مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به افزایش بازسازی بناهای تاریخی با خشت گفت: در اکثر شهر‌های استان کارگاه‌های متعدد خشت فعال شده اند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ "سید مصطفی فاطمی" با اشاره به اینکه یزد بزرگ‌ترین بافت خشتی جهان را در خود جای داده است گفت: یزد پایتخت معماری گلین ایران است و همین عنوان به تنهایی کافیست تا ساکنین امروز یزد پاسداشت هویت گذشته تجربه قرن‌ها زندگی در حاشیه کویر را حفظ کرده و بر تداوم آن کوشا باشند.

فاطمی با بیان اینکه یزد این روز‌ها به بزرگ‌ترین کارگاه خشت تبدیل شده است افزود: بازسازی بنا‌های تاریخی با خشت در سال جاری افزایش چشم گیری داشت و در اکثر شهر‌های استان کارگاه‌های متعدد خشت فعال شده اند.

این مقام مسئول اظهار داشت: خشت ابداع بی نظیر بشر در ایجاد سازه‌های معماری گلین بود و علاوه بر در دسترس بودن ماده اولیه، با اقلیم نیز پیوند ماندگاری برقرار کرده است و محیط را نیز برای زیستن انسان و سایر موجودات حفظ می‌کند.

یزد به‌عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار است که ۲۰۰ هکتار عرصه آن در ۱۸ تیر ۱۳۹۶ در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا