حد مجاز ذرات معلق، 150 میکروگرم بر مترمکعب است که اکنون شاخص هوای استان یزد بیشتر از این میزان را نشان می‌دهد. 
شاخص کیفیت هوای سالم صفر تا 50 پاک ، 50 تا 100 سالم، 100 تا 200 ناسالم ، بیش از 200 هشدار و 300 میکرو گرم بحرانی و خطرناک است. 
اکسیدهای گوگرد، نیتروژن ، منو کسید کردن و ذرات معلق از عوامل تعیین‌کننده شاخص کیفیت هواست. 
 در همین ساعت میزان غلظت ریزگردها در یزد دو برابر حد مجاز، در شهرستان اردکان سه برابر و در شهرستان میبد یک و نیم برابر حد مجاز بوده است.

سیدمصطفی میرزاده  با اشاره به اینکه شاخص کیفیت هوای یزد در یک ساعت گذشته PM ۱۰ و مقدار ۳۴۴ میکروگرم بر مترمکعب ثبت شده است، گفت: سامانه بارشی که وارد استان شده همراه با وزش باد و گردوغبار بوده است.

مسئول ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا اداره کل سازمان محیط‌زیست استان یزد جهت سامانه بارشی را از سمت شمال غرب و غرب عنوان و اظهار داشت: این سامانه تا روز دوشنبه ادامه دارد؛ اما مدت تأثیرگذاری آن مشخص نیست.

میرزاده در پایان خاطرنشان کرد: ماندگاری این سامانه بستگی به‌ پیش‌بینی هواشناسی دارد و این شرایط به‌طور مداوم رصد و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

طبق آخرین اطلاعات به‌دست‌آمده از ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا ، شاخص کیفی هوا PM10 در یک ساعت گذشته 344 میکروگرم بر مترمکعب ثبت شد و به 2 برابر حد استاندارد رسید.  بنابراین شاخص کیفی هوا در محدوده هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه قرار گرفته است. 
 وضعیت هوای یزد به‌صورت مستمر و دقیق پالایش و نتیجه شرایط به‌طور مداوم اطلاع‌رسانی می‌شود و شهروندان برای تأمین سلامت خود باید همواره موارد را در نظر بگیرند. 
منابع:

فارس

ایرنا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا