یزدفردا:رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت که با خروج بدون توافق بریتانیا از این اتحادیه این کشور بیش از سایر اعضاء آسیب خواهد دید.

به نقل از یورونیوز، این اظهار نظر در واکنش به گفته‌های اخیر بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا مطرح شد که در اعتراض به عدم تمایل اتحادیه اروپا به اصلاح توافق‌نامه برگزیت، مسئولیت عواقب خروج بدون توافق کشورش از این اتحادیه را متوجه بروکسل دانسته بود.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا که در حال گذراندن تعطیلات تابستانی خود در استان تیرول اتریش است، در گفتگو با روزنامه محلی تیرولی اعلام کرد، با وجود کتمان مقام‌های دولت بریتانیا، بزرگ‌ترین بازنده خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا خواهد بود.

اتحادیه اروپا پیش از این نیز بارها تاکید کرده که حاضر به بازگشایی پرونده توافق‌نامه به دست آمده با ترزا مِی، نخست وزیر پیشین بریتانیا نیست اما بوریس جانسون در تلاش برای حذف «پشتوانه مرزی» ایرلند از این توافق است.

مخالفان توافقنامه برگزیت معتقدند که با وجود پشتوانه مرزی ایرلند، بریتانیا پس از برگزیت نیز نمی‌تواند سیاست تجاری مستقل خود را دنبال کند.

با این وجود یونکر یادآور شد که مذاکرات اتحادیه اروپا و بریتانیا همچنان در چارچوب تنظیم روابط آتی این کشور با اتحادیه ادامه خواهد داشت ولی بازگشت به مذاکرات مرتبط با توافق‌نامه برگزیت غیرممکن است.

یونکر که از ماه نوامبر آتی جای خود را به اورزولا فن در لاین، وزیر دفاع سابق آلمان خواهد داد، با تاکید بر این که اعضاء این اتحادیه برای خروج بدون توافق بریتانیا آمادگی لازم را دارند، ابراز امیدواری کرد که این کشور نیز هر چه زودتر به آمادگی برسد.

بوریس جانسون در نخستین سخنرانی خود پس از رسمیت یافتن نخست وزیری اش تاکید کرده بود که برکسیت مهم‌ترین مسئله کنونی کشورش است و به طور قطع در روز ۳۱ اکتبر با و یا بدون توافق اجرایی خواهد شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا