معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از کشف سر پیکان فلزی مربوط به دوران تاریخی در کوه پایه های پنج انگشتی ابرکوه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ منطقه پنج انگشتی ابرکوه در فاصله 80 کیلومتری از مرکز شهرستان ابرکوه در کنار جاده های تاریخی ادویه و شاخه ای از جاده ابریشم قرار دارد.

"ساشاریاحی مقدم" معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اعلام این مطلب گفت: طی بازدیدی که توسط کمیته بررسی و شناسایی آثار تاریخی معاونت میراث فرهنگی اداره کل از منطقه پنج انگشتی انجام شد اشیای تاریخی از ادوار پیش از تاریخ و تاریخی از اطراف این منطقه کشف شد که از این بین، کشف یک سر پیکان تاریخی بسیار قابل توجه بود.

معاون میراث فرهنگی استان یزد گفت: از جمله آثار تاریخی که در اطراف این کوه وجود دارد می توان از جاده تاریخی ادویه، شاخه ای از جاده ابریشم، بخشی از مسیر راه شاهی تاریخی، کوه کلات و دخمه های تاریخی معروف به دخمه شاه وار، قلعه هارونی و بسیاری از آثار تاریخی ارزشمند دیگر نام برد.

 به گفته ریاحی، کوه پنج انگشتی از نظر طبیعی دارای سنگواره ها و فسیلهای بسیار زیبایی است که نمایانگر گذشته طبیعی این منطقه است. این درحالی است که این منطقه از منظر طبیعی بسیار زیبا و خیره کننده است و در میان دو منطقه نمکزار و کوهستانی قرار دارد. بخش شمالی آن  شمالی که در گذشته نچندان دور یک باطلاق و نمکزار طبیعی بوده و بخش جنوبی آن کوههای زنجیر مانند زاگرس است.

او همچنین درخصوص اهمیت این منطقه تاکید کرد: کوه های زنجیر مانند زاگرس که در سمت جنوب غربی منطقه پنج انگشتی می گذرد مانند دیواری طبیعی نیمه شمالی ایران را از نیمه جنوبی آن جدا می کند. این دیوار طبیعی در تاریخ ایران اهمیت بسیار داشته به گونه ای که تنها از معبر ها و شکافهای دره های این کوهها امکان ارتباط شمال و جنوب مقدور بوده است. یکی از این گذرگاهها که در نزدیک منطقه پنج انگشتی قرار دارد که  بارها و بارها در شاهنامه فردوسی از آن نام برده شده تنگه پوزه سیاه است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا