شیر شتر دارای فواید و خواص فوق العاده است و مصرف آن برای سلامتی و زیبایی بسیار مفید است، در ادامه از ارزش غذایی و خواص بی نظیر شیر شتر آگاه خواهید شد.

یزد فردا: با خواص و فواید کامل فوق العاده شیر شتر آشنا شوید

احتمالا بیشتر اوقات شیر گاو مصرف کرده اید ولی آیا تا به حال می دانستید که شیر شتر چقدر فایده دارد؟ خبر دارید که شیر شتر بیماری هایی را درمان می کند که شیر گاو نمی تواند از پس آن ها بربیاید؟ شیر شتر که به دوغ شتر نیز معروف است ارزش غذایی بالاتری نسبت به شیر گا و گوسفند دارد. با توجه به خواص فوق العاده شیر شتر می توان در درمان بسیاری از بیماری ها چون اختلالات کبدی ، دیابت و ... از آن استفاده کرد پس لازم شد حتما در مورد خواص شیر شتر اطلاعات داشته باشید ؛ برای اطلاعات بیشتر، به خواندن این بخش از سلامت نمناک ادامه دهید.

مواد مغذی و ارزش غذایی شیر شتر:

برای شروع، شیر شتر کالری و چربی اشباع شده کمتری نسبت به شیر گاو دارد. یک لیوان شیر شتر فقط 110 کالری و 4.5 گرم چربی دارد، در حالی که شیر گاو 150 کالری و 8 گرم چربی دارد. شیر شتر همچنین تقریبا نصف شیر گاو چربی اشباع شده دارد، یعنی 3 گرم در برابر 8 گرم.

شیر شتر اساسا نسبت به شیر گاو از مقدار بیشتری ویتامینB3، آهن، و ویتامین C برخوردار است و لاکتوز کمتری نیز دارد، بنابراین افرادی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند، برای هضم شیر شتر، اغلب به مشکلی بر نمی خورند.

ارزش غذایی و خواص عالی شیر شتر

شیر شتر در مقایسه با شیر گاو:

شیر شتر در مقایسه با شیرهای دیگر مانند شیر گاو و بوفالو دارای خواص بیشتری است.

شیر شتر نسبت به شیر گاو سالم تر است.

مانند شیر انسان است و همین خاصیتش هضم و مصرفش را راحت تر می کند و لازم به ذکر نیست که همین خصوصیت، آن را از شیر گاو مغذی تر و بهتر می کند.

تفاوت های قابل توجه شیر شتر و شیر گاو:

تفاوت های اساسی بین آن ها وجود دارد که مهم ترین آن ها به این شرح هستند:

شیر شتر حاوی مقادیر بیشتری از مواد معدنی، مانند آهن، روی، پتاسیم، مس، سدیم، و منیزیم است.

در مورد میزان ویتامین A و B2 و پروتئین از شیر گاو غنی تر است.

3 برابر شیر گاو ویتامین C دارد.

نسبت به شیر گاو، اسیدهای چرب اشباع نشده و ویتامین های ضروریB بیشتری دارد و همچنین کلسترول کمتری دارد.

زمانی که شیر شتر با شیر گاو مقایسه می شود، شیر شتر ساختار پروتئین وی و کازئین متفاوتی دارد.

شیر شتر خاصیت آنتی بیوتیکی و آنتی ویروسی موثرتری دارد.

شیر شتر به راحتی متبلور نمی شود و راحت تر هضم می شود.

تفاوت هایی که شیر شتر و شیر گاو دارند

خواص و فواید شیر شتر برای سلامتی و زیبایی :

مطالعات نشان می دهد که این شیر دارای عوامل دارویی بسیار زیادی است. پروتئین لاکتوفرین در این شیر که ده بار بیشتر از شیر گاو بوده دارای خاصیت آنتی باکتریان و ضدویروسی و همچنین دارای قابلیت مبارزه با بیماری هایی مثل سرطان، آلزایمر، هپاتیت C، سل، زخم معده، دیابت و ایدز می باشد. به این دلیل که شتر در بیابان ها، مناطق کویری و به دور از آلاینده ها و مواد غیرطبیعی تغذیه می کند، به جرات می توان گفت تولیدات این حیوان جزو محصولات تمام ارگانیک است و جالب است بدانید به دلیل خواص بالای این شیر برخی از دانشمندان نام «طلای سفید بیابان» را برای آن انتخاب کرده اند.

طعم شیرشتر مانند بقیه چهارپایان شیرین است ولی برحسب نوع گیاهان مصرفی در برخی مناطق اندکی تیز یا متمایل به شور می باشد ؛ گفتنی است به دلیل کمتر بودن چربی شیر شتر نسبت به شیر گاو و گوسفند، می تواند آن را بهترین گزینه برای افرادی دانست که به شیر گاو حساسیت دارند و مصرف مداوم شیر شتر علاوه بر بهبود دیابت، کنترل فشار خون، گرفتگی عروق و پوکی استخوان در درمان بسیاری از بیماری های لاعلاج موثر است. حالا که مواد مغذی و فواید بیشتر شتر نسبت به شیر گاو را فهمیده ایم، اجازه دهید به فواید سلامتی شیر شتر نگاهی بیندازیم:

خواص شیر شتر برای زیبایی و سلامتی

1. شیر شتر برای بچه هایی که آلرژی دارند، مفید است:

شیر شتر درمان خانگی خوبی برای بچه هایی است که نسبت به مواد غذایی آلرژی دارند، چه کسانی که میزان آلرژیشان کم است و چه کسانی که خیلی شدید است. دانشمندان روی یک گروه 8 نفره از بچه ها، که همگی به شیر آلرژی شدید داشته اند، تحقیق کرده اند و همه آنها به راحتی و بدون هیچ اثر جانبی از طریق رژیمی که حاوی شیر شتر بود، توانستند بر آلرژی غلبه کنند.این خاصیت به دلیل وجود ایمونوگلوبولین است که با بیماری ها مبارزه کرده و به کاهش آلرژی و علائم آن کمک می کند.

2. شیر شتر با اختلالات خودایمنی مبارزه می کند:

شیر شتر سرشار ایمونوگلوبولین یا آنتی بادی ها است، که مواد خارجی و مواد بیماری زا، یا مواد تولید کننده پادتن ها را هدف قرار می دهد و به خوبی آن ها را از سیستم ایمنی بدن پاکسازی می کند.شیر شتر دارای تعداد زیادی ترکیبات سیستم ایمنی است که کمک می کنند تا با اختلالات خود ایمنی، مانند بیماری مزمن بخش زیرین روده کوچک، سفت شدگی بافت ها یا سایر شرایط مبارزه کند. داروهای سنتیِ اختلالات خود ایمنی، معمولا سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کنند، در حالی که شیر شتر آن را افزایش می دهد.

خواص باورنکردنی و بی نظیر شیر شتر

3 . کنترل علائم اوتیسم با شیر شتر:

شیر شتر، نشان داده است که می تواند علائم اوتیسم را کنترل کند و حتی در برخی موارد اوتیسم را از بین برده است.یک تحقیق کنترل شده نشان داده است که علائم اوتیسم به مرور بهتر شده است و افراد اوتیسم تعلیم پذیرتر ، کمتر پرخاشگر و کمتر به خود آسیب رسانده اند.البته نمی توان ثابت کرد که شیر شتر چگونه این شرایط را تحت کنترل قرار داده است.باور عموم اینگونه است که خاصیت آنتی اکسیدانی شیر شتر می تواند علائم اوتیسم را کاهش دهد.

4. شیر شتر سرشار از آنتی اکسیدان است:

شیر شتر سرشار از آنتی اکسیدان است، که آن را به نسخه خوبی برای حذف رادیکال های آزاد، کمک به درمان دردها مانند تجمع رنگدانه ها و سلول های سرطانی تبدیل کرده است. این خاصیت اطمینان می دهد که شیر شتر با استرس اکسید کننده مبارزه می کند. این خاصیت هم چنین شیر شتر را در کنترل یا کاهش علائم سرطان کمی موثر می کند.

شیر شتر سرشار از آنتی اکسیدان می باشد 

5.شیر شتر یک ضد التهاب است:

شیر شتر یک ماده ضد التهابی موثر است، که آن را برای درمان شرایط التهابی مانند سرفه و برونشیت تقریبا مفید می کند.شیر شتر همچنین ورم مفاصل و رماتیسم را نیز بهتر می کند.

6. شیر شتر ضد پیری پوست و جوان کننده است:

شیر شتر حاوی ترکیبی به نام اسید آلفا هیدروکسیل است که کمک می کند تا خطوط روی پوست و چروک ها بهتر شوند، بنابراین فرایند پیری را به تاخیر می اندازد.

جوان کننده و ضد پیری پوست از خواص شیر شتر است

7.شیر شتر سل را درمان می کند:

شیر شتر ماده آنتی باکتریال و آنتی ویروس قوی است، که بدن را از باکتری سل پاک می کند.

8.شیر شتر ضد دیابت است:

شیر شتر یک ماده ضد دیابت موثر است ؛ شیر شتر حاوی عوامل زیادی است که به خاصیت آن در کنترل و جلوگیری از دیابت مرتبط هستند.حاوی پروتیئنی شبیه انسولین است که اثرات دیابت را کاهش می دهد. انسولین موجود در شیر شتر، جذب مواد غذای ی خون را راحت تر می کند.

شیر شتر یک ماده ضد دیابت است 

9. بدون مواد شیمیایی اضافی:

همگی می دانیم که شیر شتر 4 برابر بیشتر نسبت به سایر شیرها، ویتامین C دارد ؛ شیر شتر سرشار از آهن، فولات و سایر مواد مغذی است. این به معناست که نیازی به نگهدارنده ندارد.همچنین زمان نگهداریش بیشتر است و تا 3 هفته قابل استفاده می باشد.

10. شیر شتر برای کاهش وزن مفید است:

شیر شتر برای کنترل دیابت مفید است نه تنها به دلیل پروتئین انسولین گونه ای که دارد، بلکه به این خاطر که چربی کمی نیز دارد و این بدین معناست که شما ناخواسته وزن اضافه نمی کنید یا سطح کلسترول خونتان بالا نمی رود. شیر شتر سرشار از مواد مغذی، مواد معدنی و انسولین است.انسولین، قند خون را تنظیم می کند. افراد اوتیسم یا افرادی که نمی خواهند چربی زیادی در غذایشان داشته باشند، می توانند از شیر شتر استفاده کنند.

کاهش وزن با استفاده از شیر شتر

11. شیر شتر برای بیماری های معده و گوارشی :

پیامبر گرامی اسلام (ص) فرموده اند:"به درستی که در شیر شتر برای کسانی که به سوءهاضمه و اسهال مبتلا هستند، درمان است"شیر شتر به صورت محصولات تخمیری برای درمان زخم معده، بی نظمی های بدن، اسهال، یبوست، زخم ها و حتی برای افزایش قدرت باروری تخمدان هم مصرف داشته و توصیه میشود.

12.شیر شتر برای تقویت چشم:

مصرف شیر شتر باعث تقویت چشم می شود و گاهی متخصصان طب سنتی دستور در چشم چکاندن این شیر را می دهند.

استفاده از شیر شتر برای تقویت چشم 

13. شیر شتر مفید برای بواسیر و تقویت قوای جنسی:

به طور خلاصه در این مورد باید گفت شیر شتر علاوه بر کلیه موارد فوق برای بیماری های طحال، بواسیر، جاری شدن ادرار و حیض و نیز تقویت نیروی جنسی مفید است.

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا