یزدفردا: گلایه‌ها در مورد ریزش سقف یک بنای تاریخی دوره تیموری در کهن شهر میبد در حالی همچنان نقل محافل و رسانه‌هاست که مسئولان میراث فرهنگی اذعان دارند که سقف مذکورکمتر از ۵۰ سال قبل به صورت غیرکارشناسی روی این بنا ایجاد شده و باید تخریب می‌شده که البته به علت رطوبت سرویس‌های بهداشتی ریزش کرده است.

پس از ریزش سقف یک از بناهای تاریخی در میبد و گلایه جوامع محلی جهت پیگیری علت این حادثه به سراغ «رسول مشتاقیان» رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میبد رفتیم.

مشتاقیان ضمن بیان این که ساباط حسینیه بزرگ فیروزآباد در حال مرمت و بازسازی فرو ریخته است، می‌گوید: این بنا با پیمانکارانی از شهرداری در حال مرمت و بازسازی بود که رطوبت‌های ناشی از سرویس‌های بهداشتی به دیواره‌های اطراف این بنا اثر گذاشته و باعث خسارت‌ به آن شد.

«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد هم در این باره می‌گوید: طاق مجموعه فیروز آباد مستقر بر یک مسجد تاریخی و راسته بازار و طاق‌های بهم پیوسته‌ای بوده که قدمت این مجموعه به دوران تیموری بازمی‌گردد.

وی با بیان این که عملیات مرمت این مجموعه با مشارکت شهردرای و با حضور کارشناس ناظر میراث فرهنگی در حال انجام بوده است، اضافه می‌کند: به اعتقاد کارشناسان میراث فرهنگی استانهای یزد و تهران، این سقف که در جریان عملیات مرمت ۴۰ سال قبل، به درستی ایجاد نشده است به علت احتمال بالای ریزش باید برچیده و مجدد ایجاد می‌شد اما با برداشت اندود روی سقف و به علت رطوبت سرویس بهداشتی مجاور، این سقف ریزش کرد.

وی با بیان این که ریزش این سقف خسارات جانی نداشته است، می‌گوید: البته با این وجود، شهرداری به بهسازی و تجدید بنای این سقف موظف شده و در همین ایام نیز سقف مذکور مجدد بنا خواهد شد اما نکته اینجاست که این سقف ۸۰۰ ساله و مربوط به دوران تیموری نیست و نشانی از قدمت ۸۰۰ سالگی در آن دیده نمی‌شود.

فاطمی تاکید می‌کند: طاق‌های متعلق به دوره تیموری دارای اسلوب معماری متفاوت و از نوع خشت خاصی بوده که این ویژگی‌ها در این طاق وجود ندارد.

البته گویا مشکلات مشابهی در میبد همچنان وجود دارد چرا که «رسول مشتاقیان» رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میبد در مورد اتفاق روی داده، ضمن تکمیل سخنانش، بیان می‌کند: شهرستان میبد یکی از وسیع‎ترین بافت‌های تاریخی کشور را در خود جای داده است که یک سوم بناهای آن نیازمند مرمت‌های اضطراری است باید در سریع‌ترین زمان ممکن زیر نظر شهرداری و با نظارت میراث فرهنگی با بهره‌گیری از تیم حرفه‌ای مرمت و بازسازی شوند.

وی به هم پیوسته بودن بناهای تاریخی را یکی از ویژگی‌های بافت‌های تاریخی میبد عنوان و تصریح می‌کند: زمانی که یکی از بناهای تاریخی در شهرستان میبد تخریب می‌شود، مابقی آثار هم در حالت هشدار قرار می‌گیرد و ساباط فیروزآباد از چنین خصوصیتی برخوردار است چرا که این ساباط به دیوارهای منازلی متصل است که مالکانشان مدتهاست که آن‌ها را رها کرده‌اند و این موضوع یکی دیگر از علل فرو ریختن سقف این اثر متعلق به دوره تیموری است.

وی تاکید می‌کند: بناهای میبد و منازل قدیمی از خشت و گل ساخته شده و اگر دیوارها و سقف آنها به طور اساسی تعمیر نشوند، رطوبت به سرعت می‌تواند منجر به تخریب آنها شود.

مشتاقیان در پایان با بیان این که آسفالت معابر مناطق تاریخی یکی از مضرترین عوامل تخریب بناهای این مناطق است، تصریح می‌کند: باید معابر چنین مناطقی به صورت سنگ فرش یا آجر فرش مرمت شوند تا امکان خروج رطوبت زمین فراهم و از نفوذ این رطوبت به دیواره بناهای تاریخی جلوگیری شود.
منبع: ایسنا

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا