دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان یزد در حاشیه مراسم روز شهرستان اردکان در دومین روز از نوروز ۹8 از بافت تاریخی اردکان و شریف آباد و تعدادی از موزه های این شهرستان بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ "سید مصطفی فاطمی” مدیر کل میراث فرهنگی و دبیر ستاد خدمات سفر استان در روز شهرستان اردکان به همراه "عباسعلی دانافر"مدیرکل آموزش و پرورش و رئیس کمیته خدمات اسکان و رفاه ستاد اجرایی خدمات سفر یزد و جمعی دیگر از مسئولین استان و شهرستان از بافت تاریخی اردکان و روستای شریف آباد و موزه های مفاخر و فرش این شهرستان بازدید کرد و از نزدیک در جریان اقدامات انجام شده جهت استقبال و پذیرایی از مسافران نوروزی در این اماکن قرار گرفت.

بافت تاریخی شهر اردکان نمونه ای از بافتهای تاریخی و اصیل شهری و یکی از بزرگترین بافت های خشتی استان یزد در دل شهر کویری اردکان است که با شماره ۱۰۸۴۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

موزه مفاخر که در محل خانه ایت ا... خاتمی واقع شده است، اطلاعات تصویری و متون نوشتاری در خصوص معرفی مفاخر و نام آوران اردکان، عقدا و خرانق در آن به نمایش گذاشته شده است. این موزه در واقع آئینه تمام نمایی از سنت روشن فکری و اجتهاد و دین باوری در این خطه است که اطلاعاتی از قرن 8 تا 14 هجری قمری در آن موجود می باشد.

موزه فرش نیز در اوایل دهه 80 و با همت چند فعال در حوزه صنعت فرش در خانه افضلی اردکان تأسیس شده است و دارای جنبه نمایشگاهی، کارگاهی و آموزش می باشد که علاوه بر نمایش کلیه آثار شامل: فرش ها، گلیم ها، گبه ها و زیراندازهای دست باف ایرانی و خصوصاً یزد، در قسمتی از آن با استفاده از مولاژهای زیبا کلیه روندهای پنبه پاک کنی، نخ ریسی، رنگرزی، بافندگی و حتی علم کردن دار قالی را می توان دید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا