با حضور وزیر بهداشت، طرح آزمایشی ادغام خدمات طب ایرانی در نظام شبکه بهداشت و درمان در اردکان یزد، نخستین بار در کشور آغاز شد.

یزد فردا: دکتر سعید نمکی در ارتباط تصویری با استان یزد ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و خداقوت به همه مدافعان سلامت، افزود: از همه کسانی که در ایجاد نظام شبکه تلاش کردند قدردانی می کنم.

وی گفت: وقتی صحبت از طب سنتی و ایرانی می کنیم مجموعه نفیس و فاخری  است که به عنوان زیربنای علمی کشور سال ها در دنیا تدریس می شد و چهرهایی مثل بوعلی سینا و ... هر گز از یادها نخواهد رفت

بجای پزشک ، حکیم تربیت کنیم

وزیر بهداشت افزود: هدف ما این است به دانشجویان آموزش دهیم که به دیرینه ترین فرهنگ های جهان وابسته هستیم. 

دکتر نمکی افزود: برخی دانشجویان دانشمندان خارجی را می شناسند اما بزرگان این سرزمین را نمی شناسند، نخستین گام ما آشنا کردن دانشجویان پزشکی با دیرینه علمی کشور مانند دستاوردهای ابن سینا ست و به جای پزشک ، حکیم تربیت کنیم..

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: غیر از آموزش در عرصه پژوهش هم باید در طب سنتی و ایرانی گام های مهم برداریم و در چارچوب دانش امروزی تعریف کنیم و مردم عوام فریبی را با دانش تشخیص دهند.

دانشگاه طب سنتی و مکمل تا پایان سال راه اندازی شود

دکتر نمکی افزود: ادغام این فعالیت ها در نظام خدمات بهداشت و درمان کشور موضوع مهم دیگری است که باید دنبال  و از فعالیت های موازی جلوگیری شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود :‌باید آمیزه ای از طب مدرن و طب سنتی را در کنار هم داشته باشیم تا مردم از نتایج آن بهره مند شوند و امیدواریم تا پایان سال ادغام طب سنتی را شاهد باشیم و دانشگاه طب سنتی و مکمل تا پایان سال راه اندازی شود.

دکتر نمکی با قدردانی مجدد از مسئولان استان یزد در مهار کرونا ، افزود: امیدوارم بتوانم در نخستین فرصت در استان یزد حضور یابم.‌ 

در ابتدای این آیین رئیس دانشگاه شهیدصدوقی یزد از فعالیت های انجام شده در راستای اجرای ادغام خدمات طب ایرانی گزارش داد.

پویش ره سلامت، رونمایی از ۱۴۰۰ طرح تا فروردیت ۱۴۰۰ 

در پویش سراسری ره سلامت تا ١٢ فروردین ١٤٠٠، هزار چهارصد طرح بهداشتی درمانی و اموزشی در سراسر کشور راه اندازی خواهد شد که امروز ششمین رویداد با عنوان ادغام خدمات طب ایرانی در نظام شبکه بهداشت و درمان در اردکان یزد راه اندازی شده است.

اجرای این طرح از حدود یکسال گذشته در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر کمیته‌های علمی، اجرایی، پایش و ارزشیابی طرح تشکیل شده‌اند و با افتتاح رسمی آن، دوره‌های آموزشی درخصوص محتوای طرح نیز برای مربیان بهورزی و کارشناسان بخش بهداشت برگزار می‌شود.

طب ایرانی به‌عنوان جزء جدانشدنی دیرینه فرهنگی کشور، با آموزه‌های مبتنی بر اصلاح سبک زندگی خود می‌تواند اثرات چشمگیری در پیشگیری از بروز بیماری‌ها داشته باشد و نظام شبکه بهداشتی و درمانی، به‌عنوان اساسی‌ترین ساختار در نظام سلامت کشور، نقش مهمی در پیشگیری از بروز بیماری‏ها و حفاظت از سلامت جامعه برعهده دارد که با اجرای طرح ادغام خدمات طب ایرانی در این سیستم یکپارچه، زمینه‌ای مناسب برای بهره‌مندی مردم از خدمات این حوزه، به‌دور از افراط و تفریط، فراهم می‌شود.

طرح ادغام خدمات طب ایرانی در نظام شبکه بهداشتی و درمانی، پیش از این به‌صورت آزمایشی در ۹ دانشگاه علوم پزشکی آغاز شده بود که با رفع برخی مشکلات در مرحله اجرای طرح، در نظام شبکه بهداشت و درمان اردکان اجرا می‌شود و اجرای موفقیت‌آمیز آن می‌تواند الگویی برای دیگر شبکه‌های بهداشتی و درمانی کشور باشد. 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا