محسن اختياري

ديار دارالعباده و دارالعلم يزد از ديرباز مهد پرورش فرهيختگان و عالماني بوده كه شايد برشمردن نامشان هم به اين سادگيها نباشد . و بدون ترديد با اين پيشينه سرشار علمي و فرهنگي كه پيشينيان ما از خود برجاي گذاشته اند مي طلبد كه فرزندان امروز اين مرز و بوم نيز با همت و تلاش خود اين گذشته گرانبها را ارج نهند و در اين مسير گام برداشته و زبانزد باشند ، كه البته نيز چنين است و ساليان سال ايستادن بر قله بزرگترين آزمون علمي سراسري كشور توسط فرزندان يزد خود گواه مستدلي بر اين مدعاست . و در اين ميان انس و الفت با كتاب به عنوان صميمي ترين دوستي كه با انتخاب شايسته آن ثمره اي جز افزايش دانش و آگاهي و دانايي نخواهد داشت از بارزترين خصوصيات مردمان اين ديار بوده و هست كه وجود گنجينه هايي گرانبها همچون كتابخانه وزيري يزد با انبوهي از كتابهاي فاخر و ارزشمند زبانزد است و خود گواه ديگري بر اين حقيقت  .

اما انتخاب شهري به عنوان پايتخت كتاب كشور و در بعدي فراتر انتخاب شهري به عنوان پايتخت جهاني كتاب رويه پسنديده ايست كه سالياني است رواج يافته و علاوه بر معرفي شهر به عنوان شهري پويا و پيشرو در زمينه هاي فرهنگي و علمي خود گوياي همت و تلاش افراد زيادي است كه با ايده پردازي و نوآوري و بكار گيري دانش و انديشه خويش تلاشهاي درخور ستايشي در اين زمينه داشته اند كه قطعا قابل تقدير است .

اگر چه ما در اين مطلب مختصر قصد نداريم از شخص و يا نهاد خاصي نام ببريم ولي بدون ترديد چنين مهمي جز با همياري و همكاري و تلاش افراد و نهادهاي بسياري كه در اين زمينه فعالند و قطعا هر كدام سهمي در رسيدن به اين افتخار داشته اند حاصل نمي شد .

شهر يزد به عنوان يكي از قطبهاي علمي و فرهنگي كشور كه همگان بر آن اذعان دارند با وجود نهادها ومراكز علمي وفرهنگي بسيار اگر چه در ساليان گذشته هم در مواردي كانديد اين عنوان شده بود ولي درنهايت اين افتخار به همت تمامي مسئولين و فرهنگ دوستان امسال حاصل شد و اميدواريم با تفكر ، ايده پردازيها ، نوآوريها و دانش همگي كساني كه دستي بر آتش دارند در ساليان نزديك شاهد انتخاب شهر يزد به عنوان پايتخت جهاني كتاب باشيم .

                                                                                                    

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا