فخرالسادات خامسی هامانه در نشست کارگروه سلامت با موضوع «طرح ملی بسیج کنترل فشار خون بالا بر ضرورت مردمی کردن برنامه های ترویج کاهش مصرف نمک تأکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری یزد در کارگروه سلامت اردیبهشت ماه 98، ضمن تقدیر از تلاشگران عرصه سلامت، آمادگی کامل مسئولان استان برای جلب همراهی دستگاه ها در اجرای طرح ملی کاهش فشار خون را اعلام داشت.
فخرالسادات خامسی هامانه با اشاره به عواملی که دست به دست هم داده تا معضلی به نام فشار خون بروز و شدت یابد، اظهار کرد: به نظر می آید آنچه باید در طرح «بسیج ملی کنترل فشار خون بالا» از سوی دستگاه ها تمرین شود، مشارکت بین بخشی است.
به گفتهٔ خامسی، لازمهٔ آگاه سازی جامعه در موضوعات سلامت، مشارکت مردمی و توانمندسازی مردم است؛ به گونه ای که مردم به مطالبه گران سلامت در جامعه تبدیل شوند.
مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری افزود: برای تحقق برنامه های ترویجی، لازم است تشکل های مردمی، رسانه ها، خانه مشارکت ها، گروه های مرجع اجتماعی، ائمه جمعه و جماعات و دیگر بخش های غیردولتی نیز به میدان بیایند.
وی با تأکید بر اهمیت آگاهی رسانی به مردم و ارتقای سطح سواد سلامت مردم در این حوزه، گفت: باید برای کنترل فشار خون بالا که مربوط به مصرف نمک است تلاش کرد و درنظر گرفت که کاهش پنجاه درصدی مصرف نمک دور از دسترس نیست، فقط لازم است آگاهی رسانی شود.
خامسی افزود: باید بسترسازی شود که مردم نیز مانند مسئولان در مباحث حوزه سلامت آگاه شوند؛ اگر مردم آگاه و دغدغه مند شوند، آنها خود مطالبه گر خواهند بود.
به گفتهٔ وی، پس باید بخش دولتی، مردمی و نخبگان به میدان بیایند و توجه به این موضوع سرلوحه امور علوم پزشکی قرار گیرد.
مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری در پایان تصریح کرد: در صورت تشکیل کمیته ای متشکل از دستگاه های متولی امر سلامت برای کنترل و کاهش مصرف نمک، کمیتهٔ زیرمجموعه کارگروه سلامت برای نظارت بر این امر تقویت می شود.
در این جلسه مطرح شد میزان مصرف نمک در مردم یزد دو برابر حد مجاز است به این معنی که اگر مصرف متعادل نمک 5 گرم باشد، متوسط مصرف مردم یزد نزدیک به 10 گرم است.
همچنین بیان شد: طی بررسی 10 درصد نانوایی های یزد، این نتیجه حاصل شده که 60 درصد از نانوایی های یزد نان تافتون پخت می کنند که این نان بزرگترین منبع غنی نمک است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا