برخی افرادی که به مجلس می‌روند در حد نمایندگی نیستند

یزدفردا:نماینده اسبق مجلس تاکید کرد: مشکل این 40 سال در کشور این است که برخی آقایان خیلی از انتقاد خوششان نمی آید و می‌گویند وضع موجود خوب است.

 

پس از سخنان رییس‌جمهور در جلسه هیات دولت در روز چهارشنبه هفته گذشته و تاکید وی بر لزوم تجدید نظر در روند تایید صلاحیت کاندیدهای انتخابات مجلس که گفته بود ؛" نباید اینقدر سختگیری کرد و فشار بیاوریم و فکر کنیم هر چه این فیلتر را تنگ‌تر کنیم، نتیجه مثبت‌تری خواهد داشت" واکنش ها به این سخنان که تیغ آن متوجه شورای نگهبان و نظارت استصوابی بود، آغاز شد از موافقین این سخنان تا مخالفین سرسخت آن. به این بهانه به سراغ دکتر کاظم اکرمی نماینده مجلس اول رفتیم تا نظر وی را در این ارتباط جویا شویم .

اکرمی با مثبت ارزیابی کردن این سخن رییس جمهور تاکید کرد: در مجلس اول گروه‌های مختلف از نهضت آزادی و بنی صدر از جبهه ملی  و دیگر گروه‌ها حضور داشتند،  چراکه نظارت استصوابی نبود که به این بهانه خیلی ازمنتقدین وضع موجود را رد کنند.

اگر واقعا رای مردم را قبول دارید، در روند تایید صلاحیت‌ها تجدید‌نظر کنید

وی تاکید کرد: اگر واقعا مسوولین وحدت ملی و رای مردم را می خواهند و اگر به راستی رای مردم را قبول دارند  باید مقداری در روند خود تجدید نظر کنند و به همان وضعیت مجلس اول برگردند.

این نماینده اسبق مجلس در بیان خاطره خود از مجلس اول گفت: برای نمونه آقای دکتر صلواتی نماینده اصفهان برای تمام دوره نمایندگی مجبور شد از خود برای خدمت به مردم هزینه کند آن هم نه به منظور ورود به مجلس بلکه در طول دوره نمایندگی. زیرا برای ورود به مجلس اصلا نیازی به پول خرج کردن نبود.

برخی افرادی که به مجلس می‌روند در حد نمایندگی نیستند

اکرمی ادامه داد: متاسفانه این نگاه در نظر اعضای محترم شورای نگهبان نبود که تلاش شود هر مجلسی بهتر از مجلس قبل باشد و متاسفانه مجالسی شکل گرفت که بیشتر افرادی که وارد آن می شدند در حد نمایندگی مجلس نبودند و برخی با زد و بند به دنبال منافع خود بودند.

نظارت استصوابی علاقه مردم به مشارکت را کمتر می‌کند

وی با تاکید بر لزوم نظارت حداقلی برای کاندیداهای مجلس تصریح کرد: نظارت استصوابی که بر اساس آن هر کس را که صلاح می بییند  اجازه حضور دهند و هرکس که صلاح نیست کنار برود، باعث می‌شود تا مردم علاقه کمتری برای مشارکت در انتخابات داشته باشند.

شاخصه‌ای برای معرفی افراد به مردم وجود ندارد

اکرمی با بیان اینکه  شاخصه‌ای برای ارائه به مردم جهت انتخاب افراد وجود ندارد، خاطر نشان کرد:  مجلس باید از افراد معتقد، متخصص و کارشناس تشکیل شود؛ کسانی که سابقه پاکدامنی دارند و برای نماینده شدن هزینه ای نمی پردازند. این کافی نیست که بگویند چون کسی از نظر دستگاه امنیتی و قضایی کشور مشکلی ندارد می تواند وارد مجلس شود. بلکه این جزو حداقل هاست. باید گفت بسیاری افراد از این نظر مشکلی ندارند اما پس صلاحیت علمی، تخصصی و تقوایی چه می شود؟

وی با تاکید بر اینکه تخصص دیانت و صداقت از لوازم حضور پرشور  مردم در انتخابات است، گفت: در غیر این صورت ممکن است کسانی به مجلس راه پیدا کنند که شایستگی نمایندگی را ندارند .

فضا نباید محدود شود به حضور عده ای که آنها را انقلابی می‌خوانند

وی افزود: فضا نباید محدود به حضور عده‌ای گردد که انقلابی خوانده می‌شوند یا اینکه تنها جمعی آنها را انقلابی می‌شناسند.

وی تاکید کرد:  مجلس اول مجلسی بود که از همه گروهها آمده بودند ، گرچه در آن مجلس اتفاقات ناخوشایندی برای برخی مثل مهندس بزرگان رخ داد،  ولی در عین حال همه بودند ممکن است انتقاداتی به بعضی از گروههای موجود در مجلس وارد باشد که باید آن را در جای خود آن نقد کرد.

خیلی از ما اهل عمل به اسلام نیستیم

اکرمی ادامه داد: باید اجازه دهند همه گروههایی که ایران را دوست دارند و اسلام را هم قبول دارند چه عامل باشند و چه نباشند، شرکت کنند  چرا که خیلی ازما اهل عمل به اسلام نیستیم و فقط یک نمازی میخوانیم. اگر فرصت دهند و فضا را باز کنند و بعضی از مشکلاتی که سالیان سال است گریبان مردم را گرفته است حل خواهد شد .آنچه که من می شنوم درصد زیادی از مردم آماده شرکت در انتخابات نیستند باید حکومت وسایل و عواملی فراهم کند که بتواند مردم را بیش از 50 یا 60 درصد پای انتخابات ببرد که متاسفانه الان خیلی وضع مناسبی نیست.

دغدغه عده‌ای انتقاد نکردن از وضع موجود بود

وی در پاسخ به این سوال که چه گروهایی دنبال شکل گیری نظارت استصوابی شورای نگهبان بودند؟ گفت:  گروه خاصی را یاد ندارم، ولی مجموعا کسانی  بودند که دغدغه این را داشتند که افرادی به مجلس نیایند که حرف های نامناسب و غیرقانونی بزنند که از این زاویه اشکالی ندارد. ولی دغدغه برخی این بود که کسی از وضع موجود انتقاد نکند. در همان زمان هم یک سری از منتقدین را هم حذف کردند چون انتقاد می‌کردند والا نسبت به اصل رهبری و حکومت و اسلام حرفی نداشتند.

نماینده اسبق مجلس تاکید کرد: مشکل این 40 سال در کشور این است که برخی آقایان خیلی از انتقاد خوششان نمی آید و می‌گویند وضع موجود خوب است. اشکالاتی دارد که خیلی زیاد نیست، عده‌ای هم معتقدند که اشکلات زیاد است بگذارید شفافیت باشد و نمایندگان حرف بزنند تا مشکلات را روشن شود و انشالله کمتر شود. 

 
  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا