یزدفردا:موضوع وجود کافور در غذای سلف دانشجویان و پادگان ها جهت فروکش کردن میل جنسی، سالها است که مطرح است. در این گزارش به بررسی صحت این موضوع پرداخته شده است.

 از گذشته هیچ  آمار یا گزارش رسمی مبنی بر افزودن این ماده به غذای سلف دانشجویان منتشر نشده است و همچنین حدود یک سال پیش یکی از اعضای هیات‌ مدیره‌ی انجمن داروسازان در گفتگو با «شهروند» استفاده از آن در دانشگاه‌ها به عنوان  کاهش‌دهنده‌ی میل جنسی بعید دانسته بود و در ادامه نایب‌ رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز از شایعه بودن آن سخن گفت. کافور فروشان نیز می‌گویند استفاده از کافور در دانشگاه صرفه‌ی اقتصادی ندارد.

سری به بازار کافور فروش ها
کافور در بازار این روز ها کیلویی بین ۴۵۵ تا ۸۵۰ هزار تومان قیمت دارد یعنی  حداقل ۲۳۰ بار گران‌تر از نمک، جدا از تاثیرات آن بر سلامتی که در انتها به آن پرداخته‌ایم، هزینه استفاده روزمره از آن برای مراکز چند هزار نفری  ، قابل چشم پوشی به نظر نمی رسد.

برای خرید آن در هر اندازه ای می‌توان به فروشگاه‌های اینترنتی مواد اولیه‌ی شیمیایی مراجعه کرد . اما «پله نوروزخان‌» واقع در بازار بزرگ تهران و پاساژ کوچکی معروف به «مینویی» واقع در ناصر خسرو، از محل‌های قدیمی فروش آن است ، در میانه‌ی تحقیق یکی از فروشندگان قدیمی پله نوروزخان برای رسیدن به نتیجه‌ای واضح تر و سهولت گفت‌وگو با عمده فروشان آن همراه شد .

تعدادی از فروشندگان بر این باور بودند که اگر خریدی هم از سمت دانشگاه‌ها صورت گرفته باشد ، فروشنده از وابستگی خریدار به دانشگاه و همچنین مورد مصرف خریدار اطلاع پیدا نمی کند . یکی از بازاریان قدیمی که به اعتقاد دیگر مغازه‌داران بزرگ‌ترین واردکننده‌‌ی این ماده محسوب می‌شود علاوه بر شایعه دانستن این موضوع گفت : «به دلیل آن که قیمت آن در مدتی کوتاه از ۳۰ هزار تومان به این قیمت رسیده، پس در حال حاضر استفاده از آن به هیچ وجه  صرف نمی‌کند .» دیگر بازاریان هم با پاسخ شفافی ندادند اما بر شایعه بودن موضوع تاکید داشتند.

من تا به حال همچین چیزی نه از طرف اساتید نه طبق مراجعاتی که خودم داشتم نشنیدم ، حتی با این که استادان مدعو دانشگاه آزاد به دلیل حقوق پایین دایم در حال شکایت هستند اما تا به حال حتی آنهایی که خط انقلابی ندارند، چنین موضوعی را مطرح نکردند

عضو هیات علمی شهید بهشتی و انجمن تغذیه ایران (آتا) : شایعه است
پروین میرمیران، سرپرست مركز تغذيه‌ی پژوهشكده‌ی غدد درون ريز و متابوليسم در پاسخ به اینکه آیا تا به حال با شخص یا بیماری برخورد داشته که وجود این ماده در غذای سلف یا پادگان برایش مشکل ساز شده باشد گفت: «هرگز، هرگز من توی این ۲۷ سالی که در زمینه تحقیق و آموزش و دانشگاه فعالیت داشتم به همچین موردی بر نخوردم، دانشجویان ۱۸ ساله تا ۵۰ ساله داریم و این که ما خودمان هم غذای سلف دانشجو ها رو میخوریم.

 او درباره‌ی اینکه گفته می‌شود غذای اساتید با دانشجویان متفاوت است گفت: «ما خودمان و حتی رییس دانشگاه هم از غذای همان دیگی که برای دانشجویان غذا طبخ می شود استفاده میکنیم ، موضوع کافورکاملا شایعه است و دشمنان ما این شایعات را درست می‌کنند ، اتفاقا اینجا غذای دانشجویان خیلی خوش طعم و با کیفیت است .

من تا به حال همچین چیزی نه از طرف اساتید نه طبق مراجعاتی که خودم داشتم نشنیدم ، حتی با این که استادان مدعو دانشگاه آزاد به دلیل حقوق پایین دایم در حال شکایت هستند اما تا به حال حتی آنهایی که خط انقلابی ندارند، چنین موضوعی را مطرح نکردند.»

 او در پاسخ به اینکه آیا تا به حال در جریان جلسه ای علنی، پیرو بررسی یا مطرح شدن این موضوع بوده‌است توضیح داد: «چون محیط کاری من دانشگاهی و پژوهشی است تا زمانی که من حضور داشتم خیر چنین موضوعی مطرح نشده است.»

میرمیران در پایان در مورد مضرات کافور گفت: «من از محقق هایی که سپردم روی این موضوع تحقیق کنند پرسیدم و گفتند که تا به حال هیچ سندی برای ضرر داشتن آن پیدا نکردند.»

کوهی: همه‌ی تلاشم را برای کشف این موضوع کردم اما انگار شایعه بود
محمد کاظم کوهی، مدیر سابق کوی دانشگاه نیز می‌گوید همه‌ی تلاش خود را برای کشف این موضوع کرده اما مطمئن شده که زمان مدیریت او چنین اتفاقی نمی‌افتد. او توضیح می‌دهد: «من هفت سال در کوی دانشگاه به عنوان دانشجو حضور داشتم، در آن مدت این شایعه آنقدر قوی بود که اگر اعتراض یا اعتصابی شکل می‌گرفت یکی از مواردی که نسبت به آن اعتراض زیادی می‌شد همین مساله بود.

وقتی خودم روی کار آمدم و مدیریت کوی دانشگاه را به عهده گرفتم اولین چیزی که به سراغ آن رفتم تا آن را بررسی کنم همین موضوع بود چرا که به نظرم استفاده از کافور کاری غیرانسانی بود. بعد از پیگیری‌های زیادی که کردم متوجه شدم که انگار این موضوع واقعا شایعه بوده است.

 فکر کردم که شایعه‌ای با این قدرت مگر ممکن است که بدون هیچ پایه به وجود آمده باشد؟ احتمال دادم که شاید بدون اطلاع مدیر کوی این کار انجام شود، بسیار مراقبت کردم حتی ساعت‌‌ها افرادی مثل اعضای شورای صنفی را گذاشتم تا مراقب باشند اما واقعا به هیچ نتیجه‌ای نرسیدم و تقریبا مطمئن شدم که چنین اتفاقی نمی‌افتد.

من یک مدتی هم معاون دانشجویی دانشکده‌ی دامپزشکی بودم و سلف دانشکده جزو وظایف من بود. آنجا هم این یکی از رازهایی بود که خواستم به هر شکلی است کشف کنم، تمام راه‌هایی که ممکن بود این اتفاق بیافتد را چک کردم و چیزی پیدا نکردم.

من نمی‌دانم قبلا بوده یا نبوده اما مطمئنم که زمانی که من مدیر بودم قطعا چنین چیزی نبوده است.»

وزارت بهداشت: در حد شایعه هم نیست
مهدی معماریان مسوول روابط عمومی امور دانشجویی وزارت بهداشت نیز این موضوع را شایعه دانست و افزود تا به حال هیچ جلسه‌ی علنی برای بررسی این موضوع تشکیل نشده و اضافه کرد که این شایعه بیشتر بین سربازان درپادگان‌ها مطرح است تا دانشگاه‌ها . او در ادامه تاکید کرد وزارت بهداشت نسبت به امور تغذیه دانشگاه آزاد مسوول نیست.

یکی از دست اندرکاران سابق تغذیه‌ی دانشگاه تربیت مدرس و پیمانکار فعلی بخش تغذیه یکی از دانشگاه های غیرانتفاعی در ۲۵ سال گذشته در بخش تغذیه دانشگاه ها مشغول به کار بوده است نیز می‌گوید تا به حال شاهد افزودن این ماده به غذا نبوده او همینطور مشترک بودن دیگ غذای دانشجویان و پرسنل را تایید کرد.

یکی از مجلات پزشکی درباره‌ی عوارض مصرف کافور نوشته است : «کافور از چند طریق وارد بدن می شود: تنفس بخار کافور، جذب از راه پوست بدن، خوردن، تماس با پوست یا چشم . اثرات سمّی کافور بعد از مصرف ۲ گرم ظاهر می شود و مقدار کشنده‌ی آن در بزرگسالان ۴ گرم و در کودکان  ۱گرم است.

اندام هایی که کافور روی آنها اثر می گذارد شامل چشم ها، پوست، کلیه ها، دستگاه تنفسی و سیستم عصبی مرکزی است . این ماده روی سیستم گوارشی و سیستم عصبی مرکزی اثرات نامطلوبی دارد و باعث مسمومیت سلول های کبدی می شود همچنین باعث سرگیجه، آشفتگی ذهنی و توهم می شود. اگر این علائم ادامه پیدا کند و تشدید شود باعث افسردگی، بیهوشی و حتی مرگ در اثر نارسایی تنفسی می شود؛ البته در مورد تاثیر کافور بر روی سیستم تولید مثل انسان و نیز اثرات سرطان‌زایی این ماده هیچ مطلبی ثابت نشده است.

 

منبع: انصاف نیوز

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا