مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان تفت گفت: پیشگیری برای جلوگیری از حوادث مختلف بسیار مقرون‌به‌صرفه تر است و برنامه‌ریزی و مصوبات شورای مدیریت بحران شهرستان تفت و سایر شهرستان‌های استان بر روی مقوله پیشگیری از حوادث باشد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان تفت "علیرضا نوکار" در ابتدای جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران این شهرستان اظهار داشت: با توجه به ارسال هشدارها و دستورالعمل‌ها و مکاتبات از سوی مدیریت بحران کشور و استان یزد مبنی بر احتمال بارش‌های آبی مناسب در فصل پاییز و سال آبی جاری ضروری است برای حفظ جان و مال مردم، تأسیسات عمومی و کاهش خسارت ناشی از بارندگی، تصمیمات لازم برای پیشگیری توسط این شورا اتخاذ و اجرایی گردد.

 سرپرست فرمانداری شهرستان تفت در ادامه افزود: امیدواریم با برگزاری منظم و اجرایی نمودن مصوبات شورای مدیریت بحران و اتخاذ تصمیمات لازم توسط دستگاه اجرایی در سال آبی پیش رو کمترین حادثه و مشکل را در سطح شهرستان شاهد باشیم.

نوکار از بازدید میدانی مسیل‌ها و نقاط حادثه‌خیز شهرستان توسط اعضای شورای مدیریت بحران خبر داد و خاطرنشان کرد: کارگروهی متشکل اعضای شورای مدیریت با محوریت فرمانداری از هفته آینده بازدید از مسیل‌ها و نقاط حادثه‌خیز را در دستور کار خود قرار خواهد داد تا مشکلات احتمالی شناسایی و اقدامات لازم برای رفع آن اتخاذ و اجرایی شود.

"محمود شاکری شمسی" با تقدیر از فعالیت اعضای شورای مدیریت شهرستان تفت به دلیل اقدامات صورت گرفته در بارندگی‌های ابتدای سال جاری برای جلوگیری و کاهش خسارت، اظهار داشت: ضروری است اعضای مدیریت بحران این شهرستان آمادگی مواجه با بحران را داشته باشند و با برگزاری جلسات منظم و مستمر، این شورا تصمیمات لازم برای پیشگیری و کاهش خسارت اتخاذ و بر روی نقاط ضعف و کاستی‌های گذشته بررسی کارشناسانه صورت گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد در ادامه افزود: در این راستا نیاز است اعضای شورای مدیریت همراه و هم‌فکر و در راستای مقابله با بحران‌های آتی و کاهش خسارت ناشی از آن برنامه‌ریزی علمی و تخصصی نمایند.

شاکری شمسی به آسیب‌پذیر بودن شهرستان تفت در بعضی از حوادث و بلایا اشاره و اظهار داشت: سیل، خشک‌سالی و آفت مگس مدیترانه‌ای سه تهدید عمده شهرستان تفت هستند و در این راستا و برای مقابله با آفت مگس مدیترانه‌ای امیدواریم جهاد کشاورزی با استفاده از شیوه‌های نوین خسارت ناشی از این آفت را به کمترین میزان ممکن برساند.

وی به خسارت ناشی از حوادث مختلف بر روی ساختمان‌ها اشاره و بیان نمود: بسیاری از آسیب‌های حوادث مختلف بر روی ساختمان‌های بدون پروانه و ساخته‌شده بر روی بستر و حریم رودخانه رخ می‌دهد و ضروری است دستگاه‌های ذی‌ربط نظارت و برخورد قاطعانه‌ای داشته باشند.

 مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد خواستار تمرکز اعضای شورای مدیریت بحران شهرستان بر روی مقوله پیشگیری شد و تصریح نمود: پیشگیری برای جلوگیری از حوادث مختلف بسیار مقرون‌به‌صرفه تر است و برنامه‌ریزی و مصوبات شورای مدیریت بحران شهرستان تفت و سایر شهرستان‌های استان بر روی مقوله پیشگیری از حوادث باشد.

"محمود شاکری شمسی" در ادامه به تصویب قانون جدید مدیریت بحران اشاره و افزود: در قانون جدید نحوه همکاری بین دستگاه‌ها در زمان بحران به‌طور دقیق مشخص‌شده است و حتی نحوه برخورد و جریمه نهادها و مدیران متخلف نیز تبیین شده است.

شاکری شمسی به نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در کاهش و جلوگیری از خسارات اشاره کرد و گفت: باید با آموزش مناسب و کافی به تشکل‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد از این پتانسیل ارزشمند برای کاهش و جلوگیری از خسارت استفاده بهینه شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد خواستار تبلیغ و اطلاع‌رسانی درباره مزایای بیمه حوادث شد و بیان داشت: ضروری است اعضای شورای مدیریت بحران مردم را به بیمه کردن خانه‌های شهری و روستایی و زمین‌ها و محصولات کشاورزی تشویق و ترغیب نمایند زیرا یکی از راه‌های کاهش خسارت استفاده عموم مردم از بیمه‌های حوادث است.

 

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان ضمن بیان اهمیت داشتن اطلاعات صحیح در زمان بحران بر تهیه بانک اطلاعاتی از تجهیزات و ماشین‌آلات امدادی و بروز رسانی و در دسترس بودن آن تأکید نمود و گفت: تلاش کنید با تعامل اطلاعاتی، سامانه اطلاعات GIS و نقشه خطرپذیری شهرستان که یکی از ابزارهای مهم و کلیدی در مدیریت سریع و هوشمند در بحران است تهیه شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد تصریح کرد: وقتی بحرانی حادث می‌شود زمانی برای جمع‌آوری اطلاعات نیست و در آن شرایط حتی دسترسی به اطلاعات جمع‌بندی شده نیز دشوار است.

شاکری شمسی خواستار برگزاری مانور مقابله باسیل در شهرستان تفت شد و اظهار داشت: با برگزاری مانور سیل در سطح شهرستان تفت میزان آمادگی و هماهنگی و نقاط ضعف و قوت دستگاه‌های در مقابله با حوادث احتمالی سنجیده خواهد شد.

در این جلسه بخشداران، شهرداران و اعضای شورای مدیریت بحران شهرستان گزارشی از مشکلات موجود در شهرستان در صورت مواجه با بحران‌های احتمالی را تشریح و پیگیری مدیریت بحران استانداری و سرپرست فرمانداری شهرستان را برای تخصیص اعتبار ویژه برای رفع مشکلات خواستار شدند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا