مدیر دفتر برنامه‌ریزی فنی و برآورد بار شرکت برق منطقه‌ای یزد از کنترل سطح اتصال کوتاه شبکه انتقال و فوق‌توزیع شرکت برق منطقه‌ای یزد به روش خلاقانه و کم هزینه خبر داد.

مصطفی معصومی مدیر دفتر برنامه‌ریزی فنی و برآورد بار شرکت برق منطقه‌ای یزد در مصاحبه با دفتر روابط عمومی با اعلام این خبر افزود: توسعه شبکه انتقال و فوق‌توزیع، افزایش تعداد رینگ‌های شبکه و احداث نیروگاه‌های جدید باعث افزایش سطح اتصال کوتاه در شبکه می­گردد و بالا بودن سطح اتصال کوتاه در بعضی نقاط شبکه فوق‌توزیع و انتقال برق کشور مشکلات عدیده‌ای را برای بهره‌برداری و توسعه شبکه ایجاد می‌کند.

وی گفت: ایستگاه 400 به 63 کیلوولت یزد یک با توجه به سطح ولتاژ خروجی و تعداد زیاد خطوط 63 کیلوولت متصل به آن دارای سطح اتصال کوتاه بالایی در شینه 63 کیلوولت است که با به مدار آمدن ایستگاه 400 به 63 کیلوولت شهید سامعی در مجاورت آن سطح اتصال کوتاه بالاتر رفته بود.

مهندس معصومی تصریح کرد: به همین دلیل دفتر برنامه‌ریزی فنی و برآورد بار این شرکت در سال 95 پروژه‌ای با عنوان «مطالعه فني و اقتصادي راهكارهاي عملي كاهش سطح اتصال كوتاه پست يزد يك» را در دستور کار قرارداد تا مطالعه جامعی در زمینه روش‌های کاهش سطح اتصال کوتاه انجام شود و نهایتا پیشنهاد‌های عملی برای اجرا روی ایستگاه یزد یک پیشنهاد شد.

وی با اشاره به این که پیشنهاد کنترل سطح اتصال کوتاه از طریق روش حفاظتی و امکان‌سنجی و اجرا توسط دفتر فنی انتقال معاونت بهره‌برداری با امکانات موجود فراهم شد؛ ادامه داد: با روش اجراشده در این ایستگاه امکان کنترل سطح اتصال کوتاه شبکه بدون هزینه، فراهم شد که این روش می‌تواند در موارد متعدد جایگزین روش‌های پرهزینه‌ای مانند: تعویض تجهیزات با قدرت تحمل و قطع بالا، یا روش‌هایی با مشکلات اجرایی زیاد یا فن‌آوری‌های دور از دسترس شود.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی فنی و برآورد بار برق منطقه‌ای یزد همچنین از پیاده‌سازی این روش بر روی ایستگاه انتقال 400 به 63 کیلوولت شهید سامعی نیز خبر داد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا