مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای یزد از لایروبی 18 حلقه چاه پیزومتریک یا مشاهده ای در سال جاری و برای اولین بار در سطح استان خبر داد.

 محمدعلی امیر بیگی ادامه داد: در سال جاری همچنین ارتقا، مرمت و بازسازی ایستگاه ها ی شبکه سنجش آب های سطحی انجام شد که با الکترونیکی کردن سیستم های هواشناسی و آب سطحی، داده ها به صورت آنلاین به شرکت آب منطقه ای یزد ارسال و آمار و اطلاعات دما، تبخیر و بارش به صورت لحظه ای رصد وکنترل می شود.

امیر بیگی تصریح کرد:  تعداد78 ایستگاه آب وهواشناسی و 21 ایستگاه هیدرومتری(آب سنجی) در استان و 2 ایستگاه برف سنجی در ارتفاعات ده بالا و نیر وجود دارد که امسال تمام 78 ایستگاه آب و هواشناسی آنلاین سازی شده اند.

وی افزود: آنلاین سازی تغییرات سطح آب چاههای مشاهده ای و مطالعات آب های غیرمتعارف در محدوده کویر درانجیر از دیگر فعالیت های شاخص انجام شده در سال 97 است.

 امیربیگی در بخش دیگری از سخنان خود، متوسط بارندگی سالیانه استان  را  100 میلیمتر عنوان کرد و یادآور شد:  این میزان بارندگی در مقایسه با متوسط بارندگی 250 میلیمتر کشور، 40 درصد است .

این مقام مسئول با بیان اینکه متوسط سالانه تبخیر در استان 3193میلیمتراست، ادامه داد:  میزان نزولات جوی سالیانه قریب به 7.4 میلیارد متر مکعب و حدود 2 درصد حجم نزولات جوی کشور است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای یزد در خصوص میزان بهره برداری از آب های سطحی استان اعلام کرد: به علت کمی بارندگی و بالا بودن درجه حرارت و تبخیر، جریان سطحی عمده منحصر به رودخانه های اعظم وبوانات در منطقه هرات و مروست است که متوسط حجم آورد سالیانه سطحی رودخانه بوانات در  دوره آماری 18  ساله اخیر حدود 12.4 میلیون متر مکعب و رودخانه اعظم در دوره آماری 35 ساله اخیر 17.3 بوده است .

 

محمدعلی امیربیگی منابع آب زیرزمینی استان را 6741 منبع آبی شامل چاه ، چشمه و قنات دانست و خاطر نشان کرد: از مجموع این منابع در سال آبی 96-95 ، به میزان 1065 میلیون مترمکعب آب استحصال گردیده است .

وی بیشترین برداشت آب زیرزمینی در دشت ها را توسط چاه ها  ذکر  و تصریح کرد:  این چاه ها با تمام توان و به طور ثابت بهره برداری می شود و به همین دلیل در طول سال، سطح آب زیرزمینی افزایش محسوسی پیدا نمی کند.

امیر بیگی در پایان در خصوص مطالعات انجام شده براي منابع آبی  شهرستان های  استان اظهار کرد: تا کنون تعداد 31 جلد گزارش هاي آماری ، حفاری و مطالعاتی در ابرکوه، 38 جلد گزارش در بافق و بهاباد، 27 جلد در تفت ، 46 جلد در خاتم و133 جلد گزارش در حوزه دشت یزد- اردکان تهيه شده است.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا