یزدفردا :مجریان مطرح تلویزیون برای دو ساعت برنامه کمتر از 25 میلیون تومان دریافت نمی کنند.

 به گزارش یزدفردا به نقل از  خبر فوری ، دستمزد مجریان تلویزیوتی و به طور کل سلبریتی ها موضوعی مورد علاقه و پیگیری افکارعمومی است اما موضوع آنجا جالب می شود که میزان دستمزذ مجریان صداوسیما بر مبنای واحد «ساعت-دستمزد» جزو بالاترین دستمزدها و در آمدها در ایران محسوب می شود.

براساس بررسی «پرسش» ؛ مجریان مطرح تلویزیون برای دو ساعت برنامه کمتر از 25 میلیون تومان دریافت نمی کنند.

البته منظور از دستمزد در اینجا ، برنامه های خارج از صداوسیماست که دستمزد آنها برای اجرا در برنامه های شرکت ها و برندهایی مثل شرکت های لوازم خانگی همچون ال جی، و برندهای مخابراتی همچون رایتل و ایرانسل و یا برندهایی درهمین زمینه همچون توسکا و روبیکا  پرداخت می شود.

مجریان تلویزیون عموماً مبالغی که از بابت اجرای خود برنامه های صداوسیما دریافت می کنند، به مراتب کمتر از این است که این مجریان به این هم رضایت دارند زیرا سلبریتی سازی آنها از طریق آنتن صداوسیما و همین برنامه ها صورت می گیرد و تداوم می یابد. در واقع صداوسیما دروازه ای برای این مجریان جهت رسیدن به اجراهایی با دستمزد ده ها میلیون تومانی در بیرون از صداوسیما و پرداخت آن توسط امثال شرکت و برندهای یادشده است.

چنین فرصت طلایی برای کسب درآمد هنگفت ار طریق سلبریتی سازی و مشهور سازی توسط صداوسیما باعث شده که رقابت پنهانی میان مجریان تلویزیونی برای گرفتن برنامه و از آن شدیدتر برای کسانی است که تازه می خواهند وارد این عرصه شوند که بعضا با بی رحمی ها و بی اخلاقی هایی هم همراهست، شکل بگیرد.

نکته دیگر اینکه مجری تلویزیونی آن است که دائما مبادرت به این حرفه بکند و به آن اشتغال داشته باشد. بر این اساس برخی هنرپیشه ها را نمی توان جزو مجریان دانست اگرچه مبلغ دریافتی آنها هم بسیار بالاست.

درهرحال براساس بررسی ها «پرسش»، رضا رشیدپور که تا چندی یش و تا اوایل مدیریت علی فروغی در شبکه سه، برنامه «حالا خورشید» را برای این شبکه در صبح ها اجرا می کرد، گران ترین مجری تلویزیونی(برای برنامه ها خارج از صداوسیما) به حساب می آید.

رضا رشیدپور برای اجرای برنامه در خارج از صداوسیما به تعبیر تلویزیونی ها؛ «استیج» ( STAGE ) که معمولاً دو ساعت برنامه است، 50 میلیون تومان دریافت می کند.

البته این نرخ، ویژۀ تهران است و اگر برنامه در شهرستان باشد، مبلغ یادشده به 60 میلیون تومان افزایش می یابد، باصافه اینکه هزینه تامین بلیت رفت و برگشت هواپیما و اقامت هم با دعوت کننده خواهد بود. 

آنچه نیاز به گفتن ندارد اینست که مجری برنامه، تمام این دو ساعت را به اجرای برنامه نمی پردازد بلکه واضح است که دقایقی اجرای برنامه دارد که در این صورت می توان اگر میانگین «دقیقه-دستمزد» را به دست آورد، میزان چنین دریافتی هایی از برخی پزشکان متخصص نامدار هم بیشتر است، البته اینکه؛ این مجریان هر روز چنین برنامه هایی را ندارند بلکه به طور متوسط چهار پنج برنامه در ماه اجرا می کنند.

بعد از رضا رشید پور، احسان علیخانی قرار دارد که میزان دریافتی وی برای یک اجرای خارج از صداوسیما، حدود 30 تا 40 ملیون تومان است که نرح او هم برای اجرا در شهرستان، به تناسب افزایش می یابد.   

و بالاخره از میان مجریان مطرح تلویزیونی ، دستمزد علی ضیا، از دو نفر یادشده کمتر و حدود 25 میلیون تومان است.

اما اگر بخواهیم برخی هنرپیشه های مطرح همچون مهران مدیری و محمدرضا گلزار را وارد این بررسی کنیم، موضوع ابعاد دیگر و متفاوتی پیدا می کند. به طوری که این دو ستاره سینما و تلویزیون هرگز در خارج از صداوسیما برنامه (استیج) اجرا نمی کنند بلکه به عکس دستمزد آنها فقط از اجرای برنامه های صداوسیماست.

اگر میزان دستمزد برای برنامه صداوسیما را درنظر بگیریم،این دوتن بالاترین نرخ دستمزد اجرا را درتاریخ صداوسیما به نام خود ثبت کرده اند.

مثلاٌ مهران مدیری بابت «یک» برنامۀ «دورهمی» 50 تا 60 میلیون دستمزد(بالاتر از رضا رشیدپور) دریافت کرده است.

و یا محمدرضا گلزار به همین سیاق، از بابت «یک» برنامه «برنده باش» حدود همین مبلغ را دریافت کرده است.

البته دستمزد این دوتن توسط غول های «مخابراتی-سرگرمی» ایران به نام های روبیکا و توسکا و ... به عنوان اسپانسرهای گردن کلفت صداوسیما تامین شده است.

این هم باید اضافه کرد که احسان علیخانی هم علاوه بر میزان دستمزد وی در اجرای اسیتج که اشاره شد، برای هر برنامه تلویزیونی «عصر جدید» که اسپانسر آن یکی از شرکت های تابعه بانک ملت بود؛ مبلغ 60 میلیون تومان دریافت کرد.

به همین قیاس می توان دستمزد اجرای دیگر مجریان نسبتاً مظرح و غیر مطرح تلویزیون را که کمتر از ارقام فوق خواهد بود، به دست آورد.

 
  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا