به گزارش يزدفردامدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان يزد با همراهي فرماندارو بخشدار مركزي مهريز ازمرمت و بازسازي خانه تاريخي استاد غلامي روستاي سريزدبازديد كردند .

 

خانه ‌های تاریخی از جمله بناهای ارزشمندی هستند كه جلوه خاصی دارند و یادآور زندگی سنتی مردم در قديم هستند. این خانه ها باگِل نقش می بندد، با نگاهی گذرا به خانه های قدیمی يزد، ظاهرا بنایی می بینیم خشت وگلی و پلان خانه های یزد را یکی می دانیم، اما وقتی به داخل آن گام می گذاریم حیرت می كنیم؛ حیرت از این همه تنوع و ظرافت، این همه سلیقه و استعدادی که هنرمندان در معماری خانه های کویری و به تبع آن معماری خانه ها صرف کرده اند كه يكي از اين خانه ها بنام خانه استاد غلامي  در روستاي سريزد مهريز مي باشد .

 سید مصطفی فاطمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزدبا همراهي "سيد محمد رستگاري "فرماندار و مهدي دهقان زاده بخشدارمركزي مهريز ازخانه استادغلامي سريزد بازديد و در جريان مرمت و بازسازي آن توسط بخش خصوصي قرار گرفتند .

فرماندار مهريز در حاشيه بازديد از اين خانه عنوان كرد: خانه استاد غلامي بصورت متفاوتي  مرمت و بازسازی شده ومالك این خانه بانگاهی دیگر بدنه سازی و تزیینات را انجام داده و کلکسیونی از اقلام قدیمی را به سبک های متفاوت گرد هم جمع آوري نموده است .

سيدمحمد رستگاري در ادامه افزود: بناها و ساختمان های قدیمی ارزش های تاریخی هر منطقه هستندو باغ شهر تاريخي استان «مهريز » دارای بناهای تاریخی و قدیمی زیادی مي باشد مرمت این بنا ها یکی از کارهای مهمی است  که خوشبختانه با حمايت مسئولين  در شهرستان در حال اجرا است.

گفتني است سریزد یکی از روستاهای استان یزد و شهرستان مهریز است که قدمتی چند هزار ساله دارد در زمان‌های دور دروازه ورودی استان یزد در سریزد بوده و به آن شهر فرافر می‌گفتند. روستای سریزد در ۵ کیلومتری شهرستان مهریز و ۴۰ کیلومتری شهر یزد واقع شده‌است. 

مهمترين آثارتاریخی سریزدقلعه سریزد،رباط نو ورباط کهنه،مسجدجامع،چاپارخانه،دروازه شهرفرافر،عمارت تاریخی سنمبر،پاکنه،آب انبارها و.....مي باشند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا