مديركل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان يزد از معرفی ظرفیت و پتانسیل های روستاهای یزد در قالب جشنواره ها خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ "سيد مصطفي فاطمي" در اولين جشنواره توت در روستاي مزرعه ملا شهرستان تفت گفت: ظرفيت ها و پتانسيل هاي شهرستان ها و روستاهاي استان را شناسايي و در قالب جشنواره های مختلف در داخل و خارج از استان و حتی کشور معرفي مي كنيم.

فاطمي با اشاره به اينكه ايران بزرگترين توليد كننده توت در دنيا است افزود: این محصول بيشتر در شهرستان تفت و روستا هاي اطراف آن به ثمر مي رسد، يكي از اين روستا ها روستاي مزرعه ملا است که ١٦ گونه توت در آن توليد مي شود و استان يزد نیز يكي از مراكز مهم توليد اين محصول در ايران است.

این مقام مسئول با بیان اینکه درخت توت در صنعت و صنایع غذایی کاربرد دارد اظهار داشت: علاوه بر اینکه از میوه ی این درخت در انواع مختلف استفاده می شود، كرم ابريشم نیز  از آن تغذيه كرده و بعد باعث بافتن پارچه هاي گوناگون ابریشمی شد و يزد را به قطب دست بافته هاي سنتي شهره كرد.

مديركل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان يزد گفت: اين پيوست فرهنگي كه شهر يزد با درخت توت  دارد حائز اهميت بود در همين راستا تصميم به برگزاري اولين جشنواره توت در استان يزد گرفتيم.

گفتنی است؛ این جشنواره با هدف عرضه محصولات و مشتقات میوه توت و شناخته شدن روستای مزرعه ملا و همچنین رونق اقتصاد روستایی برگزار شد و غرفه‌های صنایع دستی، محصولات محلی و فرآورده‌های توت از برنامه‌های جنبی این جشنواره بود.

روستای مزرعه ملا ۸۰ نفر جمعیت دارد و از توابع شهرستان تفت است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا