یزدفردا:فعالان مراکش از دولت کشورشان خواستند درباره توییت دختر ترامپ مبنی بر اینکه "دولت مراکش قصد دارد اصلاحاتی در سیستم وراثتی خود ایجاد کند"، توضیح دهد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم، ایوانکا ترامپ، دختر ترامپ در این توییت از تصمیم دولت مراکش برای انجام اصلاحاتی در قانون وراثتی این کشور قدردانی کرد.

وی در ادامه نوشت، چشم امید به حمایت از این گام در جهت حمایت از زنان دارد و در این باره از رهبری قوی سفیر مراکش در واشنگتن قدردانی کرد.

در این راستا، حفیظ زرزان، از اهالی مطبوعات و فعال حقوق بشری در توییتی در واکنش به اظهارات ایوانکا نوشت: دختر ترامپ بهتر از ما اصحاب مطبوعات مراکش را می‌شناسد و اخباری درباره اصلاح قانون وراثتی اعلام کرده است.

عمر احرشان، رهبر گروه عدالت و احسان مراکش؛ بزرگ‌ترین گروه اسلامی در این کشور هم در توییتی نوشت: اخبار مراکش را از خارج می‌شنویم. این مساله مشکل روابط را مطرح می‌کند و می‌طلبد که دولت مراکش توجه داشته باشد. این (ایوانکا) بالطبع یک شخص عادی نیست و دولت باید فورا توضیح دهد. یا اینکه سکوت نشانه صحت این خبر است.

آخرین بحث و بررسی‌ها درباره قانون وراثت مراکش به مارس ۲۰۱۸ بازمی‌گردد و سیاست‌مداران و حقوق‌دانان این کشور بیانیه لغو سیستم ارث از طریق رابطه نسبی را صادر کردند. در این بیانیه که حدود ۱۰۰ شخصیت مراکشی از جمله وزرا و روسای احزاب سابق و پژوهشگران مطالعات اسلامی آن را امضا کردند، آمده است، اگر وارث تنها مرد باشد، قانون ارث در مراکش استفاده کامل از این ارث را به او می‌دهد. در حالی که زن از این حق برخوردار نیست.

 
 
دختر رئیس‌جمهوری فعلی، همسر رئیس‌جمهوری بعدی یا یک سلبریتی بیگانه با سیاست

هشت راز درباره دختر رئیس؛ چهره اسرار آمیزی به نام ایوانکا ترامپ!

شاید زمانی که اوباما در دوران انتقال قدرت به ترامپ هشدار داد که ریاست‌جمهوری آمریکا یک تجارت خانوادگی نیست و نمی‌توان کشور را این‌گونه اداره کرد، فکرش را هم نمی‌کرد ترامپ قرار است دولت آمریکا را دقیقا همین‌گونه اداره کند. شاهد این مدعا نیز جنجالی است که اخیرا بر سر نحوه حضور ایوانکا ترامپ در نشست سران جی ٢٠ در توکیو به راه افتاده است.

به گزارش شهروند، دختر محبوب ترامپ در این نشست در همه جا حضور داشت. به‌رغم این‌که او به هیچ عنوان چهره‌ای دیپلماتیک نیست، اما بر سر میز مذاکرات حضور داشت و حتی در عکس پایانی سران جی٢٠ نیز خودی نشان داد. او حتی یک بار سعی کرد در گفت‌وگوهای دیپلماتیکی که امانول مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و ترزا می ‌نخست‌وزیر انگلیس داشتند، وارد شود، اما کسی به او اعتنا نکرد.

اما چرا ایوانکا ترامپ تا این حد محبوب پدرش است، به گونه‌ای که ترامپ او را حتی در دیدارش با کیم جونگ اون نیز همراه خود می‌برد. نیمی از دوره نخست ریاست‌جمهوری ترامپ می‌گذرد، اما همچنان راز حضور ایوانکا در کاخ سفید فاش نشده است. ایوانکا درست مانند هیلاری کلینتون در زمان ریاست‌جمهوری شوهرش در بال غربی کاخ سفید دفتر دارد. مثل نانسی ریگان در قبال پدرش، بشدت به ترامپ وفادار است و از او دفاع می‌کند.

ایوانکا هرگز کارهایی که ملانیا ترامپ کرد را در قبال پدرش انجام نمی‌دهد. مثل دختران اوباما هرگز از جزییات و مراسم کاخ سفید خسته نمی‌شود. از نظر ایوانکا، دونالد ترامپ مرد ایده‌آل او است. شاید به همین دلیل است که خیلی‌ها او را بانوی اول کاخ سفید می‌دانند، نه ملانیا را.

در واشنگتن همه او را به خوش‌مشربی می‌شناسند. دوستان و معلم‌های قدیمی‌اش از ایوانکا به‌عنوان دختری خوش‌فکر، سختکوش و باهوش یاد می‌کنند. ایوانکا مشهور است که همواره محتاطانه در زندگی‌اش قدم برمی‌دارد. حالا او به‌عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهوری خدمت می‌کند. ترامپ می‌توانست فردی خیلی بدتر از او را به این سمت بگمارد. اما ظاهرا شانس با او یار بود.

 

ایوانکا با رابرت کندی، برادر جان‌کندی متفاوت است. او زمانی که در کاخ سفید کار می‌کرد، مدام با تصمیمات برادر رئیس‌جمهورش مخالفت می‌کرد. حتی اوماروسا نیز که ترامپ او را ‌سال گذشته اخراج کرد، قابل مقایسه با ایوانکا نیست. ایوانکا می‌تواند ساعت‌ها بنشیند و با پدرش حرف بزند، اما یک کلمه از او انتقاد نکند. وفاداری او به پدرش خلل‌ناپذیر است. جالب این‌جاست که برادرها و خواهرهای ایوانکا نیز به او اعتماد کامل دارند و هرگز علیه خواهرشان دست به اقدامی نمی‌زنند. گویی ایوانکا نفوذ فوق‌العاده‌ای روی آنها دارد. با توجه به این‌که ترامپ سه بار ازدواج کرده و در هر صورت خاندانی به هم زده، حتی باقی افراد فامیل ایوانکا نیز برای او احترام ویژه‌ای قایل هستند.

البته خیلی‌ها فکر می‌کردند با توجه به جایگاه و شخصیتی که ایوانکا دارد، می‌تواند در کاخ سفید طوری عمل کند که بتواند بر روی ترامپ تاثیرگذاری ویژه‌ای داشته باشد. اما برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد ترامپ خیلی براساس نظرات دختر دلبندش عمل نمی‌کند. اما به‌هرحال او یکی از نزدیکترین افراد به دونالد ترامپ است.

در‌سال ٢٠١٧ وقتی که ترامپ جلسه نشست سران گروه ٢٠ را ترک کرد، برای مدت کوتاهی ایوانکا ترامپ بر روی صندلی ترامپ نشست. البته این کار با انتقادات بسیاری از سوی سیاستمداران و رسانه‌های آمریکایی مواجه شد. جالب اینجاست که همه خانواده ترامپ پس از این انتقادات به صورت هماهنگ به دفاع از ایوانکا پرداختند و سعی کردند او را از این ورطه برهانند؛ نمونه‌ای دیگر از مدیریت خانوادگی خاندان ترامپ! اما سوال این است که ایوانکا از این نزدیکی بیش از حد به مرکزیت قدرت در واشنگتن چه می‌خواهد؟ با در نظر گرفتن این‌که او مدام سعی دارد خود را به‌عنوان یک زن مدرن در چشم افکار عمومی تصویر کند، به نظر می‌رسد او به دنبال قدرت بیشتر برای شوهرش است.

جارد کوشنر، شوهر ایوانکا که او هم در کاخ‌سفید کار می‌کند، فردی است که دقیقا ویژگی‌هایی متضاد دونالد ترامپ دارد. کوشنر بشدت منظم است، از رسانه‌ها دوری و به ندرت در انظار عمومی صحبت می‌کند و بشدت به زندگی زناشویی‌اش پایبند است. اما هنوز مشخص نیست ایوانکا تا چه اندازه برای شوهرش قدرت می‌خواهد. برخی این فرضیه را عنوان کرده‌اند که ایوانکا ترامپ با این نمایش‌های اخیرش قصد دارد زمینه را برای ورود خود به رقابت‌های ریاست‌جمهوری پس از پایان یافتن دوران ریاست‌جمهوری پدرش فراهم کند. برخی هم معتقدند او همسرش را برای ورود به رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آماده می‌کند.

به هر حال ایوانکا ترامپ از میان دختران روسای جمهور دوران مدرن آمریکا شخصیتی کاملا منحصربه‌فرد دارد. او به هیچ وجه شبیه مارگارت، دختر هری ترومن نیست که همواره برای مهارتش در نواختن پیانو در یادها بماند. هیچ شباهتی هم به تریشیا نیکسون دختر ریچارد نیکسون ندارد که هر وقت پدرش به ورطه دردسرهای سیاسی می‌افتاد، زبان در کام بگیرد و خاموش باشد. ایوانکا همچنین هیچ شباهتی به چلسی کلینتون ندارد که در تمام دوران ریاست‌جمهوری پدرش سعی می‌کرد دست پدر و مادرش را بگیرد تا مبادا آنها از هم جدا شوند.

 

به بیان دیگر، ایوانکا بازیگر ذخیره نیست. او بیشتر یک مدیر است، اما هنوز نمی‌دانیم چقدر قدرت دارد. شخصیت و جایگاه ایوانکا ترامپ یک راز سر بسته است. در ابتدا قدرتش آنقدرها به چشم نمی‌آمد، اما هر چه که پیش رفت حضورش را در مرکزیت قدرت در واشنگتن تثبیت کرد. اما همچنان مشخص نیست که ایوانکا ترامپ در دولت عجیب‌وغریب، غیرقابل پیش‌بینی و بشدت خطرناک دونالد ترامپ دقیقا تا چه اندازه قدرتمند است.

رفتارهای ایوانکا ترامپ توجه بسیاری از صاحبنظران سیاسی آمریکا که تجربه خدمات دولتی داشته‌‌اند را جلب کرده است. البته واکنش‌های آنها همواره با انتقاد همراه بوده است. برای مثال یکی از معاونان اوباما در دوران ریاست‌جمهوری‌اش می‌گوید نحوه حضور ایوانکا ترامپ و تلاشی که او برای ورود به گفت‌وگوهای مکرون، لاگارد و ترزا می‌ داشته، شبیه به جوک بوده است.

بن رودز که در زمان اوباما سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا بود، در یک برنامه پادکست از نحوه حضور ایوانکا ترامپ در نشست جی ٢٠ در اوزاکا انتقاد کرده و گفته است؛ شاید او قصد دارد برای تکیه‌زدن بر صندلی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل زمینه‌چینی کند.

بن رودز در ادامه سخنانش ترامپ را با فرانک آندروود در سریال خانه پوشالی مقایسه کرده و گفته در آن سریال نیز همسر رئیس‌جمهوری آمریکا از یک لابی‌گر ساده به بانوی اول تبدیل شد و سپس نماینده آمریکا در سازمان ملل شده و درنهایت رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا شد. البته ایوانکا ترامپ جدیدا به سبک اغلب سلبریتی‌ها که ادعا می‌کنند کاری با سیاست ندارند، نشان داده است که می‌خواهد از سیاست کناره‌گیری کند.

او گفته از حجم زیاد خشونت و دروغ در سیاست بدش آمده است و در برنامه fox & friends اعلام کرد که هیچ تحصیلات و مدرک خاصی در سیاست ندارد. اما به نظر می‌رسد که تلاش می‌کند در چارچوب برنامه‌ای با نام «توانمندی‌سازی زنان» راه خود را در سیاست نیز باز کند.

اقدامی که چندی پیش نیکا برژینسکی، دختر زبیگنیو برژینسکی بشدت در آن انتقاد کرد. او گفته بود: «این بسیار ریاکارانه است که ادعای فعالیت پیگیر برای قدرتمندسازی زنان را داشته باشی و همزمان به یکی از اعضای خانواده‌ات اجازه بدهی که به رفتار خشونت‌آمیز و دشنام‌دادن به زنان ادامه دهد».

 

٨ نکته درباره ایوانکا

١- ایوانکا ترامپ یک تاجر، نویسنده، مانکن سابق و مادر سه فرزند است که توانست بی‌آبرویی پدرش در رابطه با بدرفتاری با زنان در طول تبلیغات انتخاباتی را بسیار هوشمندانه جمع کرده و تا حد زیادی حمایت زنان را برای رأی‌دادن به پدرش جلب کند.

٢- دوست خانوادگی و یکی از تاجران بزرگ آمریکا درباره ایوانکا بیان داشته: «من تصور می‌کنم که دونالد ترامپ واقعا به حرف‌های این دخترش گوش می‌دهد و دلیلش این نیست که او دختر خودش است، بلکه ایوانکا را به‌عنوان یک تاجر و معامله‌گر موفق و بسیار باهوش قبول دارد.»

٣- ایوانکا همیشه به دفاع از پدرش در خصوص رسوایی‌های جنسی پرداخت. همین موضوع باعث شد که بسیاری از طرفداران ایوانکا از وی آزرده‌خاطر شوند و برای نشان‌دادن ناراحتی خود، محصولات او را تحریم کردند. او در دوران رقابت‌های انتخاباتی به‌طور مستقیم در کمپین‌های تبلیغاتی دخالت نداشت، شاید به این دلیل که در طرف دیگر ماجرا نیز یکی از دوستان نزدیک وی
قرار داشت.

٤- در ‌سال ۲۰۰۷ دونالد ترامپ عنوان کرد که آن‌قدر دخترش را دوست دارد که دلش می‌خواهد زنی مانند وی داشته باشد، اما ایوانکا این موضوع را یک شوخی دانسته و ادعا کرده که این گفته‌ها از علاقه پدرش به وی نشأت می‌گیرد. همچنین وی بارها ادعا کرده که پدرش دیدگاه مناسبی نسبت به زنان داشته و از آنها حمایت می‌کند و تصویری که رسانه‌ها از وی ساخته‌اند، کاملا غیرواقعی است.

٥- در سن ۱۵سالگی عکس ایوانکا روی جلد مجله «سونتین» به چاپ رسید و پس از آن به کار مدلینگ و تبلیغات در شرکت‌های فعال در حوزه مد مانند تامی هیلفیگر و ساسون جینز پرداخت. وی به سرعت در این زمینه پیشرفت کرده و خیلی زود به‌عنوان مدل در شرکت‌های معروف‌تری مانند ورساچی و تیری ماگلر مشغول به کار شد. در همان دوران تصاویری از وی روی مجلاتی مانند فوربس، گلف مگزین، اَونیوو، اِلی و‌هارپرز بازار نقش بسته بود.

٦- جارد کوشنر، شوهر ایوانکا ترامپ، از نظر ایوانکا شباهت بسیاری به پدرش دارد. او نیز یک کارآفرین موفق بوده و از دانشگاه‌ هاروارد فارغ‌التحصیل شده است. جارد فرزند یکی از غول‌های املاک ایالت نیوجرسی به نام چارلز کوشنر بوده و پدر او نیز همانند دونالد ترامپ از همان دوران نوجوانی پسرش را با دنیای تجارت آشنا کرده و حتی هنگامی که وی مشغول تحصیل در دانشگاه‌ هاروارد بود نیز، اسناد مالی شرکت‌های خود را برای وی می‌فرستاد تا به آنها رسیدگی کند. امروزه جارد کوشنر خود در حوزه املاک فعالیت چشمگیری داشته و مالک روزنامه «نیویورک آبزرور» (New York Observer) است.

٧- در ‌سال ۲۰۰۷، ایوانکا و جارد برای مذاکره در مورد همکاری بین شرکت‌های ترامپ و کوشنر در حوزه املاک با هم صحبت کرده و با هم یک ناهار کاری خوردند. تنها بعد از چندین دقیقه صحبت‌کردن، این دو حس کردند به هم علاقه‌مند شده‌اند و خیلی زود با هم نامزد شدند. ایوانکا نخستین قرار خود با جارد را «بهترین معامله‌ای که تاکنون کرده بودیم» عنوان می‌کند. این ملاقات تجاری نتایج بسیار خوبی برای هر دوی آنها در پی داشت اما مشکلاتی نیز بود که باید هرچه سریع‌تر آنها را از سر راه خود برمی‌داشتند.

٨- والدین جارد کوشنر یهودی‌های بسیار معتقدی بودند و زیاد علاقه نداشتند که پسرشان با یک دختر غیریهودی ازدواج کند حتی اگر به اندازه ایوانکا ترامپ نیز مشهور و ثروتمند باشد. اما ایوانکا و جارد بر ازدواجشان اصرار داشته و به برنامه‌ریزی‌های خود برای برپایی مراسم ازدواج ادامه می‌دادند. درنهایت ایوانکا با گرویدن به یهودیت در ‌سال ۲۰۰۹ مانع اصلی ازدواجش با جارد را از سر راه برداشته و موافقت والدین وی را به دست آورد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا