مسوول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی خاتم گفت: به علت کاهش ناگهانی دمای هوا در بیست و یکم مهرماه جاری ، به ۱۰۰ درصد محصول هزار و ۲۰۰ هکتار مزارع کنجد این شهرستان خسارت وارد شد.

یزدفردا: محمدرضا تاج آبادی افزود: کشاورزان مزارع کنجد را نزذ صندوق بیمه استان یزد در مقابل حوادث و بلایای طبیعی بیمه نکرده بودند و با مراجعه آنها به مدیریت جهاد کشاورزی هم نمی توان اقدامی کرد.

وی خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکل نیاز به هم اندیشی و تصمیم مسوولان استان و کشوری است که از طریق بودجه هایی که مجلس اختصاص می دهد یا از طریق ستاد بحران و حوادث غیرمترقبه استان یزد می توان تمهیداتی در این مورد اندیشید.

وی یادآور شد: معمولا برداشت کنجد از پایان مهرماه در خاتم آغاز می شود ، اما امسال به دلیل سرمازدگی ، کشاورزان زودتر از موعد مقرر برداشت محصول را آغاز کرده اند که این کار باعث کاهش کیفیت محصول می شود.

وی اظهارکرد: کارشناسان در حال بررسی میزان خسارت سرمازدگی به مزارع کنجد خاتم هستند.

تاج آبادی زمان کشت گیاه کنجد را اوایل تیرماه تا پایان ماه و متوسط تولید آن را یک تن در واحد سطح ذکر کرد و گفت: به دلیل سرمازدگی میزان تولید در سال جاری کمتر از این میزان است.

وی مهمترین ارقام کنجد منظقه را محلی و دشستان و مناطق عمده کشت آن را  هرات، چاهک ، مروست و خوانسار یاد کرد.   

 خاتم در زمینه تولید محصولات باغی با ۱۶ هزار و ۷۰۰ هکتار سطح زیرکشت و تولید ۵۰ هزار تن محصول که ۲۱ درصد تولید استان را شامل می شود در جایگاه نخست تولید  باغی قرار دارد و در تولید محصولات گلخانه ای با سطح زیرکشت  ۳۲ هکتار، جایگاه پنجم را در اختیار دارد.
هرات مرکز شهرستان ۴۰ هزار نفری خاتم در فاصله ۲۴۰ کیلومتری شهر یزد واقع است.

کنجد یکی از از قدیمی‌ترین چاشنی‌های شناخته شده غذایی است که قدمت آن به ۱۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح می رسد و بسته به انواع آن در رنگ های مختلف به ویژه سفید، زرد، سیاه و قرمز در بازار موجود است.

دانه های ریز، پهن و بیضی شکل کنجد، طعم مطبوع و خوشایندی به غذا می‌بخشد و از لحاظ طب سنتی منبع غذایی بسیار با ارزشی از جمله منگنز و مس دارد و از نظر کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، ویتامین بی ، روی و فیبرهای غذایی غنی است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا