سید علی فراز مدیر مسئول دو هفته نامه اندیشه یزد - در شرایطی که یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش روی ملت ایران قرار دارد، افراد و جریانهای سیاسی در گوشه و کنار زمین سیاست مشغول گرم کردن خود برای ورود به یک رقابت جدی انتخاباتی هستند یکی به صورت هفتگی و دیگری در پاتوق های مخفی و محدود !؟ خود به نوعی دارند برنامه ریزی می کنند  . ولی بیم آن می رود همچون انتخابات گذشته جریانهای سیاسی دست به تشکیل احزاب ، گروه ها و جبهه های جدیدی بزنند و در خلع وجود احزاب قوی ، منسجم و پاسخگو ، بنای تاثیرگذاری بر آرای مردم را داشته باشند و فقط شاهد بازگو شدن  اهداف شعار گونه  و کلیشه ای، ژست های هم نوعی دوستی و صد البته با لبخند ملیح برلبان در انظار عمومی باشیم و اگر شوربختانه موفق به این کار شوند در کمال تاسف مردم دوباره در این آشفته بازار رقابت بنری ، فضای مجازی  و شعاری!! با شیوه آزمون و خطا افرادی را انتخاب می کنند که سابقه نشان داده است این شیوه نتیجه خوبی برای جامعه به همراه ندارد و بعد از مدتی موج سرزنش ها از نوع انتخاب ، گریبانگر مردم و نخبگان می شود.

با عملکرد منفی و ضعیفی که نمایندگان دوره کنونی مجلس در این سه سال از خود برجای گذاشتند و با توجه به اینکه اکثر قریب به اتفاق نمایندگان مجلس دوره کنونی با شناسنامه جناحی اعم از اصول گرا ، اصلاح طلب، امید و اعتدال به مجلس راه پیدا کردند پیش بینی می شود در دوره بعد که  در اسفند ماه برگزار می گردد با نامزدهایی که با بازی نخ نما ی مستقل بودن وارد گود می شوند زیاد روبرو شویم .

انقلاب اسلامي يك حركت متجددانه اما مبتني بر اصول الهي و لايتغير است. انقلاب اسلامي نه مدافع تحجر و علم زدايي است و نه اصول ابتدايي دين را كنار گذاشته بلكه يك حركت عقلاني است كه توانسته حد اعتدال را فراهم آورد.

در چنين شرايطي به نظر مي‌رسد كه رقابت‌هاي سياسي در ايران نيز بايد حول شكاف‌هاي اجتماعي ديگري شكل گيرد. در غالب نظام‌هاي سياسي كه به حد مطلوبي از رشد سياسي دست پيدا كرده‌اند نيز رقابت‌هاي سياسي حول مسائلي مانند توسعه، تشكيل دولت رفاهي، بهبود وضعيت زندگي شهروندان و. . . جريان مي‌يابد. در نگاه مقام معظم رهبري نيز ما دسته بندي اصلاح‌طلبي اصولگرايي نداريم و ايشان از پايه چنين قطب بندي را قبول ندارند. ايشان معتقدند كه ما در هندسه رقابت‌هاي سياسي اصلاح‌طلبي اصولگرايانه و اصولگرايي اصلاح‌طلبانه داريم. ايشان در اين خصوص مي‌فرمايند: «بنده دعواى اصلاح‌طلب و اصولگرا را هم قبول ندارم؛ من اين تقسيم‌بندى را غلط مى‌دانم. نقطه مقابل اصولگرا، اصلاح‌طلب نيست؛ نقطه مقابل اصلاح‌طلب، اصولگرا نيست.»

پس در جمع‌بندي بايد گفت كه هيچ دليلي ندارد در انتخابات‌هاي پیش رو رقابت‌ها‌ حول محور اصلاح‌طلبي و اصولگرايي باشد بلكه مركز ثقل اين رقابت‌ها بايد روي موضوعاتي مانند پيشرفت و توسعه عملی شهر و استان به صورت کاربردی  باشد نه شعاری و اغوال کننده .

رقابت انتخاباتي نامزدها  باید دارای برنامه‌اي «كارآمد» و «قابل اجرا» جهت پيشبرد اهداف و آرمان‌هاي نظام اسلامي ‌باشد. نامزدها «نبايد» مردم را با وعده‌هاي رنگارنگ و متنوع كه اولاً: با توانايي‌هاي فرد نامزد همخواني ندارد و ثانياً: قابل اجرا نيستند و صرفاً براي «رأي‌اندوزي» استفاده مي‌شود، سرگرم كنند. در واقع وعده‌هاي انتخاباتي «نبايد» بگونه ای باشد، كه حتي از غول چراغ جادو هم كاري بر نيايد!

مهمترین دلیل یا شاید تنها دلیل بی برنامگی یا سطحی نگری اغلب کاندیداهای مجلس را در عدم مطالبه گری مردم  باید جستجو نمود. مردمی که با وعده های بی ربط و پوچ و غیر کارشناسی نامزدها که در اکثر مواقع در چهارچوب و حیطه وظایفشان نمی باشد اغوا شده و سطح دغدغه و خواسته ها را از مسائل ملی و حساس و انقلابی پایین می آورند و منافع شخصی را بر منافع عمومی ترجیح می دهند نباید انتظار داشتن نماینده ای راستین و شفاف و حق محور را داشته باشند.مردمی که  گرفتار بازی سیاسیون می شوند و بخاطر رسیدن به اندک منفعتی زودگذر باعث انتخاب فردی ضعیف و ناصالح برای حساس ترین پست یک شهرستان یا استان می شوند با گذشت زمان و مشاهده ناکارآمدی نماینده،منطقی است که دیگر حق هیچگونه اعتراض به خود ندهند زیرا خود سبب چنین انتخابی می باشند.با اندکی مطالعه در مورد وظایف نمایندگان مجلس در می یابیم که مهمترین وظایف نمایندگان مجلس وضع قانون در چهارچوب قانون اساسی کشور و دیگری نظارت بر اجرای قانون می باشد. در کنار این وظیفه اصلی وظایف دیگری در حوزه انتخابیه هر نامزد وجود دارد که با بررسی آن ها متوجه می شویم که یک نماینده مجلس صلاحیت انجام هیچگونه کار اجرایی ندارد و حتی در کارهای اجرایی نیز نمی تواند دخالت داشته باشد. با این نگاه جایگاه نامزدهایی که قول انجام کارهایی را می دهند که در چهارچوب وظایف یک‌نماینده مجلس نمی باشد چگونه می باشد؟چنین کاندیدی از دو حالت رفتاری خارج نخواهد بود:


۱. از وظایفی که قانون در مورد یک نماینده مجلس وضع کرده اطلاع ندارد که خوشبینانه ترین حالت می تواند باشد.


۲. در حال سیاسی بازی و فریب افکار عمومی می باشد.

با شروع شدن محافل خصوصی نامزدهای انتخابات مجلس پیش رو انتظار می رود کسانی که به این محافل دعوت می شوند فرد مورد نظر را با سوالات متعدد و گوناگون به چالش کشیده تا ماهیت اصلی و بدون پشت پرده مشخص شود و با تحقیق و عدم  نگاه تعصبی و  جناحی افراد، به یقین برسیم فردی لایق تر و حاذق تر برای این برهه حساس مملکت وجود نداشته است. و باید به کاندایداهای احتمالی مجلس شورای اسلامی این نکته را متذکر گردید که بجای ژست هم دوستی و لبخند زدن بر مشکلات  و مصیبت های مردم که از سوء مدیریت و نبود کارایی لازم برخی از مسئولین جاه طلب نشات می گیرد طرح و برنامه ارائه دهند تا در این ناامیدی این بزرگواران سوسو امیدی برای آینده جامعه در اذهان مردم بتوانند ترسیم کنند وامید و نشاط را با عمل به برنامه های کارشناسی شده، در حقیقت برای جامعه به ارمغان بیاورند . در پایان به همه کاندیدای محترم که احساس مسئولیت نموده اند و در این کارزار شرکت کرده اند باید متذکر شد برای حفظ ارزشهای انقلاب اسلامی و رضایت مردم و خدا  با برنامه مدون و عملیاتی و کارشناسی شده وارد عرصه انتخابات و جلب ارای مردم شوید و از هر گونه کارهای نمایشی ، تخیلی و استفاده ابزاری از فعالیت های صرفا تبلیغاتی  دوری کنید و ضمنا در انظار عمومی بجای  ارائه برنامه مشخص و عملیاتی که مستلزم سالها کار کارشناسی به همراه تیم قوی و علمی است  برای سرپوش گذاشتن بر بی برنامگی و شعار محور ی بودن خود و اطرافیان در نقاب مردم داری فقط  لبخند تحویل مردم  ندهید پس باید تاکید نمود، لبخند زدن  اکیدا ممنوع !؟.

 

سید علی فراز  مدرس دانشگاه

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا