دستگاه قضا از بازداشت۱۰۰ نفر از سردسته‌ها و عوامل اصلی اغتشاشات اخیر خبر داد.

سخنگوی قوه قضاییه به همراه دادستان تهران از بازداشتگاهء محل نگهداریء برخی از بازداشت شدگانء آشوب‌های اخیر بازدید کردند.
آقای اسماعیلی گفت: باوجود اقدامات آشوبگرانه و خسارت‌هایی که اغتشاشگران بازداشت شده به اموال عمومی وارد کردند، بر حفظ حقوق آن‌ها تاکید شد.
سخنگوی قوه قضائیه همچنین از مردم خواست اگر عکس، فیلم یا مستندات دیگری درخصوص اغتشاشات اخیر و عاملان آن دارند، در اختیار قوه قضائیه قرار دهند.
سخنگوی قوه قضاییه افزود: با هدایت‌های مقام معظم رهبری، هوشیاری مردم، جدا شدن صف مردم از اغتشاشگران و با تلاش و زحمت یکایک نیرو‌های امنیتی و انتظامی، آرامش به کشور برگشته و اغتشاشات اخیر به پایان رسیده است.
وی گفت: کار مجموعه دستگاه قضایی از حالا به بعد برای ریشه یابی این موضوع و برخورد با متخلفینی که اعمال و رفتار آن‌ها باعث ایجاد این ناامنی در جامعه ما شد، برای رسیدگی به پرونده یکایک دستگیرشدگان و اغتشاشگران به نوعی آغاز شده است.
اسماعیلی تصریح کرد: در این ماموریت تدبیر ریاست قوه قضاییه بر این است که هیئتی را که برای پیگیری این حوادث منصوب کردند بر فرایند رسیدگی به این پرونده‌ها اشراف کامل داشته باشند و تاکیدکردند که اعضای این هیئت از یکایک مراکزی که بازداشتی‌های حوادث اخیر در آنجا نگهداری می‌شوند بازدید داشته باشند؛ به همین منظور امروز بنده به عنوان نماینده ریاست قوه قضاییه همراه با دادستان تهران که زحمت اصلی رسیدگی به این پرونده‌ها در پایتخت کشور و به لحاظ حوادثی که در اینجا داشته ایم بر عهده دادسرای عمومی و انقلاب تهران است از این مکان بازدید کردیم.
سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به بازدید از محل بازداشتگاه‌های نگهداری متهمان حوادث اخیر، تصریح کرد: ماموریت داشتیم تا ببینیم با همه جنایت‌هایی که این‌ها انجام دادند، حقوقی که زندانیان از آن در ارتباط با موضوع سلامت، ارتباط با خانواده و اطلاع به خانواده برای رفع دغدغه‌ها برخوردار هستند چطور رعایت می‌شود، همچنین فرایند را از نزدیک دیدیم و برای نظارت بر نحوه انجام تحقیقات در مرحله بازجویی حضور پیدا کردیم و دیدار چهره به چهره‌ای با برخی از عناصر بازداشت شده داشتیم.
وی ادامه داد: با مامورانی که در این حوزه فعالیت داشتند صحبت کردیم و خوشبختانه علاوه بر کسانی که در صحنه درگیری‌ها بازداشت شدند که امر غربالگری سریعا انجام شده و تعداد زیادی از آن‌ها آزاد شدند، عناصر وابسته، خودفروخته، تشکیلاتی و اراذل و اوباشی که بعضا دارای سوابق متعدد بودند و با تمهید مقدماتی و تهیه سلاح، قمه و وسایل مربوط به ایجاد حریق در این اغتشاشات شرکت کرده بودند شناسایی و دستگیر شدند.
اسماعیلی با بیان اینکه فقط در مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گزارشی به ما داده شد که حدود ۱۰۰ نفر از لیدرها، سردسته‌ها و عوامل اصلی این اغتشاشات در نقاط مختلف کشور دستگیر شدند، اظهار کرد: جمع قابل توجهی به مراتب بیش از این تعداد از ناحیه وزارت اطلاعات مورد شناسایی قرار گرفتند و تعدادی از آن‌ها بازداشت شدند و یا در شرف بازداشت هستند.
اسماعیلی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا وابستگی متهمان دستگیر شده که در اغتشاشات شرکت داشته اند، مشخص شده است یا خیر؟ گفت: آنچه که به ما گزارش شد هم وابستگان به جریان نفاق، وابستگانی از جریان سلطنت طلب در بین دستگیرشدگان داریم و در استان‌ها مرزی ما، افرادی از گروه‌های تجزیه طلب در بین دستگیرشدگان هستند و گروه‌های مسلحی که ساماندهی شده بودند و آموزش برای اقدامات خرابکارانه دیده بودند به صورت گروهی در بین دستگیر شدگان هستند که این‌ها در فرایند تحقیقات مقدماتی اطلاعات بیشتر آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا