مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از پایان فاز دوم عملیات مرمت و ساماندهی قلعه تاریخی دهشیر شهرستان تفت خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ "سید مصطفی فاطمی فیروزآبادی" ضمن اعلام این خبر گفت: قلعه تاریخی دهشیر در مسیر شاهراه یزد_شیراز و در روستای تاریخی دهشیر از توابع بخش مرکزی شهرستان تفت بنا شده است که مرمت این بنای بازمانده از قرن سیزده هجری بازآفرینی هویت روستای تاریخی و زیبای دهشیر را به همراه دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی  و گردشگری استان یزد در خصوص تاريخچه این قلعه تاریخی نیز اظهار داشت: با توجه به وجود آثار و شواهد، ادوار مختلف از قبل از اسلام تا اواخر دوره قاجار در آن ديده مي شود. ضخامت ديوارها، وجود خشت هاي مشکوک به معماري قبل از اسلام، همچنين عدم شناسايي آثار قديمي متعلق به سکونت در روستا و حوالي آن باتوجه به ‌قطعيت وجود روستا در قرون گذشته حتي صدر اسلام نظريه وجود اين مجموعه در ادوار مختلف اسلامي را بيش از پيش به يقين نزديک مي سازد و درمجموع با توجه به برررسي مدارک موجود چنين استنباط مي شود که قلعه موصوف با وضعيت فعلي يعني استحکامات دفاعي نظير حصار دفاعي با کنگره و تيرکش سردر ورودي و برج هاي نگهباني قطعاً متعلق به دوره اوايل و مياني اسلامي است.

فاطمی در ادامه مصالح به کار رفته در این قلعه را خشت، گل و چینه عنوان کرد و اشاره ای نیز به تزیینات و فضای داخلی قلعه داشت و تصریح کرد: اين قلعه داراي پلاني مربع شکل بوده که هفت برج مدور در اطراف آن قرار دارند و ارتفاع هر برج به طور متوسط 8 متر مي باشد.

این مقام مسئول وجود یک آب انبار با بادگیرهای مدور و مناره مانند در داخل بنا، سردر آجری با قوس رفیع و بلند گهواره ای و کوشک مانند بودن عمارت ورودی را از جمله ویژگی های منحصر بفرد این قلعه تاریخی برشمرد و گفت: تراشيدن اندود فرسوده کاهگل بر روي بدنه ها، زيربندي و استحکام بخشي ديوار ها با آجر و ملات گل آهک، اجراي آجر فرش کف اتاق ها، کاهگل و سیمگل بدنه، مرمت آب انبار داخلی بنا، اجراي دوخت و دوز شکاف ترک ها با چوب مناسب و دوغاب ريزي و بندکشي از اهم آيتم هاي اجرايي در این فصل از مرمت قلعه بود.

گفتنی است: اين اثر فرهنگي ـ تاريخي در سال 1391 با شماره 30835 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا