"علی اصغر نبیل" عضو هیئت مدیره جامعه هتداران یزد گفت: در آبان ماه امسال با توجه به برگزاری جشنواره انار در استان یزد شاهد افزایش ضریب اشغال اماکن اقامتی بوده ایم به گونه ای که در چند روز اخیر ضریب اشغال هتل ها به صد درصد رسیده بود، میتوان گفت نمایشگاه صنایع دستی و جشنواره انار عاملی جهت افزایش جذب گردشگر به منطقه و افزایش میزان ماندگاری آنها بوده است.

وی اظهار داشت: برگزاری این چنین جشنواره هایی در رونق اقتصادی منطقه، جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی، ایجاد درآمد پایدار، اشتغالزایی، کاهش مهاجرت، افزایش ورود گردشگران داخلی و خارجی و در نهایت در ثبت جهانی منطقه تاثیر بسزایی دارد.

به گزارش روابط عمومی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، طبق سالهای گذشته جشنواره انار با هدف توسعه گردشگری و بر پایه طرح "یک شهر، یک محصول" و معرفی جاذبه های گردشگری و تاریخی استان در دو بخش جشنواره ناردونه در روستای مبارکه تفت و جشنواره انار در باغ صدری تفت با همکاری فعالین صنعت گردشگری در بخش خصوصی برگزار شد و مورد استقبال علاقه مندان و گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفت که شاید بتوان گفت بعد از مراسم نخل برداری در روز عاشورا در شهرستان تفت، این جشنواره بیشترین بازدید کننده را به خود جذب نموده است.

از مهترین اهداف برگزاری رویدادهای گردشگری نظیر جشنواره انار ضمن تنوع بخشی به برنامه های تورهای گردشگری، افزایش روزهای پر گردشگر  هر منطقه می باشد. برگزاری جشنواره ها به بهانه های مختلف یکی از فرصت هایی است که می تواند بهترین تبلیغ برای گردشگری باشد.

جذب گردشگران به یک منطقه در ایام غیر اوج سفر، جلب توجه رسانه ها به یک منطقه و اعتبار دهی و مطرح نمودن آن، ایجاد تحرک اقتصادی – اجتماعی و روحیه بخشی به جامعه محلی ،افزایش حضور گردشگران و تشویق آنها به تکرار بازدید از یک محل ، تجدید حیات اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی یا حتی سیاسی یک مقصد گردشگری که از دوران اوج خود فاصله گرفته است، معرفی اماکن کمتر شناخته شده، افزایش ضریب اشغال واحد های اقامتی، رونق سایر تاسیسات گردشگری حوزه شهرستانها مثل رستورانهای سنتی و اقامتگاههای بوم گردی، معرفی محصولات روستایی، صنایع دستی خاص منطقه از تاثیرات مهم برگزاری جشنواره ها در یک منطقه است

گفتنی است تعدادی از جشنواره های استان یزد جزء تقویم ملی شده و هرسال تکرار می شود که جشنواره انار از جمله آنهاست. در این جشنواره انواع انار، خوراکهای سنتی با چاشنی انار، صنایع دستی و نوشیدنی های گیاهی و دیگر محصولات، معرفی و به علاقمندان عرضه شد و همچنین در زمینه ی آفت انار و شیوه های آبیاری تحت فشار با توجه به کمبود آب در سالهای اخیر اطلاع رسانی صورت گرفت.

شایان ذکر است امسال بیش از صد نفر گردشگر خارجی از کشور اسپانیا از این رویداد گردشگری بازدید نمودند که این گروه علاوه بر شرکت در جشنواره انار از بخشی از اماکن تاریخی تفت نیز بازدید کردند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا