محسن اختياري

مبحث بسيار گسترده گردشگري و توريسم آنقدر وسعت دارد كه پرداختن به هر كدام از ابعاد آن نيازمند مباحث بسيار و حتي نگاشتن كتابها و مقالات متعدد است .

منطقه سرشار شهرستان طبس با بهره مندي از انواع جاذبه ها  و برخورداري از انواع استعدادهاي طبيعي ، تاريخي ، فرهنگي و مذهبي ، انساني و غيره يكي از مناطق خاص و منحصربفرد در اين سرزمين پهناور است كه توجه و سرمايه گذاري تنها در همين موضوعات و جنبه هاي مختلف آن جوابگوي بسياري نيازهاي اقتصادي منطقه بوده و مي تواند زمينه هاي توسعه و پيشرفت كل شهرستان را فراهم آورد .

وجود يكي از بزرگترين منابع و معادن ذغالسنگ كشور و حتي خاورميانه و شرايط متنوع و منحصر بفرد زمين شناسي كه اين منطقه را به بهشت زمين شناسان معروف نموده ، بافت تاريخي و منحصر بفرد روستاهايي نظير ناي بند ، اصفهك ، ديهوك ، اسفنديار و برخي ديگر مناطق شهرستان ، جاذبه هاي مذهبي نظير امامزاده ها و ديگر اماكن مذهبي ، مناطق خاصي همچون روستاهاي خرو و ازميغان ، دشت منحصر بفرد عقيق در مسير ديهوك – بيرجند ، منطقه غني و حفاظت شده ناي بند به عنوان يكي از سايتهاي مهم حيات و وحوش كشور و نيز يكي از اصليترين زيستگاههاي باقيمانده هاي يوزپلنگ آسيايي ، ونيز شرايط خاص كوير نايبند به عنوان يكي از مناطق خاص براي رصد آسمان و ستارگان به دليل دوري از شهرها و مراكز نوري و برخورداري از حداقل آلودگيهاي نوري ، كويرهاي خاص و منحصر بفرد با تنوع بسيار زمين شناسي و نيز بهره مندي از شرايط و استعدادهاي سرمايه گذاري در انواع جاذبه هاي خاص كوير و كوير نوردي و بسياري ديگر از اين زمينه ها همگي بوضوح بيانگر وجود شرايط و زمينه هاي فراوان موجود براي سرمايه گذاري و شكوفايي اقتصادي مي باشد .

اما آنچه مقصود و مورد نظر ما از نگارش اين مطلب مختصر است مبحث بسيار مهم و تاثيرگذاري تحت عنوان ژئوپارك است .

ژئوپارك منطقه ايست دربرگيرنده انواع پديده هاي برجسته و كمياب زمين شناسي كه علاوه برآن ممكن است از انواع آثار تاريخي ، بوم شناسي ، باستان شناسي و ميراث فرهنگي برخوردار باشد . از ديگر شرايط لازم براي برخوردار و ثبت  منطقه اي تحت عنوان ژئوپارك داشتن انواع برنامه هاي مديريتي جهت توسعه ، بهره برداري و نيز وجود طرحهاي حفاظتي است كه نيازمند آگاهي ، تلاش و توجه تمامي اهالي آن منطقه بويژه مسئولين مي باشد . ترديدي نيست كه در صورت فراهم آمدن زمينه ها و شرايط لازم و ثبت منطقه اي به عنوان ژئوپارك در سطح ملي و بويژه در سطح جهاني در يونسكو زمينه هاي لازم براي توسعه منطقه بويژه در ابعاد اقتصادي  فراهم خواهد آمد .

عنوان و مفهوم ژئوپارك در سطح جهاني ملل متحد حدود دو دهه است كه در سازمان جهاني يونسكو مطرح گرديده و تاكنون دهها منطقه در سطح جهاني به عنوان ژئوپارك ثبت شده است . در كشور ما نيز ژئوپارك قشم نخستين ژئوپارك ثبت شده كشور و نيز نخستين ژئوپارك ثبت شده در خاور ميانه است و پس از آن ژئوپارك ارس و انشاءلله ژئوپارك طبس سومين ژئوپارك ثبت شده كشور خواهد بود .

همانگونه كه ذكر شد با ثبت منطقه اي به عنوان ژئوپارك علاوه بر توجه خاص براي توسعه و نيز حفاظت از جاذبه ها و پديده هاي ارزشمند موجود ، صرف برخورداري از عنوان ژئوپارك خود مي تواند مورد توجه ويژه نهادها و بخصوص گردشگران اعم از داخلي و بويژه خارجي قرار گرفته و با توسعه و گسترش پديده و صنعت توريسم كه در كل دنيا هر روز بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته و در زمينه آن سرمايه گذاري مي شود ، زمينه هاي لازم براي توسعه اقتصادي و به تبع آن شكوفايي درزمينه هاي مختلف از جمله  اشتغال فراهم آمده و در مجموع مي تواند به توسعه منطقه وبهبود شاخصهاي موجود از جنبه هاي گوناگون منجر شود .

منطقه خاص شهرستان طبس با برخورداري از انواع پديده ها  و بهره مندي  از انواع جاذبه هاي موجود طبيعي و فرهنگي كه به پاره اي از آن اشاره شد يكي از معدود مناطق خاص در اين كشور پهناور است كه شرايط و زمينه هاي لازم براي ثبت و برخورداري از اين عنوان را دارا مي باشد و اميدواريم با ثبت اين منطقه به عنوان يكي از اولين ژئوپاركهاي كشور زمينه هاي لازم براي توسعه در ابعاد فرهنگي و بويژه اقتصادي بيش از پيش در كل منطقه و شهرستان فراهم آيد .

                                                                                                       محسن  اختياري

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا