کیهان در عکس یک خود بی هیچ توضیح اضافه‌ای زنان حاضر در ورزشگاه آزادی را قربانیان آزادی و مسافرین اربعین امام حسین را راهیان آزدگی خوانده است و به عواقب منفی بی حد و حصر آن به هیچ وجه فکر نکرده.



روزنامه کیهان امروز در صفحه نخست خود حمله‌ای شورمندانه‌ به حضور زنان در ورزشگاه آزادی کرده و به باور خود درسی درست و حسابی به حامیان حقوق زنان، اصلاح‌طلبان و فیفا داد، اما دقت نکرده این ذوق‌زدگیِ زیاد تنها دست آوردی که داشته آسیب به اربعین و زیر پا گذاشتن یکی از خواسته‌های مهم رهبری، یعنی دو قطبی‌سازی بوده.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/political-31252456-0-Jvo.png.jpg

کیهان در عکس یک خود بی هیچ توضیح اضافه‌ای زنان حاضر در ورزشگاه آزادی را قربانیان آزادی و مسافرین اربعین امام حسین را راهیان آزدگی خوانده است.

این عکس به ظاهرا پندآموز کیهان در گام نخست توهینی به مناسک اربعین و قرار دادن آن رو به روی حقوق واضح و روشن بخشی از جامعه ایران و در گام دوم زیر پا گذاشتن خواسته روشن رهبری در عدم دوقطبی سازی است. شاید حسین شریعتمداری در پاسخ به این حرف بگوید که اصلاح طلبان که خود استاد دو قطبی‌سازی هستند نباید چنین حرفی بزنند ولی به فرض صحت این حرف باز هم باید فرقی بین یک فعال سیاسی معمولی و منصوب رهبری در روزنامه کیهان باشد و او نباید رطب خورده‌ای باشد که منع رطب می‌کند.

اما در این میان چند مسئله دیگر نیز وجود دارد که یادآوری آن‌ها به حسین شریعتمداری بد نیست، چون چنین ترمز بریدنی حتی از حسین شریعتمداری هم بعید است.

نکته نخست این که مشخص نیست چرا هر کس به ورزشگاه آزادی بیاید باید قربانی آزادی باشد؟ نکند ورود زنان به ورزشگاه هم آزادی وارداتی از غرب است که قربانی بگیرد؟

این که حق مسلم زنان به آن‌ها اختصاص یافته چرا باید این قدر خواب کیهان را برآشفته کند؟ این که این حق کوچک بوده، ضروری نبوده، اولویت نداشته یا داشته مسئله است که اهمیت ندارد، حق همیشه حق است و قابل مطالبه! حالا هرچقدر حق کوچک یا در ظاهر بی اهمیت باشد مهم نیست حق را باید همیشه مطالبه کرد، خواست و به آن رسید. جامعه زنان امروز این حق را گرفت و فردا حق دیگری را می‌گیرد، نیازی نیست کیهان نگران این مسئله باشد.

بعد هم بهتر است حسین شریعتمداری کمی در چنین مقایسه‌هایی دقت کند. از جمله کسانی که در صف بلند دلدادگان امام حسین(ع) گام برداشت سعید مرتضوی دادستان مشهور تهران بود که در ظلم و ستم شهره آفاق بود! البته که کشتی نجات حسین ابن علی بسیار گشاده‌تر از این است که کسی از آن محروم شود ولی بهتر است آقای شریعتمداری توجه کنند که " نه هر که چهره برافروخت دلبری داند."

این راهی که سردبیر محترم کیهان اسرار در پیمودن آن دارد چیزی جز به جان هم انداختن مردم در پی ندارد. مردمی که شاید فردای رفتن به آزادی راهی زیارت خاک مطهر کربلا شدند، اما سردبیر کیهان مایل نیست آنان را ببیند.

کاش آقای شریعتمداری به جز همان دو عکس روی جلد کیهان چند عکس دیگر را نیز تماشا می‌کرد و می‌دید دختران چادری را که با شور و هیجان برای ایران فریاد می‌زدند. کاش می‌دید مادران چادر به سری را که زیر لب قرآن می‌خواندند و با چشم‌های نگران زمین بازی را زیر نظر داشتند تا ایران گل‌های بیشتری بزند.

اما دوگانه سازی کیهان بدون واکنش نبوده است و کسی نبود که از آن حمایت کند.

علی شکوری راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت در توییتر خود نوشت:

دشمن دانا که غم جان بود

بهتر از آن دوست که نادان بود

روزنامه‌کیهان در صفحه یک امروز خود این عکس‌ها را با عناوین دوگانه زیر در مقابل هم چاپ کرده‌است. این نوع دسته بندی مردم و مقابل هم قرار دادن آنها هرگز دوستی با مردم و نظام نیست.آیا خسارت‌بار بودن این رویکردها فهمیده خواهد شد.

فرید مدرسی، کارشناس رسانه و روزنامه‌نگار شناخته شده نیز با انتقاد از کیهان نوشت:

دوقطبی‌سازی روزنامه کیهان میان حضور در ورزشگاه و شرکت در راهپیمایی اربعین، اوج بلاهت سیاسی است که رسانه‌های معارض طراحی کرده‌اند.

از علیرضا پناهیان توقعی نیست که در این دام بیفتد اما حاج  حسین شریعتمداری چرا؟! گویی جمعه حاجی مرخصی بوده.

محمد اشعری، روزنامه‌نگار نیز با اشاره به این ماجرا نوشت:

روزنامه کیهان می‌تونست مثل جام‌جم، صبح‌نو، قدس، رسالت، جوان، خراسان و... حضور زن‌ها در آزادی رو در صفحه یک نبینه، ولی نفرت‌انگیزترین کاری رو که می‌شد انجام داد؛

دو دسته کردن مردم، روبروی هم قرار دادنشون اون هم با این تیترها، فقط از نوع نادری از کثافت محض برمیاد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا