یزدفردا:مشهد- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: براساس ارزیابی وزارت کشور در راستای اجرای طرح محرومیت‌زدایی ۳۱ شهرستان کمتر توسعه یافته در سراسر کشور، این استان به سبب اقدامات مطلوب برای توسعه شهرستان زاوه، رتبه دوم را بعد از استان یزد به دست آورد.

به گزارش یزدفردا به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علی رسولیان در نشست ستاد ویژه توسعه اقتصادی شهرستان زاوه افزود: این طرح از سال گذشته توسط  وزارت کشور در راستای برقراری عدالت منطقه‌ای، تلاش برای ایجاد مناطقی همگن از نظر توسعه‌ای و ارتقای سطح توسعه شهرستانهای محروم و کمتر توسعه یافته به اجرا درآمد.

وی ادامه داد: در راستای شناسایی ۳۱ شهرستان کمتر توسعه یافته از ۳۱ استان کشور، زاوه در خراسان رضوی به عنوان نقطه کمتر توسعه یافته این استان برای انجام اقدامات لازم در راستای محرومیت زدایی انتخاب شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در تشریح اقدامات شاخص صورت گرفته در شهرستان زاوه در راستای اجرای طرح مزبور گفت: این طرح با بهره‌گیری از سپاه امام رضا(ع) و کارخانه سیمان زاوه به عنوان "معین های اقتصادی شهرستان زاوه" در قالب الگوی مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی استان به اجرا درآمده است.

رسولیان افزود: کارخانه سیمان زاوه پنج فعالیت اقتصادی با سرمایه‌گذاری سه هزار و ۲۱۴ میلیارد ریال و پیش بینی اشتغال برای ۳۱۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۲۵ نفر به صورت غیرمستقیم در این شهرستان در دست اجرا دارد.

وی طرحهای تولید ورق‌های سیمانی الیاف دار، توسعه پنج هکتاری گلخانه شیشه‌ای تولید سبزی و صیفی جات، توسعه زنجیره ارزش زعفران، توسعه گلخانه‌ها، پرورش ماهی در استخرهای کشاورزی و طرح مردمی گلخانه‌ای را از موارد در حال اجرا و توانمندسازی روستایی در شهرستان زاوه برشمرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: حدود ۸۰ صندوق خرد محلی هم در شهرستان زاوه با موجودی ۱۰ میلیارد ریال با محوریت بسیج تشکیل شده که از این میزان تاکنون چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است. 

رسولیان افزود: امسال اقداماتی از جمله راه‌اندازی ۲۶ صندوق خرد، توسعه فضای سبز، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ، توسعه فضای ورزشی و نصب پنلهای خورشیدی در شهرستان زاوه و توسعه حداقل ۱۰۰ استخر پرورش ماهی انجام خواهد شد

وی با بیان این که کشت زعفران و دامپروری از مزیتهای اقتصادی شهرستان زاوه است گفت: رمز موفقیت بخش زعفران به عنوان یک محصول مهم در خراسان رضوی سیاستگزاری درست دولت و همکاری موثر بخش خصوصی است. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: با توجه به قابلیت شهرستان زاوه در حوزه دامپروری، معین اقتصادی این شهرستان آمادگی راه‌اندازی بازار دام و کشتارگاه با مشارکت شرکت تعاونی مردمی در این خصوص را دارد و استانداری به تامین مالی این پروژه  و اخذ مجوزها کمک خواهد کرد.

رسولیان تامین دستگاه‌های میوه خشک‌کنی و دستگاه‌های تولید کود حیوانی توسط یکی از فعالان بخش خصوصی برای هر روستا در شهرستان زاوه و خرید تضمینی محصولات آن را از دیگر مواردی برشمرد که به توسعه اقتصادی زاوه کمک خواهد کرد.

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا