معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۴ هزار میلیارد تومان منابع جدید برای پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش در قالب بسته حمایت از واحدهای تولیدی صادراتی در نظر گرفته شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت ، سعید زرندی عصر یکشنبه در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان یزد اظهار داشت: موافقت‌نامه ای بین سه وزارتخانه اقتصاد و دارایی، برنامه و بودجه و صنعت، معدن و تجارت امضا شد که با امضای معاون اول رئیس جمهور به همه دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد.

وی عنوان کرد: بر اساس این موافقت‌نامه، بسته حمایت از واحدهای تولیدی صادراتی در نظر گرفته شد که در قالب این بسته، صندوق توسعه ملی ۲ هزار میلیارد تومان برای حمایت از صنایع در نظر گرفته و معادل این رقم نیز توسط هفت بانک سپرده گذاری و به صنایع واجد شرایط پرداخت می‌شود.

زرندی بیان کرد: در مجموع ۴ هزار میلیارد تومان منابع جدید برای حمایت از صنایع در نظر گرفته شد که میانگین سود این تسهیلات ۱۴.۵ درصد است و تنها برای سرمایه در گردش پرداخت می‌شود.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: برای پرداخت این تسهیلات سهمیه و تفکیک استانی نداشته‌ایم و واحدها به صورت شناور می‌توانند این تسهیلات را جذب کنند.

زرندی با انتقاد از عملکرد برخی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ به صنایع ادامه داد: برای پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ پول در بانک‌های عامل (هفت بانک) از محل صندوق توسعه ملی سپرده گذاری شده و عدم همکاری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات، قابل قبول نیست.

وی افزود: ۱۰ هزار میلیارد ریال از صندوق توسعه ملی و ۱۰ هزار میلیارد ریال نیز طریق بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ به صنایع اختصاص یافته که تا امروز ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال از محل صندوق واریز شده و در هفته جاری هزار میلیارد ریال دیگر نیز به حساب بانک‌ها واریز خواهد شد بنابراین پول از طرف صندوق توسعه ملی در بانک‌ها سپرده گذاری شده و عدم پرداخت تسهیلات به صنایع هیچ توجیهی ندارد.

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اینکه برخی بانک‌ها اعلام کرده‌اند تسهیلات بازسازی و نوسازی ندهند از محل تبصره ۱۸ ندهند، به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

زرندی خاطرنشان کرد: تمام فرآیند پرداختی به استان‌ها تفویض شده و با تأیید رئیس کارگروه تسهیل که استاندار است، تسهیلات قابل پرداخت است.

وی یادآور شد: ۷۳ درصد مراجعاتی که به ستاد تسهیل از ابتدای تشکیل تاکنون شده، موضوع تأمین مالی است بنابراین باید یک نگاه جدید به این مقوله داشته باشیم در غیر این صورت مشکل برطرف نخواهد شد.

زرندی ادامه داد: با کمک فعالان تأمین سرمایه، شرکت‌ها را به سمت دنیای جدیدی سوق خواهیم داد و اکنون هفت روش نوین در دست بررسی است که فقط یکی از آنها بورس است و روش‌های جدید دیگر برای تأمین منابع به سرمایه گذاران و واحدهای تولیدی و صنعتی آموزش داده خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: واحدی که بازار نداشته باشد، نباید حمایت شود و معتقدیم واحدی باید مورد حمایت قرار گیرد که یا بازار داشته باشد یا امکان صادرات و در غیر این صورت، تسهیلات را هدر می‌دهد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا