یزدفردا "علی آبادی :غیبت نمایندگان دولت در جلسه علنی امروز  مجلس کافی بود تا هر نماینده و رسانه ای در صدد یافتن علت اصلی این غیبت بر آمده و بعضی از نمایندگان نیز با تذکرات و مصاحبه های خود  به این موضوع واکنش نشان دهند .
 
 
 نمایندگان دولت برخلاف معمول که در زمان بررسی لایحه بودجه در مجلس حضور می‌یافتند، در جلسه علنی صبح امروز مجلس حضور نیافتند.
 
و این در حالی است که  در جلسه روز گذشته نیز  وزیر امور اقتصاد و دارایی و سه نفر از نمایندگان دولت در ساعات مختلف در صحن مجلس حضور داشتند.
 
برخی از نمایندگان بر این باورند که علت غیبت نمایندگان دولت، به حذف بند مربوط به هدفمند کردن یارانه ها در جلسه روز گذشته بازمی‌گردد..

به گزارش سرویس پارلمانی یزدفردا ""مصطفی کواکبیان" طی تذکری به غیبت نمایندگان دولت اشاره کرد که رئیس مجلس در پاسخ گفت: وقتی می‌بینید نمایندگان دولت حاضر نیستند امکان دفاع آنان وجود ندارد و تعجب می کنم که چرا در این باره سوال می‌کنید.
عبداللهی رئیس كمیسیون تلفیق از گفت و گوی رییس مجلس و رییس جمهور درباره حذف هدفمند کردن یارانه‌ها از بودجه خبر داد  
رئیس كمیسیون تلفیق بودجه سال 1388 کل کشور گفت: ‌رئیس مجلس پیرامون حذف اعتبار 20 هزار میلیارد تومان هدفمند كردن یارانه‌ها در لایحه بودجه با رئیس‌جمهور گفتگو خواهد كرد. 

رضا عبدالهی نماینده ماهنشان در حاشیه جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر مصوبه روز گذشته مجلس در خصوص حذف 20 هزار میلیارد تومان اعتبار هدفمند كردن یارانه‌ها در لایحه بودجه سال آینده گفت: نمایندگان مجلس روز گذشته به یكی از دو پیشنهاد رئیس‌جمهور در خصوص لایحه هدفمند كردن یارانه‌ها عمل كردند چون آقای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور در نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی عنوان كردند كه یا 34 هزار میلیارد تومان برای هدفمندكردن یارانه‌ها در نظر گرفته شود و یا این رقم صفر باشد.

وی گفت: با توجه به اینكه خواسته رئیس‌جمهور مبنی بر اختصاص 34 هزار میلیارد تومان در این رابطه محقق نشد مجلس خواسته دیگر دولت مبنی بر حذف اعتبار مذكور از لایحه بودجه را انجام داد.

رئیس كمیسیون تلفیق مجلس در پاسخ به این سوال كه آیا دولت از اختصاص 20 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه برای هدفمندن كردن یارانه‌اها رضایت نداشت، گفت: دولت خیلی هم راضی نبود چون خواسته‌ها اختصاص 34 هزار میلیارد تومان و یا حذف اعتبار بود.

عبدالهی همچنین در پاسخ به این سوال كه اگر صفر شدن اعتبار هدفمند كردن یارانه‌ها پیشنهاد دولت بود چرا نمایندگان دولت در جلسه امروز مجلس حاضر نشده اند ، گفت: معلوم نیست كه نمایندگان دولت قهر كرده باشند شاید جلسه‌ای داشتند تا در خصوص نحوه جبران 8 هزار و 500 میلیارد تومان بررسی و رایزنی كنند تا بهترین راهكار در این زمینه انتخاب شود.
عبدالهی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نحوه جبران اعتبار 8 هزار و 500 میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده افزود : یك راه این است كه این مبلغ از سر جمع بودجه كسر شود، یعنی كل بودجه 10 درصد كاهش یابد اما پیشنهاد معقول‌تر كه مربوط به خود دولت است این است كه چهار هزار میلیارد تومان از بودجه عمران و 2 هزار میلیارد تومان از بودجه جاری كسر شود و 2 هزار میلیارد تومان نیز از حساب ذخیره ارزی برداشت شود.

رئیس كمیسیون تلفیق مجلس گفت : با توجه به اینكه 40 درصد اعتبارات صندوق ذخیره ارزی به بخش خصوصی اختصاص داده شد ما نباید به سمت برداشت از ذخیره ارزی برویم بنابراین پیشنهاد این است كه 6 هزار و 500 میلیارد تومان از بودجه عمرانی و 2 هزار میلیارد تومان از بودجه جاری كسر شود.

عبدالهی در پاسخ به این سوال كه كمیسیون تلفیق چه زمانی در خصوص حذف اعتبار 8 هزار و 500 میلیارد تومان جلسه خواهد داشت، افزود:‌ احتمالا این جلسه امشب یا فردا صبح برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص قیمت بنزین و حامل‌های انرژی در سال آینده خاطرنشان كرد: قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده تفاوت‌هایی خواهد داشت، چون ما در بودجه سال آینده هیچ اعتباری برای واردات بنزین و گازوئیل پیش‌بینی نكرده‌ایم.
نماینده ماهنشان در پاسخ به این سوال كه آیا بنزین یارانه‌ای در سال آینده نیز توزیع خواهد شد، گفت: این امر بستگی به نظر دولت دارد كه می‌تواند توزیع كند یا نكند.
عبدالهی در رابطه با لایحه هدفمند كردن یارانه‌ها در آینده نیز تصریح كرد: با توجه به حذف اعتبار هدفمند كردن یارانه‌ها از لایحه بودجه، لایحه هدفمند كردن یارانه‌ها در كمیسیون ویژه به روند خود ادامه خواهد داد كه بعد از تصویب در صحن مجلس، دولت می‌تواند اعتبارات این لایحه را در غالب یك متمم در مجلس درخواست كند.
وی تصریح كرد: رئیس مجلس پیرامون حذف اعتبار 20 هزار میلیارد تومان هدفمند كردن یارانه‌ها در لایحه بودجه با رئیس‌جمهور گفتگو خواهد كرد.
 
در ادامه اظهار نظر ها پیرامون موضوع غیبت نمایندگان دولت و هدفمند کردن یارانه ها حاجی‌بابایی اعلام کرد لایحه هدفمند كردن یارانه‌ها پس از تعطیلات نوروز به صحن مجلس می‌آید
"حمیدرضا حاجی‌بابایی" در مورد حذف اعتبار هدفمند كردن یارانه‌ها از بودجه سال آینده گفت: این موضوع قابل حل است. 

حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان با اشاره به مصوبه عصر روز گذشته مجلس مبنی بر حذف اعتبار 20 هزار میلیارد تومانی لایحه هدفمند كردن یارانه‌ها در لایحه بودجه سال آینده، در جمع خبرنگاران گفت: صبح امروز با حضور برخی از نمایندگان و اعضای كمیسیون تلفیق در این زمینه جلسه‌ای برگزار شد و معتقدم این موضوع قابل حل است.

وی افزود: لایحه هدفمند كردن یارانه‌ها در كمیسیون ویژه در دست بررسی است كه گزارش این كمیسیون بعد از تعطیلات نوروز به صحن مجلس ارائه خواهد شد و در آنجا در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌شود.

عضو هیئت رئیسه در پاسخ به این سوال كه آیا دولت و مجلس در این زمینه با یكدیگر رایزنی كرده‌اند، گفت: رایزنی بین دولت و مجلس همواره وجود دارد، اما آنچه كه حذف شده قابل برگشت نیست.
حاجی‌بابایی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص علت عدم حضور نمایندگان دولت در جلسه صبح امروز مجلس تصریح كرد: قبلا هم از این موارد اتفاق می‌افتاد كه نمایندگان دولت در جلسات مجلس حضور نداشته باشند.

وی افزود: در نوبت جلسه سوم دیروز مجلس متوجه شدیم كه نمایندگان دولت در مجلس حضور ندارند و صبح امروز هم نمایندگان دولت در مجلس حضور نداشتند. رئیس مجلس در پاسخ به تذكرات نمایندگان گفت كه امروز به صورت تلفنی یا مكتوب از وزرای مربوطه دعوت می‌شود تا در جلسات مجلس كه مسائل مربوط به وزارتخانه‌ آنها مطرح می‌شود، حضور یابند.
حاجی‌بابایی گفت: عده‌ای می‌گویند عدم حضور نمایندگان دولت به خاطر مصوبه شب گذشته مجلس بود، اما هنوز رسما از سوی دولت چیزی اعلام نشده و صحبتی هم در این زمینه نشد كه آیا عدم حضور عمدی بوده یا غیرعمدی.

عباسپور هم از جمله نمایندگانی بود که لحنش نشان از جدی گرفتن موضوع می داد و نیامدن نمایندگان دولت تلویحا قهر دولت دانسته و عدم حضور نمایندگان دولت در شان نظام ندانست
"علی عباسپور" در تذکری آیین‌نامه‌ای گفت: در شأن نظام، مجلس و دولت نیست که نمایندگان دولت قهر کنند و در مجلس حاضر نشوند. 
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پی عدم حضور نمایندگان دولت در صحن علنی مجلس اظهار داشت: دولت در بحث های مجلس باید حضور داشته باشد و نظرات خود را مطرح کند ولی از زمانی که بند مربوط به هدفمند کردن یارانه ها نیاورده است آقایان حضور ندارند و این در شأن نظام، دولت و مجلس نیست که دولت قهر کند و حضور نیابد.

وی از رییس مجلس تقاضا کرد بر اساس اصل 70 قانون اساسی از وزراء خواسته شود که در هر بندی مرتبط می‌باشند در مجلس حضور یابند.

رئیس مجلس در پاسخ گفت: به صورت متعارف نمایندگان دولت بایستی حضور داشته باشند که با توجه به شرایط پیش آمده از آنها برای حضور در جلسات دعوت خواهد شد.
انتقاد نماینده زنجان به عدم حضور نمایندگان دولت در صحن مجلس  نیز در قالب تذکری ـیین نامه ای داده شد و
نماینده زنجان در قالب تذکری آیین‌نامه‌ای نسبت به عدم حضور نماینده دولت در صحن علنی مجلس در هنگام بررسی بودجه انتقاد کرد.
"سعدالله نصیری" اظهار داشت: حضور نماینده دولت عندالزوم برای بررسی طرح‌ها و لوایح در مجلس است و در بررسی بندهای بودجه نیاز به ارائه آمار و ارقام از سوی نمایندگان دولت است.
وی افزود: آیا نمایندگان لازم نمی‌دانند که در بحث مهمی مانند بودجه نماینده دولت حضور نداشته باشد؟
رئیس مجلس در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: برخی از نمایندگان هم در جلسه صبح تذکر دادند، در حد لزوم به نمایندگان دولت گفته شده که حضور یابند.
و تا کنون اظهار نظر رسمی از طرف هیچیک از عوامل دولت در این زمینه داده نشده و عده ای دیگر از نمایندگان این حرکت دولت را به گذراندن دوران شوک مرتبط دانسته و اقدام غیر منتظره مجلس در عدم تائید لایحه هدفمند رایانه ها  را به نوعی عدم همراهی نمایندگان با دولت نهم تعبیر نموده اند .
به هر صورت باید منتظر ماند و تغییرات و تحرکات بعدی  مجلس را در مصوب نمودن لوایح پیشنهادی دولت نهم  را نظاره کرد که قطعا در موفق بودن دولت نهم در خواست مردم تاثیر گذار خواهد بود .
یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا