یزدفردا:یک کارشناس اقتصادی حذف چهارصفر از پول ملی را در راستای کاهش هزینه های محاسباتی و آسانی در ثبت اعداد و ارقام پولی عنوان کرد و گفت: این اقدام یک تغییر ملی است و برای موفقیت در اجرای آن ضروری است تا ابعاد همه جانبه آن برای جامعه تشریح شود.

هیات دولت دو هفته پیش، لایحه پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر را به تصویب رساند. این مصوبه در روزهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است و همچون سال های گذشته که این پیشنهاد مطرح شده بود موافقان و مخالفانی دارد. فارغ از بیان جزییات نظرات مختلف که هدف این نوشتار نیست، مجموع برآوردها نشان می دهد که در حالت کلی «حذف صفر از پول ملی» اقدامی صحیح است که در صورت اجرای درست در قالب یک برنامه جامع اقتصادی می تواند موثر و گامی در جهت اصلاح نظام بانکی و ساختار اقتصادی کشور باشد.  این تصمیم با هدف حفظ کارایی پول ملی، تسهیل و بازیابی نقش ابزارهای پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی، هماهنگی با آنچه در فرهنگ و عرف جامعه درباره واحد پول ملی رواج یافته است، اتخاذ شد. سخنگوی دولت یکشنبه هفته گذشته در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران، کاهش هزینه چاپ و نشر اسکناس و سکوک و رفع مشکلاتی از قبیل استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره را از اهداف این لایحه عنوان کرد و گفت: بحث ما انطباق با واقعیت های جامعه است و محاسبات به ریال و تومان تناقض ایجاد کرده است.  وی با بیان اینکه این تصمیم دولت با سایر جنبه هایی که بتواند آثار مثبت آن را بیشتر کند معنادار خواهد شد گفت: این کاهش صفر ربطی نه در کاهش و نه در افزایش تورم و قدرت خریدم مردم نخواهد داشت.

دکتر حسین ساسانی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت حذف چهارصفر از پول ملی را اقدامی صحیح و در راستای  کاهش هزینه های محاسباتی و  آسانی در ثبت اعداد و ارقام پولی عنوان می کند و می گوید: این اقدام یک تغییر ملی است و برای موفقیت در اجرای آن  ضروری است تا ابعاد همه جانبه آن برای جامعه تشریح شود تا با همکاری آنها به نتایج مطلوب برسیم. وی حذف صفر از پول ملی را در کنار سایر اصلاحات اقتصادی راهکاری برای کاهش چالش های اقتصادی کشور عنوان می کند.

این تحلیلگر توسعه پایدار با بیان اینکه حذف صفر از پول ملی، اقدامی صحیح است و موجب تسهیل محاسبات و کاهش هزینه چاپ پول خواهد شد گفت: موفقیت این اقدام در گرو عواملی از جمله زمان مناسب و همچنین در نظر گرفتن مجموع شرایط و تاثیرگذاری و تاثیرپذیری آن بر متغیرهای اقتصادی است. به عنوان مثال پس از آنکه ترکیه صفر را از پول ملی خود حذف کرد به صورت موازی سعی کردند که تورم را کاهش و رشد اقتصادی را بالا ببرند.

وی افزود: اقتصاد و مولفه های آن یک سیستم زنده است که اجزا  آن بر هم  تاثیر می گذارند و تاثیر می پذیرند. بنابراین با توجه به این مساله مهم، حذف چهار صفر به عنوان یکی از پازل های یک برنامه جامع اقتصادی می تواند اقدامی موثر باشد. در کنار این اقدام ضروری است اقدامات مکملی همچون کاهش نرخ تورم، افزایش قدرت خرید  و افزایش سرمایه گذاری های خارجی در دستور کار قرار گیرد تا نتایج مطلوبی از آن به دست آید.

ساسانی  در ادامه با بیان اینکه اجرای این لایحه می تواند گام به گام باشد گفت:  تشریح این مساله برای جامعه که حذف صفر از پول ملی در نهایت قرار است چه هدفی را دنبال کند، می تواند  در همراهی جامعه موثر واقع شود. به گفته وی حذف صفر از پول ملی یک تغییر ملی است و با مدیریت صحیح و اجرای برنامه جامع کلان اقتصادی، همراهی مردم در این زمینه بیشتر می شود.

وی افزود: معمولا وقتی با کارشناسان و صاحبنظران در خصوص حذف صفر از پول ملی صحبت می شود سریعا به جواب مستقیم بله یا خیرمی رسند. این در حالی است که رسیدن به نتیجه مشترک در این خصوص در گرو اطلاع از جزییات اجرای آن و چگونگی فرآیند تغییر است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا