نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) را به عنوان اولین دستور مورد بررسی قرار می‌دهند.
 
به گزارش آفتاب‎نیوز؛ وزرای اطلاعات و خارجه نیز در جلسه امروز مجلس حضور دارند.
 
تشریح نحوه بررسی کلیات لایحه CFT در مجلس
 
یک عضو هیات رئیسه مجلس چگونگی بررسی کلیات لایحه CFT را تشریح کرد.
 
در ابتدای جلسه علنی امروز (یکشنبه) امیرحسین قاضی زاده، عضو هیات رئیسه مجلس اظهار کرد: بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم( CFT )یکبار به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شد که امروز  مجددا در مجلس بررسی می‌شود.  در بررسی کلیات لایحه دو مخالف و دو موافق هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه صحبت می‌کنند بعد از آن ۱۵ دقیقه زمان ارائه گزارش کمیسیون امنیت ملی است در نهایت هم نماینده دولت ۱۵ دقیقه زمان برای صحبت دارد.
 
احمد امیرآبادی عضو دیگر هیات رئیسه با اعلام اسامی موافقان و مخالفان گفت: محمد دهقان و سیدحسین نقوی حسینی نمایندگان طرقبه و ورامین به عنوان مخالف و بهروز نعمتی و محمد فیضی نمایندگان تهران و اردبیل نیز به عنوان موافقان هستند.
 
40 نماینده خواستار رای گیری علنی برای لایحه CFT شدند
 
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: 40 نفر از نمایندگان در نامه ای به هیات رییسه خواستار رای گیری علنی برای لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) شدند.
 
«احمد امیرآبادی» در گفت وگو با ایرنا گفت: 40 نماینده در این نامه که به بنده تحویل داده شد، خواستار مشخص شدن نام موافقان و مخالفان رای گیری لایحه CFT و اعلام آن هستند. این موضوع در جلسه علنی مجلس به رای مجلس گذاشته می شود و اگر نمایندگان موافق آن باشند رای گیری علنی انجام می شود.
 
** امکان آبستراکسیون اعضای فراکسیون ولایی در جلسه امروز مجلس
 
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس همچنین به جلسه صبح امروز این فراکسیون اشاره کرد و گفت: اعضای این فراکسیون جدا از جلسه غیرعلنی امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ضمن برگزاری جلسه دیگری مخالفت خود را با CFT اعلام کردند.
 
امیرآبادی رای اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی به لایحه CFT را منفی اعلام کرد.
 
وی افزود: احتمالا اگر تعداد ما به حد نصاب لازم برسد در مجلس آبستراکسیون ( نصاب شکنی) خواهیم کرد و از جلسه علنی مجلس خارج می شویم و اگر تعداد ما برای آبستراکسیون کافی نباشد در مجلس جمع می شویم.
 
حمید رضا حاجی بابایی ریاست فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس را برعهده دارد. 70 نماینده اصولگرا عضو این فراکسیون هستند.
 
احد آزادیخواه، سیدعلی ادیانی، احمد امیرآبادی فراهانی، داریوش اسماعیلی، محمود بهمنی، نصرالله پژمان‌فر، محمدعلی پورمختار، اکبر ترکی، سیدقاسم جاسمی، حمیدرضا حاجی بابایی، ابوالفضل حسن‌بیگی، سیدجواد حسینی‌کیا، محمد دهقانی، مجتبی ذوالنوری، علی رستمیان، محمدرضا رضایی کوچی، اکبر رنجبرزاده، غلام محمد زارعی، سیدجواد ساداتی‌نژاد، قاسم ساعدی، احمد سالک کاشانی، محمد اسماعیل سعیدی، محمود شکری، سیدصادق طباطبایی‌نژاد، اسدالله عباسی، سیداحسن علوی، محمدحسین فرهنگی، حمیدرضا فولادگر، نادر قاضی‌پور، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، جبار کوچکی‌نژاد، عباس گودرزی، محمدمهدی مفتح، مجید ناصری‌نژاد، سیدحسین نقوی حسینی اعضای شورای مرکزی این فراکسیون را تشکیل می دهند.
 
مخالفت مجلس با رای‌گیری علنی برای لایحه CFT
 
 نمایندگان مجلس در ابتدای جلسه علنی امروز (یکشنبه) وارد بررسی لایحه CFT شدند، بعد از آنکه اسامی موافقان و مخالفان کلیات این لایحه اعلام شد احمد امیرآبادی، عضو هیات رئیسه مجلس گفت که دو نامه با ۱۷ و ۴۰ امضا به هیات رسیده تا براساس مواد ۱۲۴ و ۱۳۰ آیین نامه، رای گیری درباره این لایحه به صورت علنی باشد.
 
علی لاریجانی، رئیس مجلس گفت: طبق این مواد رای گیری با ورقه و آشکار انجام می‌شود.
 
نمایندگان با ۱۱۷ رای موافق، ۱۱۱ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۶۴ نماینده حاضر در مجلس مخالفت کردند که رای گیری به صورت علنی باشد.
 
رای گیری به صورت علنی و آشکار بدین صورت است که نمایندگان باید در برگه رای با قید اسم خود رای موافق و یا مخالفاشان نسبت به این لایحه را اعلام کنند.
 
مخالفان لایحه CFT مقابل مجلس تجمع کردند
 
همچنین جمعی از مخالفان تصویب لایحه CFT مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
 
به‌ گزارش ‌ایسنا، این تجمع کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی حاوی شعارهایی همچون "نه به خود تحریمی"، "برجام نمی‌خواهیم"، "FATF خیانت است به ملت" اعتراض خود را به تصویب لایحه کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) اعلام کردند.
 
به نوشته اعتماد، در حالیکه صحن علنی مجلس برای بررسی CFT شروع شده و مخالفان تصویب آن در حال نطق هستند، نمایندگان مخالف تصویب این لایحه پلاکاردهایی در دست دارند که روی آن نوشته شده: «به کنوانسیون استثماری رای نمی‌دهیم». حسینعلی شهریاری، نصرالله پژمانفر و ناصر موسوی لارگانی جزء این نمایندگان هستند.
 
اختلال در مجلس
 
به نوشته سایت جماران؛ دهقان نماینده طرقبه قصد ممانعت از ادامه سخنرانی بهروز نعمتی را داشت.
 
دهقان به نام بردن از وی در نطق نعمتی اعتراض دارد. نعمتی در پاسخ به وی گفت: شما سخنانی گفتید که حق نبود
 
 نقوی حسینی، نماینده اصولگرا نیز در مخالفت با CFT گفت: امروز چه مشکلی داریم که با پیوستن به FATF  بخواهیم آن را حل کنیم ؟
 
نقوی حسینی نماینده مخالف سی اف تی به یکباره بدون دلیل خاصی اقدام به فریاد زدن کرد.
 
او میان صحبت هایش گفت هر چه می کشیم از برجامی است که 20 دقیقه ای در مجلس تصویب شد.
 
این سخنان وی با واکنش لاریجانی مواجه شد و گفت 20 دقیقه ای نبود، خلاف نگویید.
 
نقوی حسینی سپس با فریادهای ممتد گفت: من درخواست تذکر دادم از صبح  چرا نگذاشتید صحبت کنم.
 
این سخنان  وی در حالی صورت گرفتم که پشت تریبون حضور داشت و در حال سخنرانی بود.
 
درحالی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (cft) در صحن علنی مجلس درحال بررسی است که گعده‌های مختلفی از نمایندگان مجلس در صحن تشکیل شده است.
 
کوهکن، امیرآبادی، سلیمی، پاپی‌زاده، ابطحی و دهقان از نمایندگان ولایی و پزشکیان، رحیمی و عارف از نمایندگان عضو فراکسیون امید از نمایندگانی هستند که در این گعده‌ها حضور دارند.
****
 
 لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) به عنوان یکی از لوایح چهارگانه مربوط به گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، خردادماه در دستور کار مجلس قرار گرفت اما به درخواست برخی نمایندگان اصولگرا با موافقت مجلس برای سه ماه مسکوت گذاشته شد.این لایحه دردستور کار امروز نمایندگان مجلس قرار دارد.
 
منبع:آفتاب نیوز
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا