یزدفردا:یکی از سیاست های مهم دولت در سال جاری و با توجه به تشدید تحریم ها علیه کشورمان جایگزینی تولید به جای واردات بوده است و در حال حاضر این سیاست به صورت جدی از سوی وزارت صمت در حال اجراست. محدودیت واردات کالاهای مشابه تولید داخلی در کشور و همچنین حمایت از تولیدات داخلی و خودکفایی در تولید محصولاتی که امکان ساخت آن در کشور فراهم است از مهمترین اقداماتی است که در این راستا انجام شده است. وزارت صمت نهضت تولید داخل را در سال جاری در دستور کار خود قرار داده است و در هفته های اخیر اولین نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید به منظور آشنایی با نیازهای بخش صنعت برگزار شد. کارشناسان رویکرد دولت مبنی بر داخلی سازی را جهت گیری صحیح و امیدوارانه عنوان می کنند و با تاکید بر ضرورت افزایش صادرات و حمایت از بخش تولید، کاهش واردات را فرصتی برای تولید داخل عنوان می کنند. آمارها از کاهش  ۸.۵ درصدی واردات در سه‌ماهه نخست سال حکایت دارد.  آمار جدید گمرک  نشان می دهد کفه واردات در سه ماهه اول امسال سبک‌تر از سال گذشته شده و با ارزش ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری حدود ۸.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ کاهش داشته است. واردات در سه ماهه نخست سال قبل ۱۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار ثبت شده است. میزان صادرات در این مدت به ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است.  

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، سال گذشته نیز کاهش ۲۲ درصدی واردات به کشور را شاهد بودیم که بخشی از آن مربوط به توسعه داخلی سازی برخی محصولات و تولیدات بود.  وزارت صمت ۱۰ میلیارد دلار پروژه برای داخلی سازی کالاهایی که در گذشته وارد کشور می شده اند تعریف کرده که بخشی از آن هم اکنون محقق شده است.

در حال حاضر در بسیاری از صنایع کشور شاهد افزایش تولید و کاهش وابستگی به واردات بوده ایم.  افزایش تولید MDI و کاهش ۷۵درصدی وابستگی کشور به واردات از مواردی است که می توان به آن اشاره کرد.  معاون امور صنایع در این خصوص با اشاره به ایجاد بسترهای لازم برای تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع از داخل کشور و کاهش وابستگی به خارج اظهار داشت: در راستای انجام ماموریت های وزارت صنعت ، معدن و تجارت برای تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای صنعتی و براساس گزارش های واصله و بررسی های انجام شده، نشست مشترکی با محوریت افزایش ظرفیت تولید و تامین بازار داخلی MDI با دو شرکت بزرگ کارون و فناوران بر گزار شد.

فرشاد مقیمی با اشاره به تاثیر افزایش تولید این شرکت بزرگ در روند صعودی صادرات صنایع پایین دستی و کاهش ۷۵درصدی وابستگی کشور به واردات MDIافزود: افزایش تولید MDI در مرحله اول بیش از ۱۰۰میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه خواهد داشت ودر زنجیره های بعدی تولید نیز منجربه توسعه صادرات محصولات با ارزش افزوده بیشتر خواهد شد. وی خاطرنشان کرد:عرضه مناسب این محصول در بورس در کاهش هزینه تولید صنعت کفش نیزموثر بوده و منجربه توسعه صادرات این صنعت خواهد شد.

 همچنین گزارش ها نشان می دهد با وجود تحریم ها در حوزه نساجی، با ۳۶ درصد کاهش واردات و ۶ درصد رشد صادرات در این بخش روبرو بوده ایم. سعید زرندی، معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه راه‌اندازی نهضت ساخت داخل در دستور کار دولت قرار گرفته است گفت: در سال گذشته بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ پروانه بهره برداری صادر شده که ۶ درصد نسبت به سال قبل آن افزایش داشته است.

کاهش واردات پوشاک و توسعه صنعت نساجی، نیز از دیگر برنامه های دولت  است.  به زودی دو کارخانه جدید تولیدی در نساجی بروجرد راه‌اندازی می‌شود.  با راه‌اندازی این دو کارخانه جدید تعداد واحدهای کارخانجات نساجی بروجرد به ۹ کارخانه خواهد رسید و شرایط برای ایجاد بیش از ۲۰۰ اشتغال جدید در این مجموعه مهیا می‌شود. در حال حاضر شاهد توجه ویژه نساجی به ایجاد فروشگاه‌ها در سراسر کشور هستیم به نحوی که اکنون ۳۸ فروشگاه در کشور در حال فعالیت بوده که تا پایان سال این عدد به بیش از ۷۰ فروشگاه خواهد رسید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا