بافق، نامی آشنا از گذشته های دور تا کنون؛ شهرستانی که در بین سه استان و ایالت تاریخی یزد، کرمان و خراسان واقع و همواره در شمال شرق کرمان و جنوب شرق یزد در عرصه مختلف سیاسی، اجتماعی و تاریخی ایران زمین، نقش داشته است.

بافق را در صنعت و عرصه گردشگری، سرزمین تنوع می نامند چون انواع گردشگری را که در ذیل از آن نام می بریم را در خود جای داده است:

- بافق را می توان یکی از قطب های  گردشگری مذهبی استان نامید زیرا وجود آستانه مبارک امامزاده عبدالله با آن گنبد گرد فیروزه ای و منحصر به فردش باعث جذب زائرین زیادی از شهرستان ها و استان های اطراف گردیده است.

- بافق به عنوان پایلوت کویرنوردی کشور انتخاب گردیده است زیرا رمل های ریگی آن در کویر کاراکال، چشم هر بیننده را به صورت سحرآمیزی مجذوب خود کرده و دوستداران ریگ نوردی را به سمت خود فرا می خواند. در اینجا آسمان و ستارگان به زمین احساس نزدیکی بیشتری کرده و بهتر و زیباتر رصد می شوند.

- بافق قطب ژئوتوریسم استان یزد است زیرا پیت دیدنی معدن چغارت هم از لحاظ پیشینه و هم از لحاظ عمق برداشت، در کشور منحصر به فرد است و موزه آهن نیز اطلاعات با ارزشی از تاریخچه معدن و معدنکاری در اختیار پژوهشگران و گردشگران قرار می دهد.

- اکوتوریسم بافق بی نظیر است و کمتر طبیعت گردی است که کوه بافق و مناظر جذاب آن را ببیند و تفاوت قابل توجه آن را با سایر کوهستان های فلات مرکزی ایران متوجه نشود. کوه بافق انواع گونه های حیات وحش بخصوص میش و قوچ و کل و بز وحشی را در خود پناه داده و به همین جهت است که پلنگ ایرانی در اینجا جا خوش کرده و زادآوری دارد. ترکیب کوهستان و ریگزار ها و تردد یوزپلنگ ایرانی و گربه وحشی (کاراکال) نیز وصف جداگانه ای از طبیعت را می طلبد.

- بافت تاریخی بافق، نمونه و مقیاس کوچکتری از بافت تاریخی شهر جهانی یزد است زیرا پدیدآورنده این آثار و ابنیه تاریخی یک نفر است و او هم محمد تقی خان بافقی است که بیش از نیم قرن حاکم یزد بوده است.

نوروز و تعطیلات نوروزی سال ۱۳۹۸ در پیش است و مردم و مدیران شهرستان بافق آماده می شوند که از عمق وجود پذیرای مسافرین و گردشگران نوروزی در زادگاه وحشی بافقی شاعر پر آوازه قرن دهم شوند.

شاهراه ریلی کشور از بافق عبور می کند و در هر نقطه کشور که باشی، قطارهای مسافربری شما را به پنج راه ریلی کشور می رسانند؛ بزرگراه یزد - بافق هم تکمیل شده و می توانید آسوده خاطر به این سرزمین مسافرت نمایید؛ به غیر از دو هتل چهار ستاره و سه ستاره، ۱۲ بومگردی با انواع سلایق در خدمت شما بوده و جدا از حسینیه ها، کاروانسرا ها، قلعه ها، آب انبارها و خانه های تاریخی، نخلستان های اطراف شهر نیز دیدن داشته و روستاهای هدف گردشگری در بخش مرکزی و منطق سبزدشت آماده شده اند تا مقدم شما را گرامی بدارند.

محمد  زاده رحمانی

فرماندار شهرستان بافق










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا