برندگان مسابقه عکاسی ویکی پدیا ۲۰۱۸ در بخش ایران، عنوان عکاسی در سفر امروز ماست. می خواهیم در سفر تصویری امروزمان به سراغ مسابقه "ویکی دوستدار یادمان ها ۲۰۱۸" (Wiki Loves Monuments) برویم و عکس های نهایی انتخابی هیات داوران را با هم مرور کنیم. البته این بار می خواهیم عکس های منتخب ایران در مسابقه ویکی پدیا را از نظر بگذرانیم و ببینیم کدام ده عکس از جاذبه های کشورمان توانسته اند نظر داوران را به خود جلب کنند و به عنوان نماینده‌ ایران به رقابت جهانی بروند.

تهیه و تنظیم گزارش : محمد حسین تقوایی زحمتکش - عکاس

محمد حسین تقوایی زحمتکش یزدفردابرندگان مسابقه عکاسی ویکی پدیا ۲۰۱۸ در بخش ایران، عنوان عکاسی در سفر امروز ماست. می خواهیم در سفر تصویری امروزمان به سراغ مسابقه "ویکی دوستدار یادمان ها ۲۰۱۸" (Wiki Loves Monuments) برویم و عکس های نهایی انتخابی هیات داوران را با هم مرور کنیم. البته این بار می خواهیم عکس های منتخب ایران در مسابقه ویکی پدیا را از نظر بگذرانیم و ببینیم کدام ده عکس از جاذبه های کشورمان توانسته اند نظر داوران را به خود جلب کنند و به عنوان نماینده‌ ایران به رقابت جهانی بروند.
بد نیست بدانید در مسابقه امسال "ویکی دوستدار یادمان ها" در حدود ۱۳۰۰ نفر شرکت داشتند و تصاویر خود از ایران را از تاریخ ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر، در معرض داوری قرار دادند. هدف از برگزاری این مسابقه، غنی تر کردن بخش تصاویر ویکی پدیا از ۲۶۰۰۰ هزار بنا و یادمان ثبت شده در ایران است. با کارناوال همراه باشید و از دیدن این تصاویر لذت ببرید.
  Winners of in Wiki Loves Monuments 2018 in Iran

درباره مسابقه عکاسی ویکی پدیا ۲۰۱۸

با شرکت در مسابقه جهانی عکاسی "ویکی دوستدار یادمان‌ها"، یزد جهانی را معرفی کنیم     
                               




۱- آسیاب بادی سیستان (عکاس : عباس رستگار)
http://yazdfarda.ir/media/news_gal/file_159819.jpeg
رتبه اول این مسابقه به این آسیاب بادی دوره صفویه در شهر زابل اختصاص پیدا کرده است. این شهر برای بادهای قوی که در این منطقه می وزد شهرت دارد. هیات داوران این تصویر را به دلیل "سادگی"، "موجز بودن"، "انتقال عالی حس جدا افتادگی"، "نورهای زیبا"، "ترکیب بندی و کنتراست خوب" به عنوان عکس اول انتخاب کرده اند.
آسیاب بادی سیستان و بلوچستان | Photo by : َAbbas Rastegar


۲- آسیاب بادی سیستان (عکاس : عباس رستگار)

http://yazdfarda.ir/media/news_gal/file_159820.jpeg
عنوان دوم نیز به عکس دیگری از آسیاب بادی سیستان داده شده است. هیات داوران این تصویر را به عنوان یک تصویر با نوردهی و رنگ بندی زیبا توصیف کرده اند. صحنه ای با حس عالی و نورهای فوق العاده از دیگر توصیف های هیات داوران برای این عکس است.
آسیاب بادی سیستان و بلوچستان | Photo by : َAbbas Rastegar


۳- تخت سلیمان شهر تکاب آذربایجان غربی (عکاس :  ابراهیم علی‌پور)

http://yazdfarda.ir/media/news_gal/file_159821.jpeg
مکان سوم به عکسی از صبح زود زمستانی تخت سلیمان تعلق دارد. ابراهیم، عکاس ۲۸ ساله این تصویر، معمار است و چند روزی بر روی پروژه اش در تخت سلیمان کار می کرد. یک روز صبح، او خود را مسخ این صحنه می بیند، به اتاقش باز می گردد، دوربینش را بر می دارد و این تصویر را جاودانه می کند. هیات داوران این عکس را با ویژگی هایی مانند "اتمسفر و نوری عالی" و "ترکیب بندی خوب" و "کنتراست و عمق جذاب و دلنشین" توصیف کرده اند.  
تخت سلیمان آذربایجان غربی | Photo by : Ebrahim Alipoor


۴- مسجد شیخ لطف الله اصفهان (عکاس : علیرضا اخلاقی)

http://yazdfarda.ir/media/news_gal/file_159822.jpeg
تصویر مسجد شیخ لطف الله که یکی از محبوب ترین انتخاب ها میان کاربران دوستداران ویکی در ایران است، توانسته عنوان عکس چهارم را به دست آورد. این عکس سقف مسجد را با رنگ های زنده و متنوع به نمایش می گذارد و رنگ های آبی سقف بالای محراب را با رنگ های گرم نارنجی گنبد ترکیب کرده است. هیات داوران از این تصویر با توصیف هایی نظیر "کیفیت عالی" و "قاب بندی هوشمندانه (که دیدی متفاوت از طراحی متقارن این مسجد می دهد)" یاد کرده اند.
مسجد شیخ لطف الله | Photo by : Ara9979


۵- ارگ بم کرمان (عکاس : هربرت کریم مسیحی)

http://yazdfarda.ir/media/news_gal/file_159823.jpeg
در جایگاه پنجم، تصویری از ارگ بم دیده می شود. این جاذبه ثبت جهانی شده یونسکو به دوران ساسانی تعلق دارد و در شهر بم واقع شده است. هربرت، عکاس این تصویر، در سال های آخر دهه سوم زندگی اش قرار دارد و تلاش می کند تخیلاتش را با گرفتن تصاویر، واقعی و زنده کند. او در سفرش از کرمان به سیستان و بلوچستان تصمیم گرفت به این سایت تاریخی نیز سری بزند. زمانی که به اینجا رسید خورشید در حال غروب بود، به همین دلیل او به سرعت خود را به بالای پله ها رساند تا بلکه بتواند آخرین پرتوهای نور در آن روز را ثبت کند. هربرت عنوان این عکس را "امپراتوری سوخته | ارگ بم" گذاشته است. هیات داوران این تصویر را با چنین عباراتی توصیف کرده اند: "نور عالی و چشم انداز خوب از محل" و "منظره ای که ما را به یاد صحنه ای از فیلم جنگ ستارگان می اندازد".
ارگ بم | Photo by : Herbert karim masihi


۶- بنای شاه فیروز، شهر سیرجان (عکاس : عباس رستگار)

http://yazdfarda.ir/media/news_gal/file_159824.jpeg
انتخاب ششم هیات داوران نمایی تماشایی از بنای شاه فیروز، یکی از نمادهای شهر سیرجان کرمان، است که به وسیله ابراهیم افتخاری به ثبت رسیده است. ابراهیم عکاسی حرفه ای ست و در طول دوره عکاسی خود، عکس هایی از بناها و یادمان های مختلف گرفته تا از آنها تایم لپس هایی در زمان طلوع ماه در آسمان شب بسازد. او این تصویر را زمانی ثبت کرده است که به دنبال زاویه ای بی نقص برای گرفتن عکس در زمان ماه گرفتگی جزئی روز بعد می گشت. هیات داوران عکس او را با عبارت هایی مانند "بنایی جالب" و "عکسی که ترکیب بندی خوب و نور عالی دارد" توصیف کرده اند.  
شاه فیروز سیرجان | Photo by : Ebi eftekhari


 ۷- سقف کاروانسرای دیرگچین قم (عکاس : مصطفی معراجی)

http://yazdfarda.ir/media/news_gal/file_159825.jpeg
این تصویر از سقف کاروانسرای دیرگچین در قم توانسته جایگاه هفتم را به خود اختصاص دهد. عکاس مصطفی معراجی، برنده بین المللی سابق، تجربه یک ماهه حضورش در دشت کویر و دسترسی همه جانبه اش به کاروانسرای دیرگچین را با ما به اشتراک گذاشته است. بنای دیرگچین به دوره ساسانی تعلق دارد و طی دوره های مختلف بازسازی شده است. این کاروانسرا همچنین به عنوان مادر کاروانسراهای ایران نیز شناخته می شود و در مرکز پارک ملی کویر قرار دارد.

در این صحنه او تصمیم گرفته تا از نور فانوس برای عکاسی استفاده کند. بعد از اینکه مصطفی و تیمش گزینه های مختلف نور را در این صحنه امتحان کردند، متوجه شدند که تنها عکس پانوراما می تواند حق مطلب را در مورد این بنا بیان کند. هیات داوران از این عکس با عبارت هایی مانند "عکسی با نگاهی منحصربه‌فرد به ساختار بام این کاروانسرا" ، "رزولوشن خیلی بالا" ، "استفاده عالی از پانوراما برای ایجاد حس غوطه وری" و "ایجاد حس خوب از محیط و نور عالی" یاد کرده اند.
کاروانسرای دیرگچین | Photo by : Mostafa meraji


۸- مسجد شیخ لطف الله اصفهان(عکاس : مریم زندیه وکیلی )

http://yazdfarda.ir/media/news_gal/file_159826.jpeg
عکس دیگری از مسجد شیخ لطف الله اصفهان را می بینید که در جایگاه هشتم قرار دارد. طرح داخلی زنده و پرجنب و جوش مسجد شیخ لطف الله در اصفهان از سوژه های جذاب عکاسی ست. هیات داوران این عکس را به دلیل "نشان دادن جزئیات و نور عالی" و اینکه "از نظر تکنیکی از رنگ های درستی استفاده کرده و قاب بندی خنثی داشته" انتخاب کرده اند.  
مسجد شیخ لطف الله | Photo by : Maryam zandiehvakili


۹- مسجد کبود تبریز (عکاس : Parisa71 )

http://yazdfarda.ir/media/news_gal/file_159827.jpeg
در جایگاه نهم انتخاب ها، مسجد کبود تبریز قرار گرفته است. مسجد کبود بنایی متعلق به دوره آق قراقویونلوهاست که به وسیله زلزله شدید دهه ۱۷۸۰ میلادی به شدت تخریب شد و هنوز به بازسازی کامل نیاز دارد. هیات داوران از این عکس با عبارت هایی مانند "استفاده عالی از نور و تاریکی" و "ترکیب بندی اثرگذار" یاد کرده اند.  
مسجد کبود تبریز | Photo by : Parisa71


۱۰- سقف خانه طباطبایی ها کاشان (عکاس : سید محمد یاسین موسوی )

http://yazdfarda.ir/media/news_gal/file_159828.jpeg
چشم اندازی زیبا از بادگیرِ خانه طباطبایی ها در کاشان که انتخاب دهم داوران در این مسابقه شد. این خانه در سال های ابتدایی دهه ۱۸۸۰ برای خانواده ثروتمند طباطبایی ساخته شد.



خانه طباطبایی ها | Photo by : Sayyed Mohammad Yasin Mousavi


سخن آخر

امروز به همراه شما تصاویر برگزیده مسابقه عکاسی ویکی پدیا ۲۰۱۸ یا عنوان ویکی دوستدار یادمان ها را مرور کردیم و در مورد ده عکس نهایی هیات داوران اطلاعات بیشتری به دست آوردیم.
نظر شما در مورد تصاویر انتخابی هیات داوران چیست؟ آیا این عکس ها با توجه به توصیف های داوران شایستگی حضور در لیست نهایی را داشتند؟
دیدگاه، پیشنهاد و انتقادهای تان را در این زمینه با ما و دوستان کارناوالی تان به اشتراک بگذارید. منتظرتان هستیم.


 یادمان‌ها
بیش از ۲۶ هزار یادمان‌ واجد شرایط شرکت در مسابقه ویکی دوستدار یادمان‌ها ۲۰۱۸ ایران از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان،  مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان، یزد انتخاب شده‌اند. 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا