نشست فرهنگی و ادبی با عنوان شب شعدی با هدف آشنایی و انس و الفت مردم با شعرا و آثار بزرگ ادبی فارسی در بوستان شهر ندوشن برگزار شد

هیات علمی دانشگاه یزد در این مراسم  با بیان اینکه سعدی شاعر پرآوزاره ایران زمین در آثارش علاوه حکمت و معرفت، زبان فارسی را به درستی تعلیم می دهد گفت:  خانواده ها فرزندانشان را از دوران کودکی با آثار سعدی اشنا کنند.

سید محمود الهام بخش دوشنبه شب در مراسم شب فرهنگی و ادبی ندوشن که در محل بوستان بزرگ این شهر برگزار شد به نقش تاثیر گذار سعدی در اخلاق و منش مردم اشاره کرد و تربیت اخلاقی بسیاری از خوانندگان آثار سعدی را متاثر از حکایات و نصایح این شاعر پندآموز دانست.

این استاد پیشکسوت داتنشگاه یزد گفت: بسیاری از شعرا و نویسندگان نیز تحت تاثیر سعدی تعلیم و تکامل یافته اند از جمله نویسنده توانایی چون دکتر اسلامی ندوشن که خودش می گوید آشنایی اش با آثار سعدی مانند شیر آغوز که موجب استحکام استخوان بندی نوزاد می شود  باعث شد تا استحکام و روانی قلم پیدا کند.

یکی از فرهنگیان و  پیشکسوتان ادبیات ندوشن نیز در این مراسم گفت؛ در دیوان سعدی کم‌تر جنبه‌ای از جنبه‌های حیات را

می‌توانیم ببینیم که سعدی به درباره آن سخن نگفته باشد.

عباس جعفری افزود: او به تمام مسائل فکری روزگار خویش به شکل بسیار جذاب و دقیقی پرداخته است و این از شگفتی‌هاست که فردی در قرن هفتم شخصیتی به این جامع الاطرافی داشته باشد و بسیار بی‌غلط سخن بگوید.

این دبیر پیشکسوت ادبیات ادامه داد؛ از طريق مطالعه آثار سعدي با فرهنگ و تمدن ديرينه ي ايران به خوبي مي توان آشنا شد . به قول دكتر اسلامي ندوشن سعدي به تمام حفره هاي فرهنگ ايران سرزده و آن ها را شناخته و به زيبايي منعكس نموده است                                                                                                                                     

در این نشست ها با دعوت از استادان پیشکسوت ادبیات و شعر و غزل خوانی و شرح و تفسیر آن زمینه آشنایی مردم با آثار بزرگ ادبی را فراهم می شود.

در حاشیه برگزاری این مراسم مسابقه غزل خوانی نوجوانان نیز برگزار و  به منتخبینی که بهترین اشعار حافظ و سعدی و... را از حفظ  خوانند جوایزی اهدا شد.

اجرای موسیقی محلی بخش دیگری از شب های فرهنگی ندوشن است.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا