اولین نشست مدیرکل محیط‌زیست یزد با جمعی از فعالان و دوستداران محیط‌زیست استان برگزار شد.

در این دیدار مدیرکل محیط‌زیست استان یزد با تاکید بر استقرار غیر کارشناسی واحدهای صنعتی استان یزد و سایر شهرستان‌های این استان بر عزم جدی سازمان محیط‌زیست در جهت رفع آلاینده‌های زیست‌محیطی تاکید کرد.

مریم پورملایی پایش‌های محیطی را ازجمله اقدامات این سازمان در راستای بازرسی، کنترل و نظارت بر واحدهای صنعتی استان یزد خواند و گفت: در این مدت پایش‌های محیطی مختلفی روی صنایع مختلف از جمله صنایع و کارخانه‌های تولید کاشی و سرامیک و سایر صنایع انجام‌شده است.

وی تاکید کرد؛ نصب فیلترهای تصفیه از سوی این کارخانه‌ها ازجمله اقداماتی است که با تذکر این سازمان از سوی این صنایع عملی شده است.

پورملایی با انتقاد از مصلحت‌اندیشی‌های نابجا در حوزه محیط‌زیست و عدم برخورد با صنایع آلاینده طی ۲۰ سال اخیر؛ گفت: بعضا و در بازرسی‌ها و پایش‌های میدانی دیده می‌شود که کارخانه‌هایی با آلایندگی بسیار زیاد به مدت ۲۰ سال فعالیت می‌کرده و تنها دلیل و توجیه ممانعت از فعالیت این کارخانه‌ها ایجاد اشتغال از سوی این صنایع بوده است‌.

بازبینی مجوزهای صادرشده با توجه به شرایط کنونی استان یزد

مدیرکل محیط‌زیست استان در پاسخ سوال عضو هیئت‌مدیره موسسه حیات پاک شهرستان اشکذر به دلایل توسعه یزد طرح یزد یک، گفت: طرح توسعه یزد یک سال ۱۳۸۸ موفق به دریافت مجوزهای لازم و قانونی شده است، حتی مجوزهای لازم جهت تامین آب این واحد صنعتی؛ از سوی مراکز مسئول صادرشده است.

پورملایی با اشاره به اعلام آمادگی سازمان محیط‌زیست برای هماهنگی برای بازدید دوستداران محیط‌زیست از شرکت فولاد آلیاژی ایران، گفت: با تاکید اداره محیط‌زیست استان مجوزهای صادرشده با توجه به شرایط کنونی مورد پایش و بازبینی مجدد قرار می‌گیرد.

تذکر جدی به محیط زیست به صنایع مستقر در شهرک نیکو

وی به مشکلات ناشی از استقرار غیر کارشناسی شهرک صنعتی شهرک نیکو به انتشار بوی نامطبوع از این شهرک و مشکل‌آفرینی برای شهرک مسکونی پایین‌دست این شهرک تاکید کرد: در بازدید میدانی این بوی نامطبوع و آزاردهنده مشهود بود که با اقدامات و تذکرهای جدی این سازمان تا حدودی این مشکل رفع شده است.

این مقام مسئول در حوزه محیط‌زیست استان تاکید کرد: مهم‌ترین اولویت برای این سازمان حفظ و فراهم کردن محیط‌زیست سالم برای مردم است گفت: این سازمان از بین بردن کامل بوی نامطبوع در این منطقه را در دستور کار خود قرار داده است.

تسریع در روند راه‌اندازی اداره محیط‌زیست شهرستان اشکذر

در این دیدار که علیرضا عسکری عضو هیئت‌مدیره موسسه حیات پاک شهرستان اشکذر نیز به اشاره به وجود ۶۰۰ واحد صنعتی در شهرستان اشکذر خواستار تسریع در روند راه‌اندازی اداره محیط‌زیست شهرستان اشکذر شد.

وی بحث منابع آبی زیرزمینی در بخش خضرآباد که صنایع فروانی در این محدوده مستقر هستند را از مهم‌ترین دغدغه مردم شهرستان اشکذر دانست و افزود: مجوزهای صادرشده باید بر اساس شرایط بحرانی کنونی استان سنجیده و شود و مجوزهای صادرشده نیز به بازنگری دارد.

عسکری با اشاره به این‌که موسسات و انجمن‌های محیط‌زیستی نمایندگان مردم و بازوان اداره محیط‌زیست در بحث پایش هستند، گفت: حضور این موسسات در بازرسی‌ها و پایش های محیط‌زیست از صنایع ضروری است.

رتبه‌بندی مدیران استان در بحث تعهد به مسائل محیط زیستی، فرهنگ‌سازی مسائل محیط‌زیستی از سنین پایین و برای کودکان، مشکلات و مسائل تالاب گاوخونی، نظارت بر پساب کارخانه‌ها و دفع زباله‌های شهری، نظارت بر صدور مجوزهای و طرح‌های توسعه صنایع در استان ازجمله مباحث مطرح‌شده توسط سایر نمایندگان انجمن‌های محیط‌زیستی استان بود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا