معاون سیاسی، ‌امنیتی و اجتماعی استاندار و رئیس ستاد انتخابات استان یزد در نشست خبری با اهالی رسانه از قطعی‌ شدن ثبت‌نام ۲۳۶ نفر داوطلب در چهار حوزه انتخابیه استان خبر داد و خاطرنشان کرد: روند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز شده و در ۱۰ روز توسط ۲۱ ‌ هیئت اجرایی در سراسر استان و با استعلام از مراجع چهارگانه درحال انجام است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد‌، روز یکشنبه ۱۷ آذر ماه "احمد ترحمی" معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و رئیس ستاد انتخابات استان در نشست خبری با خبرنگاران استان با اشاره به ثبت‌نام ۲۴۶ نفر در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، ‌بیان کرد: ۲۳۶ داوطلب فرآیند ثبت نام را به طور کامل انجام داده اند که ۱۰ فرد دیگر نیز به محض تکمیل مدارک خود به این آمار اضافه خواهند شد.
رئیس ستاد انتخابات استان در رابطه با تعداد ثبت نام شدگان در چهار حوزه انتخابیه استان، ادامه داد: از حوزه اردکان ۱۵ نفر شامل دو زن و ۱۳ نفر مرد، از حوزه تفت و میبد ۴۷ نفر شامل دو زن و ۴۵ نفر مرد، از حوزه مهریز، بافق، ابرکوه، بهاباد و خاتم نیز ۵۰ نفر ثبت نام نهایی خود را انجام  داده که شامل ۲ زن و ۴۸ نفر مرد هستند.
ترحمی افزود: از حوزه انتخابیه یزد، اشکذر ‌و بخش ندوشن هم ۱۲۴ نفر ثبت نام کرده‎‌اند که شامل ۱۶ نفر زن و ۱۰۸ مرد هستند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بیشترین مشارکت ثبت نام‌کنندگان را از سوی مردان با ۲۱۴ نفر ثبت نام شده عنوان کرد و تعداد زنان ثبت نام شده در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را نیز شامل ۲۲ زن دانست و در مقایسه با انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: در دوره دهم مجلس شورای اسلامی ۱۷۲ نفر داوطلب شامل ۱۵۸ مرد و ۱۴ زن ثبت‌نام کرده بودند.
وی در مورد ترکیب تحصیلات داوطلبان حضور در این دوره از انتخابات ‌مجلس، گفت: ۱۷۹ داوطلب دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، ۳۶ نفر دارای مدرک دکترا، ۱۲ نفر دارای مدرک تحصیلی حوزوی و ۹ نفر نیز دارای مدرک کارشناسی هستند.
رئیس ستاد انتخابات استان در رابطه با ترکیب سنی داوطلبان این دوره از مجلس ادامه داد: ۴۳ نفر در گروه سنی ۳۰ تا ۳۵ سال، ۴۷ نفر در گروه سنی ۳۶ تا ۴۰ سال، ۴۵ نفر در گروه سنی ۴۱ تا ۴۵ سال، ۴۱ نفر در گروه سنی ۴۶ تا ۵۰ سال و ۳۰ نفر نیز در گروه سنی ۵۱ تا ۵۵ سال قرار دارند.
ترحمی افزود: ۱۷ نفر از داوطلبان در گروه سنی ۵۶ تا ۶۰ سال، ۱۱ نفر در گروه سنی ۶۱ تا ۶۵ سال و دو نفر نیز در دو گروه سنی ۶۶ تا ۷۰ سال و ۷۱ تا ۷۵ سال قرار دارند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار ‌در رابطه با شغل داوطلبان این دوره از انتخابات مجلس، خاطرنشان کرد: ۹ داوطلب با شغل پزشکی، ۱۰ داوطلب فرهنگی، ۸۴ داوطلب کارمند، ۳۱ داوطلب بازنشسته، ۲۶ داوطلب استاد دانشگاه، ۴ داوطلب نماینده ‌فعلی مجلس شورای اسلامی، ۹ داوطلب روحانی، ۳۹ داوطلب دارای شغل آزاد، ۷ داوطلب وکیل و قاضی‌، ۱۶ داوطلب جزو سایر موارد هستند ‌و یک نفر نیز شغل خود را بیکار عنوان کرده است.


آغاز بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس


رئیس ستاد انتخابات استان با بیان اینکه از امروز با اتمام فرآیند ثبت‌نام، فرآیند بعدی با عنوان بررسی صلاحیت داوطلبان آغاز شده است، گفت: داوطلبان از ۱۰ تا ۱۶ آذر ماه مهلت ثبت نام داشتند و پس از آن فر‌آیند بررسی سوابق داوطلبان براساس ماده ۴۸ قانون انتخابات انجام می‌شود.
ترحمی با اشاره به اینکه اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده نهایی در ۲۳ بهمن ماه اعلام می‌شود، ادامه داد: مهلت تبلیغات داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هفت روز در نظر گرفته شده است و نامزدها می‌توانند از ۲۴ تا ۳۰ بهمن‌ماه تبلیغات کنند و از نظر قانونی تبلیغات در خارج از موعد مقرر ممنوع است و ایراد قانونی دارد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار فر‌آیند بعدی انتخابات را برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دوم اسفندماه سال جاری عنوان و با اشاره به فعالیت ۷۲۱ شعبه اخذ رای شامل ۵۵۹ شعبه ثابت و ۱۶۲ شعبه سیار در انتخابات مجلس دهم در سطح استان، پیش‌بینی کرد: در این دوره از انتخابات مجلس ۷۵۵ شعبه اخذ رای دایر شود.
وی افزود: میزان مشارکت مردم استان در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۷۴ و ۲۲ دهم درصد بود‌ه که میانگین کشوری در دوره گذشته ۶۲ درصد بوده است.


استعفای دبیر ستاد انتخابات استان


رئیس ستاد انتخابات استان در پایان سخنان خود و در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با استعفای دبیر ستاد انتخابات استان، خاطرنشان کرد:‌ آقای طلائی مقدم از مدیران باتجربه و خوب استان است که وی در حوزه انتخابیه طبس، فردوس، بفروییه و سرایان به عنوان داوطلب یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده است‌ و به لحاظ قانونی منعی برای ثبت نام ایشان وجود نداشته ‌است زیرا طبق قانون انتخابات هرکدام از مدیران‌کل استانداری می‌توانستند در حوزه انتخابیه خارج از محل خدمت خود به عنوان داوطلب ثبت‌نام کنند اما وی‌ برای اینکه حاشیه و شائبه‌ای وجود نداشته باشد، هم‌زمان با‌ ثبت‌نام استعفای خود را از مدیرکلی دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری و دبیر‌ی ستاد انتخابات استان تقدیم استاندار کرده و استعفای ایشان پذیرفته شده و درحال رایزنی برای تعیین جانشین دبیر ستاد انتخابات استان هستیم.

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا