«عه آقای فردوسی‌پور»؛ این جمله کلید اتفاقاتی است که روز جمعه در استودیویی که به استودیوی «خندوانه» معروف است، افتاد.

راننده‌ای که مرا به استودیو رساند با دیدن عادل فردوسی‌پور در محوطه این جمله را گفت و به چهره‌ای خیره ماند که بیش از یک سال است نه برنامه‌‌اش را از تلویزیون دیده‌ایم و نه صدایش را برای گزارش بازی‌های فوتبال شنیده‌ایم اما همچنان محبوب و دوست‌داشتنی است.

عادل فردوسی‌پور آنقدر فوتبال و برنامه ساختن درباره آن را دوست دارد که با تمام بغض‌ها و کینه‌ها و سنگ‌اندازی‌ها حاضر نیست دست روی دست بگذارد و کار نکند و تبدیل به یک نام در تاریخ رسانه‌های ورزشی نشود. برای همین در روزهایی که با رفتن مزدک میرزایی، غیبت او و برنامه «نود» بیشتر به چشم می‌آید و از حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری تا چهره‌های سیاسی دیگر به تکاپو افتاده‌اند تا تولید و پخش «نود» از سر گرفته شود، قدم به عرصه تازه‌ای گذاشته و به ساخت برنامه‌های ورزشی در شبکه‌های اینترنتی رو آورده است. ویژه‌برنامه‌ای اینترنتی درباره ال‌کلاسیکو که از طریق پلتفرم‌های آنلاین پخش خواهد شد.

«کلاسیکو» برنامه‌ای با اجرای پژمان جمشیدی و به تهیه‌کنندگی عادل فردوسی‌پور است که در استودیوی «خندوانه» ضبط شد. استودیویی که دیگر نشان چندانی از برنامه سرگرمی شبکه نسیم ندارد و با دکوری جمع و جورتر تبدیل به مکان جمع شدن طرفداران دو تیم فوتبال رئال مادرید و بارسلونا و کل کل هواداران دو تیم شده تا درباره یکی از معروف‌ترین مسابقه‌های فوتبالی جهان که قرار است چهارشنبه برگزار شود صحبت کنند.

در این برنامه، چهره‌های فوتبالی و سینمایی از تیم‌های بارسا و رئال گفتند و دو تیم را تحلیل کردند. وریا غفوری که این روزها با ماجراهای تیم استقلال و خط و نشان کشیدن برای تلویزیون نامش سر زبان‌ها است و در حالی که نگران بود «به تمرینی که هیچ‌کس بالای سرش نیست» برسد، به دعوت فردوسی‌پور به برنامه آمد و در کنار علی دایی و امیرمهدی ژوله در مقابل جمشیدی نشستند و در کنار خاطره‌‌گویی‌های بازیکن سابق پرسپولیس از دربی‌های سرخابی ایران، از مسی و استعداد فوتبالی عجیبش گفتند و از زیدان و حواشی رئال مادرید. پژمان جمشیدی با همه خستگی‌هایش از اجرای تئاتر و نقش‌آفرینی در فیلم‌ها، چند ساعت به دنیای فوتبال بازگشت و تبدیل به چهره‌ای شد که بین سینما و فوتبال در رفت‌و‌آمد است.

تماشاچی‌ها در استودیو سرود مخصوص هر دو تیم را با هم خواندند و با هر بار دیدن عادل فردوسی‌پور تشویقش کردند و او که حالا با نامه حسام‌الدین آشنا خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای مشخص شده به‌صورت غیررسمی اجرای زنده در آی‌پی‌تی‌وی‌ها و فضای مجازی هم برایش ممنوع شده با بی‌سیم بین پشت صحنه و استودیو مرتب در رفت و آمد بود و همه چیز را چک می‌کرد. برای تک و توک میهمان‌هایی که توانسته‌اند در پشت صحنه بنشینند وقت گذاشت، عکس یادگاری گرفت و بین همه اینها با پژمان جمشیدی و بچه‌های تیم «نود» که همچنان او را «استاد» صدا می‌زنند شوخی کرد.

هرچند «کلاسیکو» برنامه‌ای فوتبالی است اما وجه فرهنگی ماجرا این است که در جای خالی بزرگی که صدا‌و‌سیما با حذف چهره‌ها و برنامه‌های محبوبش باز کرده، وی‌او‌دی‌ها و شبکه‌های اینترنتی تلاش می‌کنند مردم را به تماشای آنچه که دوست دارند دعوت کنند. شاید برای همین است که برخلاف عکس‌ها و فیلم‌هایی که این چند وقت از فردوسی‌پور دیده‌ایم و همه غمگین بودن را از آن برداشت کرده‌اند، او در پشت صحنه برنامه فوتبالی‌اش می‌خندد و خوشحال است؛ این بار فردوسی‌پور بدون تلویزیون به خانه‌های مردم می‌آید.‌

  • نویسنده : ایران
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا