سال در ورودی شهر از توریست ها و مسافرین استقبال می کند،خاطر نشان کرد: باید این فضا را نیز مد نظر داشته باشیم تا در این زمینه دچار مشکل نشویم،همه این ها می تواند به ما کمک کند تا آن هویت فرهنگی که به دنبال نشان دادن آن هستیم اتفاق بیفتند.

مشهدی زاده با تاکید بر اینکه هر چه نقاط شهر بیشتر شود حلقه های گردشگری آن ماندگارتر می شود، افزود: این طرح علاوه بر اینکه سبب رونق فرهنگی و هنری می شود، میتواند با احداث بازارچه ها در اطراف آرامگاه و تولیدات فرهنگی با محوریت وحشی بافقی رونق اقتصادی را بدنبال داشته باشد.

وی در خصوص برگزاری فراخوان یادمان و ارائه طرح ها از سوی شرکت کنندگان تصریح کرد: این امر باید با صبر و دقت عمل انجام گیرد تا کاری در خور شأن این شاعر انجام گیرد به گونه ای که بیننده با دیدن آن مفهوم اثر را دریافت کند و بهتر است این فراخوان بصورت ملی برگزار شود تا از همه ظرفیت ها استفاده شود.

منبع : آفتاب بافق.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا