یزدفردا:مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به‌دنبال انتشار اخبار متعدد درخصوص فعالیت در محدوده معدنی D19 گفت: در حال حاضر تنها اجازه مطالعات اکتشافی در محدوده آنومالی D19 از سوی سازمان محیط زیست صادر شده است.

 

 

، مهندس محمود نوریان تصریح کرد: مطالعات اکتشافی به مفهوم بهره‌برداری یا هر گونه فعالیت معدنی نیست بلکه منظور بررسی و ارزیابی‌های تشخیص دقیق ذخیره سنگ آهن در این محدوده است.
وی با اشاره به درک دغدغه فعالان محیط زیست از قرار گرفتن بخشی از محدوده این معدن در منطقه حفاظت شده محیط زیست افزود: چادرملو  همواره تابع قانون و ضوابط زیست‌محیطی بوده و هر گز بر خلاف اصول و مقررات اقدامی انجام نخواهد داد.
مدیر عامل چادرملو همچنین گفت: آنومالی D19 تنها متعلق به  چادملو نیست بلکه بصورت مشترک با سنگ آهن مرکزی ایران است.
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو درباره بهره‌برداری از واحد احیای مستقیم مجتمع صنعتی چادرملو نیز گفت: کارهای مربوط به افتتاح و بهره‌برداری از واحد احیای مستقیم در حال انجام است هر چند در برنامه اتمام و راه‌اندازی تأخیری به‌وجود آمده است که دلیل آن هم عدم ترخیص بخشی از تجهزت  از گمرک بدلیل مشکلات اخیر داخلی بوده است.

محمود نوریان افزود: به دلیل قوانین جدید تعریف شده، تجهیزات وارد شده از گمرک با چند ماه تاخیر ترخیص شد، اما اکنون این مسائل حل و تمامی تجهیزات و وسایل وارد کارگاه شده و به سرعت در حال نصب و راه اندازی آن‌ها هستیم.
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در ادامه درخصوص خرید معدن سنگ‌آهن در استرالیا نیزگفت: یکی از مواردی که بارها از سوی مدیران چادرملو مطرح شده کمبود ماده اولیه برای واحدهای فرآوری است.
لذا با توجه به محدودیت منابع ذخیره قابل برداشت سنگ آهن در داخل کشور، برای رفع نگرانی از اتمام ذخایر، خرید معدن سنگ‌آهن در استرالیا را به‌منظور تامین مواد اولیه برای واحدهای صنایع معدنی در دستور کار قرار دادیم که به‌صورت مشترک با شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و فولاد هرمزگان و یکی از شرکت‌های بخش خصوصی خریداری می‌شود. به گفته نوریان، ذخیره این معدن قابل قبول است و باید اقدامات اکتشافی روی آن انجام شود.

 

در پی انتشار برخی اظهار نظرهای غیر فنی و کارشناسی در خصوص دلایل صدور مجوز مطالعات اکتشافی در محدوده معدن سنگ آهن (دی 19 ) در استان یزد، مهندس محمود نوریان مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به‌عنوان یکی از دو شرکت مجاز در بهره‌برداری از این محدوده معدنی، ضمن تشریح شرایط موجود معادن سنگ آهن کشور و منطقه گفت: اساسا عده‌ای نا آشنا به امور کلان نظام و جامعه با سو استفاده از ابزارهای رسانه‌ای و وسایل ارتباط جمعی، همواره در برابر ساختارهای توسعه در زمینه‌های مختلف از جمله صنعت، با هدف دستیابی به منافع فردی و گروهی، نقدها و نظرهای سطحی و غیر تخصصی منتشر می‌کنند. که ضرورتی به پاسخگویی نیست. اما جهت تنویر افکار عمومی لازم است صراحتا عرض کنم که اینگونه جو سازی‌ها که هدفی جز رسیدن به اهداف شخصی و منافع فردی در آن دیده نمی‌شود در برابر سیاست‌های کلان نظام و تصمیمات حاکمان جامعه اسلامی جایگاهی ندارد.

مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: در تبیین سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه که بر محور «اقتصاد مقاومتی»  با در نظر گرفتن واقعیت‌های موجود در صحنه داخلی و خارجی تنظیم شده است. بر حمایت از شرکت‌های غیردولتی برای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اکتشاف (نه مالکیت)، بهره‌برداری و توسعه در چارچوب سیاست‌های کلی اصل ۴۴، بهبود مستمر فضای کسب و کار و بهره‌گیری مناسب از ظرفیت نهادهای عمومی غیردولتی با ایفای نقش ملی و فراملی آن‌ها تاکید شده است.

در این راستا وزارت صنعت ، معدن و تجارت جهت تحقق یکی از بندهای حائز اهمت برنامه توسعه کشور، یعنی  تلاش در جهت افزایش نرخ رشد ارزش افزوده بخش‌های صنعت،معدن و صنایع معدنی و اولویت دادن به تامین مواد مورد نیاز صنایع داخلی کشور با تاکید بر تکمیل ظرفیت زنجیره ارزش افزوده مواد معدنی و اجرای بند ۳ سیاست‌های کلی معدن، در فرآیندی کاملا قانونی و منطبق با شرایط خاص معادن سنگ آهن استان یزد که ذخایر آن در حال اتمام است،  مجوز بهره‌برداری  از این معدن را به شرکت معدنی و اکتشافی (دشت یوز دره انجیر) که سهام آن  به‌طور مشترک و مساوی متعلق به شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت سنگ آهن مرکزی است واگذاره کرد و بهره‌برداری از آن‌ را مشروط به اخذ مجوز از سایر دستگاه‌های تصریح شده در قانون، از جمله سازمان محیط زیست  نمود. فراموش نکنیم در شرایط فعلی ورود و سرمایه‌گذاری در بخش معدن مستلزم توان، تجربه  و تخصص است و تصمیم گیرندگان دستگاه اجرایی کشور با علم بر این موضوع و در نظر گرفتن اولویت‌های شرکت‌های فعال معدنی در منطقه، این واگذاری را انجام داده اند. 

وی با تصریح  این نکته که  هر دو شرکت  چادرملو و سنگ آهن مرکز به یک میزان در  شرکت (دشت یوز دره انجیر) سهیم هستند  و هر دو به یک میزان متعهد به پایبندی به ضوابط و قوانین هستند گفت:  اینکه چرا  تنها چادرملو آماج هجمه‌ها و اعتراضات قرار می‌گیرد و باید پاسخگوی دغدغه‌ها باشد، جای سوال دارد؟

مهندس نوریان در ادامه این گفت‌و‌گو در پاسخ به این سوال که در حال حاضر فعالیت‌های اکتشافی این معدن در چه مرحله‌ای است گفت: مسیر بسیار طولانی برای اخذ مجوز اولیه محیط زیست طی شده، دلیل آن هم قرار گرفتن بخشی از آنومالی ( دی19) در منطقه حفاظت شده محیط زیست (دره انجیر) است، که سر انجام با بررسی‌های متعدد و متوالی کارشناسان محیط زیست و یقین به پایبندی ما در حفظ اکو سیستم منطقه، مجوز مطالعات اکتشافی تفصیلی برای دو شرکت چادرملو و سنگ آهن مرکزی صادر شد و در حال حاضر تنها کار مطالعات اکتشافی انجام می‌شود تا پس از تهیه طرح توجیهی پروانه بهره برداری صادر شود.

از مهندس نوریان سوال شد" فعالان محیط زیست مخالف هر گونه فعالیت معدنی هستند و معتقدند معادن، مخرب محیط زیست هستند نظر شما چیست ؟  

وی گفت : تصور نمی‌کنم دوستان محیط زیست با فعالیت‌های اقتصادی در زمینه‌های مختلف از جمله معادن مخالف باشند ولی دغدغه‌هایی دارند که کاملا طبیعی است  و غیر ازاین نمی‌توان انتظار داشت. اما باید توجه کرد همانگونه که در تمام دنیا فعالان معدنی و صنعتی، هم فعالیت‌های خود را انجام و توسعه می‌دهند و هم اصول زیست محیطی را رعایت می‌کنند و این امری کاملا متداول است، ما نیز باید به این بلوغ فکری برسیم که هیچ یک را نباید فدای دیگری کرد و اینکه به بهانه حفظ محیط زیست در مقابل بهره‌برداری اصولی از منابع معدنی که یکی از عوامل توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال محسوب می‌شود ایستادگی کنیم، توقعی غیر منطقی است. بدیهی است توسعه اقتصادی و صنعتی شدن، دارای برخی تبعات اجتماعی و زیست محیطی است که این مهم برعهده مدیران، تصیم گیرندگان و فعالان این حوزه است که با درک لازم از شرایط و آثار مثبت و منفی صنعتی شدن  و تطبیق ایده آل‌های  مطلوب با واقعیت‌های موجود ، تعادل و توازنی برقرار نمایند تا ضمن حفظ ارزش های  فرهنگی‌، اجتماعی و زیست محیطی، بتوانیم از ابزارهای توسعه به بهترین نحو بهره‌برداری کنیم. ما هم همانطور که بارها گفته‌ایم خود را متعهد و تابع قانون و ضوابط زیست محیطی می‌دانیم و هرگز بر خلاف اصول و مقررات اقدامی انجام نخواهیم داد و هر اقدامی که تا کنون انجام شده در چارچوب قوانین بوده است.  

مدیر عامل چادرملو در خصوص دست آوردهای این شرکت در جهت توسعه استان  گفت: مهمترین پیامد فعالیت چادرملو، اشتغال مستقیم حدود 8 هزار و غیر مستقیم بالغ بر 35 هزار نفر است که بیش از 90 درصد از افراد بومی استان هستند. علاوه بر این چادرملو اقدامات بسیاری در جهت توسعه زیر ساخت‌های منطقه انجام داده است که می‌توان به ساخت نیروگاه 500 مگاواتی برق در اردکان اشاره کرده که از سال 65 به شبکه سراسری پیوسته.

همچنین طرح جمع آوری، تصفیه و انتقال فاضلاب شهر اردکان به‌عنوان یکی از طرح‌های زیر بنایی و مهم در قراردادی با شرکت آب و فاضلاب و سرمایه‌گذاری شرکت چادرملو اجرا و به بهره‌برداری رسیده است که بخشی از پساب تصویه شده در مجتمع صنعتی چادرملو به مصرف می‌رسد.

از طرفی چادرملو با درک صحیح از کمبود آب در منطقه و پیش بینی بحران‌های آینده، با مشارکت شرکت‌های گل‌گهر و صنایع مس ایران در اقدامی ملی، سرمایه‌گذاری در طرح انتقال آب خلیج فارس به مناطق مرکزی کشور و استان یزد را  بر عهده گرفت که در سه فاز به مرحله اجرا در می‌آید. 

وی افزود: در حال حاضر، تاسیسات آب‌شیرین‌کن در بندرعباس با ظرفیت نهایی 500 میلیون متر مکعب در سال در حال احداث است و ان‌شالله فاز اول این طرح طبق برنامه در پایان سال 98 به پایان می‌رسد.

 مهندس نوریان در پایان این گفت‌و‌گو افزود: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تاکنون بالغ بر   61 هزارو565 میلیارد ریال  به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم در استان یزد و طرح انتقال آب خلیج فارس به استان سرمایه‌گذاری کرده که خود عامل بسیار موثری در رشد و توسعه شاخص‌های اقتصادی منطقه بوده است. بنا بر این برای حفظ و تداوم این سرمایه‌گذاری‌ها و خدمات متعدد در تعمیم زیر ساخت‌های توسعه، دسترسی به منابع موجود معدنی برای هر دو شرکت چادرملو و سنگ آهن مرکزی، ضروری و اجتناب ناپذیر است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا