فرماندار مهریز در پنجمین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی این شهرستان که روز پنج‌شنبه 27 دی با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در کتابخانه «سمسار یزدی» مهریز برگزار شد، گفت: انجمن کتابخانه‌های مهریز از نظر کیفیت جلسات، در جایگاه نخست استان قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، سیدمحمد رستگاری، فرماندار مهریز در این جلسه با اشاره به برگزاری منظم جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی مهریز در سال‌های اخیر، بیان داشت: تلاش اعضای انجمن همواره بر این بوده است که کیفیت جلسات ارتقا یابد و مواردی به تصویب برسد که در نهایت به بهبود خدمات کتابخانه‌های عمومی منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: براساس سنجش‌های صورت گرفته، انجمن کتابخانه‌های شهرستان مهریز در سال جاری از نظر کیفیت جلسات، در جایگاه نخست استان قرار گرفته است.

وی از پیگیری برای تأمین منابع بریل و صوتی ویژه اعضای نابینا و کم‌بینای کتابخانه‌ها خبر داد و گفت: در جلسات پیشین انجمن مصوباتی برای تأمین منابع موردنیاز اعضای روشندل به تصویب رسید و در همین راستا بخشی از نیازهای مطالعاتی اعضا نیز تأمین شد که امیدواریم با پیگیری‌هایی که از سوی اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان صورت می‌گیرد، بتوانیم منابع بیشتری در این بخش به کتابخانه‌ها بیفزاییم.

فرماندار مهریز در خصوص برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان نیز گفت: این نشست‌ها، حرکت مثبتی است که باعث پویایی کتابخوانی و بومی‌سازی مطالعه در میان اقشار و انصاف مختلف شده است و امیدواریم برپایی این نشست‌ها با کیفیت و قوت بیشتری ادامه یابد.

وی به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای شهرستان مهریز در ایام‌الله دهه فجر و به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: در این نمایشگاه در کنار ارائه دستاوردهای دستگاه‌ها و نهادهای مختلف دولتی و خصوصی، غرفه‌ای برای اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی توسط اداره کتابخانه‌های عمومی پیش‌بینی شده است که می‌توان از این فرصت برای برگزاری نشست‌های تخصصی نقد و معرفی کتاب بهره برد.

رستگاری در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد با پیگیری‌هایی که صورت خواهد گرفت و با تأمین نظر متولیان مجموعه روضه‌الشهدای مهریز، حق انتفاع کتابخانه روستایی «روضه‌الشهدا» برای مدت 30 سال تمدید شود.

رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در این نشست با قدردانی از حضور و حمایت ویژه فرماندار مهریز از فعالیت‌های کتابخوانی و کتابخانه‌محور در شهرستان، تصریح کرد: شهرستان مهریز به همراه شهرستان تفت، بیشترین کتابخانه روستایی را در سطح استان دارد و حتی تعداد کتابخانه‌های روستایی شهرستان از کتابخانه‌های شهری نیز پیشی گرفته است که این امر، بیانگر پویایی روستاهای مهریز و توجه ویژه مسئولان به توسعه کتابخوانی در مناطق روستایی است.

وی کتابخانه‌های مهریز را از نظر فضا و امکانات در سطح استان یزد مطلوب دانست و گفت: مسئولان کتابخانه‌ها و کتابداران مهریزی با پویایی و دلسوزی مشغول خدمت به مردم فرهنگ‌دوست شهرستان هستند و به همین دلیل، اقبال مردم مهریز به کتاب و کتابخانه، مطلوب است.

مدیرکل کتابخانه‌های استان خاطرنشان کرد: وجود کتابخانه در روستا به انتخاب آن به عنوان «روستای دوستدار کتاب» کمک شایانی می‌کند و هم‌اکنون نیز دو روستای مهریز در تلاش برای کسب این عنوان هستند که در این خصوص کتابخانه‌های این روستاها، نقش پررنگی در راستای این انتخاب ایفا می‌کنند.

دوست فاطمی‌ها یکی از ضعف‌های موجود در کتابخانه‌های شهرستان و استان را فقدان مستندسازی مناسب و شایسته فعالیت‌ها دانست و اظهار داشت: با وجود فعالیت‌های پرحجم فرهنگی در کتابخانه‌ها، بعضاٌ مشاهده می‌شود که به دلیل عدم مستندسازی مناسب توسط همکاران کتابدار، بازتاب خوبی از فعالیت‌ها به جامعه ارائه نمی‌شود.

این مقام فرهنگی استان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت‌های خیری در حوزه کتابخانه‌ها، گفت: هم‌اکنون از مجموع 11 باب کتابخانه مهریز، 5 باب خیرساز است که از این نظر شهرستان مهریز جایگاه ویژه‌ای در سطح استان دارد ولی با این وجود ضرورت دارد با سمت‌دهی فعالیت‌های خیری به سوی حوزه‌های فرهنگی، از این ظرفیت بزرگ و باارزش در راستای توسعه کتابخانه‌ها بهره برد.

در ابتدای این جلسه سعید قریشی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی مهریز گزارشی از فعالیت کتابخانه‌های شهرستان در سال جاری و هفته کتاب و کتابخوانی ارائه کرد.

وی برگزاری نشست‌های متعدد کتاب‌خوان نظیر نشست‌های ویژه سربازان و کتابداران و همچنین برگزاری کلاس‌های قصه‌گویی در هفته کتاب سال جاری را از جمله فعالیت‌های عمده کتابخانه‌های مهریز در هفته کتاب برشمرد.

برخی از اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان مهریز نیز در این جلسه به بیان نظرات، دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود پرداختند.

حل معضل کمبود فضای فیزیکی کتابخانه «شهدای خورمیز»، اختصاص بخشی از بودجه دهیاری‌ها برای تأمین هزینه‌های نگهداری و اداره کتابخانه‌های روستایی، پیگیری برای ایجاد سالن مطالعه مجزا برای برادران و خواهران در کتابخانه روستایی «سمسار یزدی»، پیگیری برای برگزاری نشست کتاب‌خوان ویژه بانوان در ایام‌الله دهه فجر و معرفی کتاب‌های مفید و انسان‌ساز در نشست‌های کتاب‌خوان، از مهم‌ترین نظرات و پیشنهادهای اعضای انجمن کتابخانه‌های مهریز بود.

در بخش دیگری از این نشست، مهدیه سادات حسینی‌المدواری، دانش‌آموز کم‌بینای مهریزی به معرفی کتاب «امیرکبیر» نوشته فرهاد حسن‌زاده پرداخت. براساس مصوبه جلسات پیشین انجمن کتابخانه‌های عمومی مهریز، در هریک از جلسات یک یا چند عنوان کتاب توسط اعضا و میهمانان جلسه، به حاضران معرفی می‌شود.

ارائه گزارشی از میزان امانت کتابخانه‌ها در جلسه بعدی انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان،‌ برپایی غرفه فرهنگی کتابخانه‌ها در نمایشگاه دستاوردهای انقلاب به مناسبت دهه مبارک فجر، اففتاح پارک کتاب در ایام‌الله دهه مبارک فجر در روستای عصمت‌ّ‌آباد مهریز و تفکیک سالن مطالعه برادران و خواهران کتابخانه عمومی سمسار یزدی با همکار خیّر مجموعه و اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان، از مصوبات مهم پنجمین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی مهریز در سال جاری بود.

در بخش پایانی این جلسه نیز از دستگاه‌های برتر شهرستان در برگزاری هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی و دهیاران برتر شهرستان در حوزه کتابخانه‌های عمومی، تقدیر شد.

گفتنی است، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و همراهان وی پس از شرکت در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان مهریز، از دو کتابخانه روستایی «سمسار یزدی» و «روضه‌الشهدا» و همچنین کتابخانه «شهید مطهری» در شهر مهریز دیدن کردند و با کتابداران این سه کتابخانه گفتگو کردند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا